Så min historia börjar här… Många inlägg börjar med en strof som antyder att “jag har läst länge men ännu inte vågat skriva”. Det får mig att känna mig så feg och ryggradslös. Jag har läst här dagligen i 3-4 år utan att våga ta steget att dela med mig. Det uppriktiga och sanningsenliga svaret är att jag inte vågat lämna några löften eller målsättningar, den lite mer subtilt naiva är att jag inte har några problem. Det senare är jag beredd att överge nu och därav valet av forum.

Jag har mycket erfarenhet som jag vill dela med er alla, men just nu känner jag bara att jag vill sparka igång tråden och säga att jag är här och jag söker er hjälp.

Har funderat en del på vad Ikaros påpekat om olika typer av alkoholister. Mitt problem är ledighet. Har aldrig några problem i veckorna eller när jag måste göra något. Dricker aldrig till jag däckar. Men jag dricker… Gärna… Och ofta för mycket… Och gärna själv…. Är det helg eller ledighet finns det en inneboende drift att dricka som är större än det mesta.

Vet inte hur mycket det stämmer men en person som fick mig att känna mig mindre ensam är “mick”. Har varit tyst från honom men om du läser mick så har du en frände i mig.
Men många av er andra har också påverkat mig oerhört mycket men eftersom jag är rädd att lämna några nicks utanför låter jag bli nu. Men ni anar inte vad glad jag varit när jag insett att jag inte är ensam.

Så jag borde kanske avsluta med en fråga? Eller en vädjan efter konkret hjälp? Eller kanske någon annan saklig information?

Det kan jag inte. Efter en googling på Ikaros information är jag nog en vilsen typ-1-alkoholist som behöver stöd.
Jag har många gånger funderat på hur mitt första inlägg ska se ut. Nu sitter jag här och skriver det men jag känner mig alldeles tom, samtidigt som jag känner en kokande önskan om att få ut allt. Det funkar inte - skulle bli en roman. Jag säger därför bara hej och ber att få återkomma med detaljer om någon finner intresse.
Hade nog underlättat med frågor…

Så jag ska försöka skriva vidare oavsett respons, men kanske skulle frågor från omvärlden hjälpa mig.

Tack för att ni finns där ute…

Med vänliga hälsningar
Liljonkvast

Lim

Välkommen Liljonkvast och lycka till ?

Det är så skönt att kunna skriva av sig ibland och det är oroligt skönt att inte dricka. Så småningom kommer du kunna njuta av din ledighet på ett sätt som man inte kan när man dricker. Ibland är det svårt men med tiden blir det verkligen lättare och bättre. Så ge inte upp om du vill försöka vara utan alkohol.

Kram och välkommen igen.

Har själv ingen egen tråd, men följer några andra med inlägg och så. Har mina egna målsättningar uttalade med några i r l. Gällande att fylla ledigheter med ngt givande och som man uppslukas av tror jag är jätteviktigt så här i början. Du verkar också vara en reflekterande (och kanske grubblande,ältande) själ? Jag är i alla fall det, håller för fullt på att hitta nya energigivande vanor att fylla tillvaron med. Du är modig/uppriktig tycker jag som börjat skriva, ett viktigt steg. På återhörande!

Liljonkvast

Tack för svaren - det värmer!
Ja, jag är nog en ganska orolig och grubblande själ.Men bara för mig själv, eller med min familj. Tror väldigt få i min omgivning skulle tillskriva mig dom egenskaperna.

När jag läser mitt inlägg idag känner jag att det kanske ger en felaktig bild av min sinnesstämning i allmänhet. Jag är nog en ganska lycklig och glad person :-) Som så många andra här på forumet reflekterat över så har jag allt - fantastiskt fru, underbara barn, fint hus bra jobb. Ingenting fattas mig.

Men alkoholen stör mig något fruktansvärt och nu har det börjat påverka min omgivning. Det är det som skrämmer mig så mycket, och det är därför jag startade tråden.

Min målsättning i nuläget är inte att bli nykterist. Men idag kommer jag vara nykter.

Återkommer med reflektioner om hur mitt drickande ser ut, och då kanske mina ambitioner förändras…

PP

Eftersom du läst så länge har du säkert kokat ner dina undringar genom åren, och kommit fram till din nuvarande tanke och strategi på hur nykterheten ska uppnås. Det fina med att läsa ett tag, är ju att det ger god grundkunskap i ämnet. Då behöver du ju inte starta tråden med ett ostrukturerat HJÄLP, utan du kan ju gå mera målinriktat på uppgiften. För det är ju just vad det är att sluta dricka. En stor uppgift att lösa...
God start, kraft i processen. Lycka till är egentligen allt för flummigt. Det behövs ingen lycka. Det behövs beslutsamhet, och envishet.
//PP

... tror jag är en bra målsättning och det räcker gott så. Jag har heller inte som mål just nu att vara utan A resten av mitt liv, även om det tror jag skulle vara ett underbart liv på många sätt och vis. Att varje dag vakna och känna sig pigg och fräsch och utifrån det ta ett beslut att: Idag vill och kommer jag inte att skicka i mig giftet! Jag har liksom du en underbar sambo och 2 barn o s v. Egentligen har jag inte så mkt att klaga på. Ett fantastiskt spännande arbete och ett boende som många skulle önska sig. Inga krämpor o s v, alkoholen har ännu inte förstört min hälsa, utan är för min ålder en kille med riktigt bra värden p g a av riklig motion. MEN myntet har 2 sidor, själv har jag en baksida av grubblerier och rädslor. Denna sida visar jag dock inte så mkt utåt, utan är den där trevliga och sociala personen som verkar vara lycklig. Livet är ju såklart båda sidorna och ett sätt som jag hanterat mina svackor och framförallt när jag inte sköter min sömn är att dricka. Dock ingen hållbar medicin i längden och som jag också märkt har eskalerat. Jag vill vara FRI och inte beroende. Jag vill vara NÄRVARANDE och inte bedövad. På återhörande och en trevlig måndag till dig!

Gunda

Jag är en av dem som desperat skrek på hjälp då jag började skriva. Hittade sidan, läte lite och sen bara forsade orden ur mig.
Jag har en till tråd som jag startade då. Jag har som du ett fint hem utflugna barn och barnbarn, bor i ett fint hus med en man som jag
levt med i många år, han är inte riktigt av den förstående arten, så stödet har jag inte hemma här. Men jag tog stödet i den här
gruppen istället.
Jag tror att hur vi än gör, så är det olika en skriver omedelbart och en annan väntar längre eller kortare tid, men vi gör det vi tror är rätt för oss, skrivandet.
Välkommen hit och här finns massor av värme, klokskap och många kina människor, det vet du redan och
egentligen behöver jag inte skriva det :-)
En dag i taget!

Liljonkvast

Jag är nog ganska mycket för att tänka igenom mina inlägg och sätta dom i ett sammanhang. Börjar inse att det inte är möjligt, måste nog få ur mig tankar som jag har för stunden och därmed riskera att missa saker av vikt. Men om jag försöker hänga kvar här kanske bilden klarnar…

Så tankar just nu:
Jag hade en vit period på fyra helger i våras. (Tilläggas bör att jag aldrig haft det förut). Anledningen var att jag var ledig en del under sportlovet. Som sagts, alltid denna ledighet. Hittade på roliga saker med barnen och hade det bra. Det som slår mig är dock att ingenting blev lika roligt om jag inte hade en plan på att koppla av med en (läs flera) öl när dagen var slut. Visste jag att det låg framför mig blev allting mycket roligare. Det är inte så att allting är helt tråkigt utan den, men någonstans sitter det en djup rotat bild inom mig där roliga saker avslutas med alkohol, annars räknas det inte. Någon av dagarna köpte jag öl på bolaget och korkade upp när jag kom hem. 6st starköl på 33cl. Detta låter kanske inte som katastrofala mängder men när dom var slut hittade jag en gammal folköl också.

Vaknade tidigt på morgonen och mådde fruktansvärt dåligt. Vet egentligen inte varför, har många gånger tagit mig igenom motsvarande mängd utan större problem. Men det fick mig att fatta beslutet. Jag var tvungen avstå ett tag. Målet från början var en helg, det blev sen två helger och där någonstans bestämde jag mig för att hålla mig nykter fram till en speciell tillställning och därmed slutade det med 4 helger.
En viktig lärdom var att det många av er definierar som “sug” inträffar för mig runt 1400 den lediga dagen (dagen innan ledig dag, aldrig en söndag). Inte för att jag vill dricka då utan för att jag vill att det ska finnas på agendan.
I övrigt fann jag (tyvärr) inga påtagliga fysiska hälsoeffekter men däremot psykiska. Man mår ju helt enkelt så mycket bättre och som jag läst i andra trådar här så finner jag kaffe så mycket mer välsmakande om jag inte druckit på kvällen innan. Vidare tyckte jag om att klappa mig själv på axeln och vara stolt och jag nästan hoppades att jag skulle bli stoppad i en nykterhetskontroll.
Efter denna period föll jag dessvärre direkt in i gamla vanor. Jag hade inte ens några planer på att inte göra det så det var dömt att bli så.

Att tråden har startat nu grundar sig direkt i en incident som nyligen passerat, där jag inför nära och kära fått stå till svars för att inte vara nykter. Inte full eller odräglig, men utan anledning onykter och därmed inte körduglig. Skämdes!
Men bara lite längre ner under ytan uppenbarar sig nästa konkreta problem. Annalkande semester. Det är en lång ledighet och som ni förstår är det något som skrämmer mig.

Återkommer med mer funderingar om någon orkar :)

Liljonkvast

.. du menar med att orden började forsa ut. Just nu vill jag skriva och skriva men hinner inte :)
Jag måste nog försöka vara lite mer spontan.... Ska försöka hitta din andra tråd!

Gunda

Gå in under min profil och i favoriter la jag den nu. Heter "Vill förändra mitt liv"
Säkert väldigt osammanhängande och kaotiskt, men det var så mitt liv var då.
Otroligt bra att du vill skriva och gör det så fort du bara har möjlighet, det är så
otroligt skönt när trycket lättar och det kommer ut, man får se det på pränt och det är
nog så vi börjar bearbeta problemen.

Liljonkvast

Det är måndag och inget sug har infunnit sig. Det gör det aldrig en måndag så det är liksom inget konstigt med det. Kommer jobba en kort vecka och om tillvaron löper på enligt gängse rutiner kommer min hjärna på onsdag säga till mig att det enda sättet att bli helt lycklig är att korka upp. Jag är i skrivandets stund fast besluten att så inte blir fallet.

Någonting som jag insett under åren är jag inte dricker om jag är nere eller om något tynger mig. Jag dricker bara när jag är glad och med tanke på att jag startat en tråd här verkar det ju vara för det mesta. Det måste väl ändå innebära att om jag super mig olycklig så har jag en lösning på problemet?

Skämt åsido, målet med onsdagen (eller all annan ledighet) måste vara att se fram emot min lediga tid utan alkohol.
För länge sen läste jag i någon tråd och jag tror det var “Sisyfos” som sa något väldigt klokt: “Om man bara ser fram mot a och inte en fin kväll med sina barn är det fel”

Kan inte hitta tråden men jag har iallafall en anteckning om det, så min källhänvisning kan vara fel, men för mig är det oavsett ett viktigt mantra när jag på onsdag kommer hävda att allt är bra och det är klart att jag ska ha mina öl…

P.S.
Gunda, tack för den tekniska rådgivningen. Fattar nu när jag sitter vid en dator. Jag har hängt med i din tråd tidigare och ska nu fortsätta!
D.S.

Liljonkvast

Jag är ledig imorgon. Och jag är nykter ☺️

Hör inte till vanligheterna... Men dagen, framförallt dagen, var tuff. Kan inte förstå hur jag fungerar...

Torsdag blir nästa utmaning! Fredag känns just nu extra jobbig. Bortbjudna. Gångavstånd. Tankarna snurrar... Vilka mål har jag?

Tofslan

Jag kämpar på jag med och fredag och lördag kommer bli utmaningar, men we can do it! Tänk på imorgon först och ta fredag när den kommer.

Gunda

Onsdagen kom och gick du fixade det nu nästa dag.
Mitt motto är. En dag i taget, kanske en timme i taget om det är allt för jäkligt.
Jag klarade tisdag onsdag och jag ska klara torsdag. Du gör det också, en dag i taget !!!

Att förstå sig själv och sitt beroende är nog hemligheten med att lyckas. Det är inte hur ofta och hur mycket man dricker, utan hur mycket våra tankar kretsar kring alkohol som påvisar beroende. Detta och mycket mer har jag lärt mig på forumet. Jag läste som du, i flera år innan jag började skriva. Det var ju ett sätt att försöka minska a-intaget och förstå problematiken om mitt missbruk. Det som är mest fantastiskt är att det går att sluta med eländet. Vi är många som lyckats, kanske för resten av livet. Insikt, förståelse, och att ta hand om sig själv, är det viktigaste. En dag i taget... Kram

Liljonkvast

... till dig också Gunda!
Just nu känner jag mig lite stolt och det peppar mig inför dagen. "God spiral"?
Tycker du med ska känna stolthet

Liljonkvast

är alltid jobbigast för mig också Toflsan... Jag behöver strategier, jobbar just nu på fredagen men fokuserar mest på idag ...

Liljonkvast

Precis som du säger miss lyckad så är det indirekt en av anledningarna att jag läst här så länge. Att jag började skriva grundar sig bara i en enskild incident som fick bägaren att rinna över.

Annars är det faktiskt så att de senaste 10 åren har inneburit ett minskat drickande (!). Men då menar jag bara den totala mängden och den direkta anledningen till att det minskade är att när jag bildade familj så avbröts festandet på krogen. Så i min ungdom behövde jag inte tänka så mycket på a eftersom helgen alltid var en fest. För mig och alla mina kompisar. Så det var nog då det började. En inpräntad bild av helgen som en glädjehögtid som kretsade kring a, och den bilden vägrade min hjärna att överge.
Då började istället planeringen för att kunna dricka hemma. Jag har haft de mest besynnerliga ursäkter man kan tänka sig för att korka upp.

Så mitt problem är kanske som du antyder, det är alla tankar och associationer som sitter i mitt huvud.

Ska fundera vidare på detta... Återkommer :)

Liljonkvast

Så semestern har precis börjat och en dag är avklarad. Har hela dagen varit igång med trevliga aktiviteter men det finns någon som hela tiden knackar mig på axeln och menar att det inte är på riktigt om jag inte korkar upp nu.
Påpekade nyss att te får duga som avslutning men hen ger sig inte…

Kommer i alla fall att ta mig igenom det. Ska det vara så här hela semestern?

Liljonkvast

... blev det.
Har inte druckit te på år och dar jag. Får väl tacka min fru för att det finns i huset. Hon har nog lättare att acceptera att jag smyger med kamomillte än öl.