Ikväll när det är stjärnklart minns jag min pappa och saknar honnom så otroligt mycket. Min pappa och bästa vänn. Jag har så mycket sorg innom mig som behöver ut. Men jag gråter aldrig har aldrig gjort jag är som en sorgfylld mussla. Ända gången jag kan släppa ut min sorg är när jag druckit. Då blir jag väldigt lättgråten. Det är konstigt hur jag känner men just nu vill jag dricka för att kunna gråta. De gör jag inte och de ska jag inte men sorgen gör så ont. Jag har haft ett tufft liv och överlevnaden har vart att stänga in allt jobbigt. Bra då men nu vet jag inte hur jag får fram det. Någon som kan hjälpa mig med tips.??

AlkoDHyperD

Finns det andra tillfällen du kan släppa fram tårar? Ibland är det lättare att gråta i sammanhang då det inte handlar om ens egen sorg. Anledningen till att ha svårt att gråta kan vara avsaknad av tröst eller avvisande av anknytningspersoner under uppväxten så att dessa uttryck tvingats tryckas ner eftersom små barn för att överleva måste göra allt de kan för att behålla kontakten med anknytningspersonerna. Om gråt till exempel medförde att man blev ifrågasatt eller den som tog hand om en själv hade svårt att hantera sorg slutar man "känna" den - det är ju inte någon idé. Sorg för egen del blir något man sedan inte ens har förmågan att känna eller tillåta sig uttrycka.
Däremot kan man ha lättare för att sörja eller känna sig ledsen när det gäller andra.
Så för att träna på att gråta, vilket faktiskt är ett sätt att hitta känslan och våga ha den även för egen del, är att lyssna på låttexter, eller se filmer som väcker känslan.
Prova att göra det när du är ensam.
Sedan kan du även undersöka vad du tänker om dig själv när du tänker på din pappa, om du börjar gråta.
Jag har samma problem, men börjar lära mig genom terapi. Första gången jag grät över min mormor var i bilen till jobbet några dagar efter hennes bortgång och jag kommer ihåg att jag tänkte att jag "framkallade" tårar och att de inte var äkta.
Senare kom jag på stt eftersom min mamma var ganska paranoid och jag ofta blev anklagad för att ha onda avsikter, eller manipulera eller att det jag kände inte var på riktigt, så är det ju inte så konstigt att min egen gråt ifrågasattes av mig själv.
Att prata med någon om dina känslor, eller skriva här som du gör, är också en slags träning. ❤️

Malkolm85

Jag har försökt att gråta när jag ser sorgliga filmer eller hör sorgliga låtar. Men eftersom jag blev slagen som barn och mobbad i skolan så är det en svaghet att gråta. De är nog lite det som är mitt största problem. Men jag ska göra som du föreslår att göra det ensam så kanske de går lättare. Tack för svaret och tipsen ❤