Jag har skrivit här tidigare då jag försökt sluta.
Nu är jag här igen. Ligger tung i sängen. Har inte orkat resa mig ens. Är hemma pga "vård av barn"....
Jag har druckit för mycket på sistone. För ofta. Det är så hemskt och jag har sån ångest. Jag vill vara nykter fr.o.m. nu och genom sommaren. Orkar inte må såhär mer.
Har tänkt att det inte går att sluta? Men har ju ett bevis i mitt liv på att det går! Min bror slutade efter flera års alkoholmissbruk. Han dricker aldrig! Och har inte druckit på ett par år! Det går!
Dag 1!

Zinnia

Jag är också på dag 1. På jobbet dock. Jag har mig själv som "bevis", klarade flera år nykter så jag vet att jag kan!
Ångesten går över. Andas och ta en liten bit i taget. Kram

Vad härligt att du var nykter i flera år!
Det är ju bara att låta bli alkoholen liksom! Ändå tar man det där glaset. Så onödigt! Det blir aldrig bra. Jag kan inte ta ett glas. det blir alltid så mycket att jag somnar bort. A passar inte mig.
Ambivalensen är svår. Jag har redan tänkt att jag kan ta ett glas ikväll. Och i nästa tanke "jag vill inte dricka mer". Och nästa "såå farligt är det väl inte"....osv..
Måste hela tiden ha mantrat "jag väljer att vara nykter"!
Jag tänker också att jag vill vara en nykter mamma åt mina barn?
Att dämpa vardagsstressen med alkohol förvärrar bara.
En dag i taget!

Zinnia

... tror jag är bra. Att ta ett beslut varje morgon. Och verkligen tänka en dag i taget, en stund i taget. Hoppas det går bra för dig idag ? Håll i och håll ut!

Sist jag var nykter i nästan 3 månader mådde jag bra. Till slut så bra att jag trodde jag kunde ta en drink på resan i mars. Sen dess har jag druckit alldeles för mycket, alldeles för ofta. Vilken jävla mamma alltså!
När jag ser på min lilla dotter önskar jag henne ett sunt liv. Med sport och naturliv, gärna som nykterist! Så fräscht! Så då får jag visa henne vägen.
Min mamma var alkoholist när jag var liten, förvärrades när jag var 10 och sjönk sakta bort från mig. Idag är hon sjuk av alkoholism och kan inte ta hand om sig själv. Jag vill inte kopiera henne. Jag vill inte att min dotter ska ha en sån förebild. Jag vill vara en nykter, sportig, fräsch och klok mamma och kvinna!
Jag ska bara komma över de än första jobbiga tiden! Sen blir det lättare.

Lorentz

Har själv haft samma problem och druckit 40-50 cl starksprit dagligen under många år, var nykter igår och vaknade pigg i morse och jobbade full dag med glatt humör,,,ska fortsätta på den vägen och hoppas du orkar detsamma, lycka till :-)

Härligt att du varit nykter och glad idag! En dag till!
Efter ett par veckor blev det lättare. Man måste vara stenhård och härda ut dessa dagar, veckor. Inte lyssna på den där rösten "äh bara ett glas".
Lycka till du med! Och alla andra?

Jag höll på att stupa! Blev bjuden på en whisky. Jag tackade nej. Men började tvivla. Argumentera med mig själv. Kanske vore bra att gurgla halsen bara nu när så många i ens närhet är förkylda. Kan ju spotta ut det liksom. Eller kanske svälja. Mm bara lite. Men när jag tar lite slutar det alltid med för mycket. Visst ja, nej jag mår bättre utan. Men bara en liten skvätt underbar värmande whisky. Eller nej. Jo. Nej.
Så stod jag i mina egna funderingar tills situationen var över och försent för mig att tacka ja. Vilken tur! Så nära! Så lätt hänt! Jag klarade mig! Nykter än!!!!

Bedrövadsambo

Du måste ändra din reflex att reagera "nej tack". Och sen inget dealande liksom. Vore bra för oss som kämpar med vikten också ? Bra gjort!

Zorro

Välkommen hit JoYo. Jag är också på dag 2 idag. För hundrade gången ungefär. Jag är helt övertygad om att det Zinnia skriver är det enda som funkar. En dag i taget..... Tävla inte heller med andra. Har själv så ofta känt ångest när man hör någon fira ett år nykter och själv är man på dag 2. Så ouppnåeligt. Så en dag i taget....! Ser gärna att vi följs åt JoYo. Imorgon... dag 3!

Tack för era svar! De hjälper!

Idag vaknade jag pigg, utan ångest, har kaffe o ägg på kokning. Orkar liksom fixa riktig frukost!

Fredag, utan rödvin? Ja, spel med barnen eller varför inte bio om det regnar?
Bara ingen bjuder på ett glas. Får öva på "nej. Tack." NEJ! Hur svårt är det för hjärnan att förstå den enkla insktruktionen?

Jag behöver hjälp. Jag höll mig nykter i 2 dagar. Sen skulle jag "bara ta ett glas". Drack både fredag och lördag kväll. Känns inte bra. Men jag ger inte upp. Jag samlar beslutsamhet och styrka. Jag vill bli nykterist! För min skull. För barnens skull! Men jag undrar verkligen HUR?
Jag frågade min man om vi inte kan vara nyktra tillsammans kommande veckor. Han tyckte klart att jag skulle vara det men han "vill kunna ta en öl". (Han dricker också för ofta och vill inte släppa A)

Känner igen tanken "bara ett glas" - det funkar inte, för mig. Tar jag ett glas så vill jag ha mer, så är det bara. Är inte säker på att jag vill sluta
dricka helt och hållet men tänker jobba stenhårt på att ta bort slentrian-drickandet som jag hållit på med de sista åren. Så less på att vara för
bakis för att orka med mina barn, mitt hem, mig själv.

Kan du låta bli att köpa hem alkohol t.ex. om ni inte skall bjuda hem gäster på middag? Kan du gå och träna när du blir rastlös istället för att hälla
upp ett glas vin? Jag tänker att det kan vara bra att ta små steg i vardagen för att minska på alkoholkonsumtionen. Själv blir jag obstinat av för stora
löften, vill genast revoltera mot mina egna beslut...

Ha det fint så länge!

Zinnia

Samma här - drack både fredag och lördag. Druckit några folköl idag också men känner mig helt nykter nu.
Slå inte för hårt på dig själv - nu är det snart ny vecka och nu kör vi helt enkelt!!! Kram

Nu har jag lovat inför min dotter att vara nykter kommande 21 dagar fr.om. Imorgon!! Panik!
Idag har jag i panik hällt i mig whisky, öl, rödvin. Fattar inte hur mycket jag plötsligt tål? Mindre mängd igår fick mig att somna.
Hur ska jag orka jobba imorgon?
När jag uttalade löftet kände jag lättnad. Jag svor och lovade inför min dotter. Jag KAN INTE bryta det!
Men hur ska jag hantera abstinensen, suget? Vill bara ge upp. Jag är alkoholist.?
Ingen skulle tro det om mig. På jobbet tror de att jag är perfekt. Duktig.
Jag är världens striktaste människa på ytan. Inuti pågår kaos!
Jag orkar inte mer. Hur blir man fri från demonerna?

anonym11208

Då kommer du orka jobba i morgon och att vara hemma pga av bakfylla ger mer ångest än att härda ut på jobbet. Kan du hälla ut alkoholen? Se till att du inte har hemma. Köp godis, chips, glass, pizza. Känns hur skönt det är när kroppen försöker läka, härligt trött. Och framförallt gör din dotter stolt!! Kram

Jag är på jobbet. Lite skakis och svettig, sliten under mascaran. Känner mig svullen och det känns som att alla ser igenom mig.
Dag 1 av 21 idag!
Nu börjar detox och läkning!
Ingen återvändo när jag lovat min dotter!!

Svartvit

Inte för att jag lovat någon något, eller jo, nu har jag. Jag lovar dig att jag också ska vara nykter 21 dagar. Jag var iväg på en middag i fredags och drack, blev inte något kaos eller så som det brukar men det var onödigt ändå. Så jag har vart utan alkohol 3 dagar nu, och för dig är det väl dag 1? Isåfall kör jag på 24 dagar. Passar på att slänga iväg en liten fråga också som någon kanske kan svara på, jag drack en del i fredags och om en vecka ska jag iväg och ta prover, som då ej är relaterade till drickande, kommer mina prover påverkas av alkoholen tro om jag inte dricker något mer? Undrar då jag gärna vill ha ett "rättvist" svar på proverna då jag vet att den sjukdom jag utreds för ej har med alkoholen att göra.
Nu kämpar vi tillsammans JoYo!

Härligt att du vill följas åt!
Den här gången ska jag lyckas med mina 21 dagar! Och du med 24!
Jag ska också ta prover om en vecka exakt och på min kallelse står det att man inte ska dricka eller ta lugnande 2 dygn innan testerna. (Inga blodprov)
Min kropp har börjat säga ifrån och jag är säker på att det beror på alkohol och stress. Dags att inse att jag ska ta hand om mig för att hålla.
Idag (dag 1) har jag känt mig "gungig" och sliten. Längtar efter att se en positiv förändring. Men är redan sugen på rödvin! Vet att suget försvinner så småningom. Vi ska hålla ut!!
Hoppas på en god sömn för oss alla!?