Hej
Jag har läst till och från på det här forumet under några månaders tid p.g.a. att jag har en tendens till att sitta hemma själv fredag- eller lördagkvällar
och dricka så jag blir ganska ordentligt berusad med bakfylla dagen efter och ångest i några dagar ytterligare efter det.
Ingen ovanlighet att det blir 4-5 öl + en halv sjuttis (eller mer ändå ibland).
Har utan att lyckats försökt bryta mönstret så jag tänkte ge det ett försök att skriva av mig lite.

Börjar med lite bakgrund:
Är uppvuxen i ett stabilt hem utan en massa alkohol och festande och är idag 25 år gammal.
Har dock flera äldre släktingar på båda föräldrarnas sida som har/har haft problem med alkohol.

Hade själv en relativt "sen" alkoholdebut, var 19 år gammal då jag blev full för första gången och jag fattade tycke för känslan direkt.
Åren rullade på och jag festade ofta med mina kompisar men senaste 1,5 åren har det blivit mindre av den varan då de allra flesta idag träffat partners och i mitt tycke blivit tråkigare.
Detta har resulterat i att man satt hemma själv på helgerna och glodde på tv och allt kändes ganska trist, jag vill ju festa.
Förra hösten insåg jag att det fanns ju inget som hindrade att jag drack själv för att liva upp stämningen, dessutom får man ensam bestämma vilken musik man lyssnar på. Kändes som en riktig win-win situation, jag kunde ju enkelt vara nykter en helg om jag ville.
Insåg efter några månader att jag inte alls kunde låta bli att dricka på helgerna och jag valde bort filmkvällar och andra nyktra aktiviteter med mina kompisar för att istället sitta hemma själv och dricka. Händer ofta att jag inte orkar engagera mig i mina hobbys på helgerna för att jag istället är bakfull.

Så i vintras under en utekväll med mina kompisar hade jag druckit lite för mycket och fick något av ett sammanbrott och berättade om mitt problem.
Skämdes enormt efter detta och drog mig undan och när jag märkte att ingen tog upp det jag talat om så återgick allt till det "normala" och det var fritt fram att dricka själv på helgerna igen.

Och nu för ett par veckor sedan när jag och en kompis var på väg hem från krogen frågade hon mig hur det gått med det jag berättade om i vintras och jag sa som det var, att det inte gått så bra.
Vi diskuterade saken länge och väl och hon har erbjudit sig att förvara min sprit hemma hos sig så att det inte blir lika lättillgängligt för mig och jag uppskattar stödet men är väl för stolt eller nåt för att faktiskt ta det steget, det måste väl gå att låta bli alkoholen fast den står hemma.

Nu i helgen hände det dock igen, blev 4 öl och drygt en halv sjuttis whisky slank ner.
Vill ju så gärna låta bli att dricka i min ensamhet och när frågan kommer upp till ytan igen vill jag kunna säga att det har gått bra och att jag mår bättre.

Vet dock inte hur jag jag ska stå emot, blir så fruktansvärt rastlös och uttråkad på helgerna om jag inte dricker.
I veckorna tänker jag att helgen kommer gå bra, men när fredagkvällen kommer kommer även suget som ett brev på posten.

Värt att tillägga är kanske att jag inte dricker i veckorna så har inga problem att sköta jobbet och jag känner aldrig behovet av en återställare dagen efter.
Drickandet går ej heller ut över ekonomin.

Mycket text blev det men tips och funderingar mottages gärna, vill inte ramla djupare ner, vill kunna återgå till ett normalt socialt drickande.

DryMartini

Hej Ziggy (Stardust), du är bara 25 år och av det du skriver låter det inte som att det gått så långt med dina problem. Men det kan bli mycket värre, så det är dags att bryta mönstret.

Första steget till nykterhet är att inse och erkänna för sig själv att man har problem. Det har du gjort och det är bra. Dessutom har du berättat för andra om att du har ett problem. Jag tror att du ska försöka att hitta på något nytt de kommande två-tre helgerna, något helt annorlunda mot det du brukar göra, för att bryta ett mönster. Och bestämma dig för att inte dricka då. Risken är nämligen att drickandet annars eskalerar. Att du inte bara dricker på fredag och lördag, utan att du dricker någon eller några veckodagar till. Dessutom blir du tillvänd, så att du måste öka konsumtionen för att få samma berusningseffekt.

Så, försök att avstå helt nästa helg. Lämna gärna spriten till hon som vill hjälpa dig också. Lycka till!

Vyolah

Känner igen det där verkligen. Jag är mycket äldre dock och har senare år från och till börjat dricka lite på veckorna. Klart man inte mår bra av det . Hjärnan blir seg dagen efter på jobbet när man ska vara skärpt och märket att jag glömmer mer..?
Hållt upp ibland men så fort jag tar nåt i gen så ökas det på. Vill sluta helt och samtidigt är jag både rädd att livet blir tomt helt utan alkohol , eller om det är nödvändigt att bli helnykterist? Men det är en sån dragkamp och frestande att vara måttlig så det är u lättare att avstå helt. Som det ser ut nu i mitt liv helt utan nära vänner så är alkoholen min kompis samtidigt som det gör just att jag låser mig ännu mer utanför gemenskap . Tycker om att få vara ifred efter jobbet men inte hela tiden. Så visst alkoholen hindrar mig också från att leva, och komma ut och träffa folk
Nej man skulle ta och bryta med mr Alkohol

anonym11208

Dricker mycket själv och har inte så där jättesocialt liv, det blir lite som om vinet gör en mindre ensam, men nästa dag så blir allt värre.

Ziggy

Känner samma rädsla som du, att livet kommer kännas tomt helt utan alkohol.
Speciellt när jag vet hur tråkigt man har haft det dom gånger under åren då man varit på fest och varit nykter.

Alldeles för många gånger har jag valt att sitta hemma själv och dricka istället för att umgås.
Önskar att jag var mer utåtvänd som person när jag är nykter för jag inbillar mig att alkoholen inte skulle kännas lika lockande om man var det.

Ziggy

Har inte heller ett jättesocialt liv, vill vara mer social men är inåtvänd som person och har inte jättemycket gemensamt med dom vänner jag har.
90% av gångerna vi umgås är det alkohol inblandat, känns inte jättebra när man tänker efter.