Hej..

Jag insåg för typ ett halvår sen att jag har problem. Gick med här och läste aktivt i någon månad. Jag har varit så extremt mycket bättre på att dricka normalt sedan dess. Jag kom verkligen in i det som man vill, detta med att dricka långsamt och ta ett par glas. Att inte stanna kvar längst osv. Men nu... Sedan typ en månad tillbaka är jag tillbaka på noll. Så taggad. Så törstig. Så jävla pinsam och asjävlafull de gånger jag är ute. Varför... Det jag brukade göra nu när jag lyckats sköta mig var att dricka minst. Av alla som drack alkohol, skulle jag vara "sämst" på att dricka. Det funkade skitbra. Jag blev aldrig full, bara berusad. inga minnesluckor. Men nu sitter jag här igen. Vet inte vad jag gjort, sagt, tänkt... Jag har hatat mig själv idag och vet ju att jag kommer känna såhär i ca en vecka nu. Var det värt det? Nej. Varför gör jag såhär..

Förstår att det är tufft! De allra flesta här har problem med att dricka kontrollerat. Det goda är att du lyckats med det tidigare och då kan du göra det igen. Börja om! Älta inte detta utan konstatera att det blev för mycket men du är inte en dålig människa för det! Ge inte upp! Du kan......

Gränslös

Din kommentar värmer. Det har varit extremt tungt idag... Men det här fick mig faktiskt på lite bättre tankar. Jag är inte ensam. Och jag är ingen dålig människa, ska jag försöka tro på. Helt rätt. Nu börjar jag om. Nu kör vi, på nytt. Jag vet exakt vad jag behöver göra och hur det ska göras. Nu kör vi igen.

Fortsätt gärna och skriv och läs. Berätta hur du handskas med alk det kan hjälpa både dig och oss andra. Brukar kunna vara så. Du ska genom det här, det låter så på dig.

Gränslös

Jag hade nog egentligen velat vara helt nykter. Men jag hade inte klarat av frågorna som skulle komma... Det kanske kommer med tiden.

Jag har druckit för mycket ända sedan jag började i 14-års åldern. I typ 11 år. Jag har gjort så dumma saker... Jag tycker mycket om A. Men jag avskyr det ännu mer. A försöker förstöra mitt liv. Varför vill jag ändå förgifta mig med det?

Så många gånger som jag har ljugit, skrytit, ljugskrytit, dragit dumma skämt, talat illa om människor jag tycker om, skällt ut människor helt utan anledning, flirtat med mera med helt fel människor och även när jag varit i förhållanden, skrikit, betett mig vulgärt, klätt av mig, öppnat mig för främmande personer eller till och med personer jag ogillar och som ogillar mig tillbaka, skadat mig, slagit människor jag älskar, gått vilse, bränt pengar, avbokat inplanerade aktiviteter pga bakfylla. I 11 år har jag hållit på. Det är över nu, det här var sista gången jag blev såhär full. När jag dricker blir jag dessutom röd, och det sitter i även när jag är bakis.

Har ni tips på aktiviteter att göra med vänner? 9 gånger av 10 (om inte 10 av 10) ses vi på "ett glas". Eller middag. Men okej.. Middag utan vin. Middag med vatten. Fika. Ta en kaffe. Jag umgicks med en väninna för ett tag sedan och vi skulle äta middag. Jag frågade om vi skulle ha en flaska att dela på, men hon ville dricka cola. Jag blev riktigt besviken och typ arg, kände mig lurad. Jag visade inte besvikelsen dock. Men jag fick ju märka att det var trevligt ändå. Om jag hade varit beredd på nykterheten hade det säkert varit jättetrevligt till och med. Vad knäpp man är. Det var dessutom en vardag.

Mina nya regler

- Inga shots
- Grogg är MAX 1 /dryckestillfälle (om jag gör den själv eller beställs i baren utan att sällskapet hör görs den dessutom svag - 2cl)
- Varannan vatten är regel utan undantag
- Fyll aldrig upp normalt i glaset, det ska alltid vara för lite
- Drick sakta - alla andra i sällskapet ska ha påfyllning innan mig
- Sluta röka (vin och cigg är ju det bästa kombo. Utan ciggen är det inte lika kul med vinet faktiskt)
- Ha alltid planer morgonen efter en fest/middag/aw
- Vara aktiv här. Man påminns. Det hjälper enormt.
- Tänk inte på alla dumma saker jag gjort. Det skapar ångest och det rymmer man fint ifrån med hjälp av A. Jag ska förlåta mig själv och glömma all skit. Kommer det och biter mig i baken sedan får jag hantera det då... Slut på ältandet.
- Ha vita perioder. Den första får komma under sensommaren.

Sannah

Låter som att du har en plan! Bra att du stoppar det i tid.
Bra att du läser och skriver det hjälper!
Jag har själv problem med just detta du beskriver. Jag har gjort ofantlig dumma saker! Pinsamt och jobbigt, dagen efter.
Jag har gett upp hoppet om att dricka normalt! Jag gillade berusningen för mycket! Jag orkade längre inte kontrollera mitt drickande, det tog sååå mycket kraft och tid. Har nu valt att avstå helt!
Kram!

Gränslös

Hej! Tack! Jag hoppas att jag klarar detta i långa loppet. Annars får jag sikta på ett nyktert liv, som dig själv. Hur går det för dig? Hur länge har du varit nykter? Starkt av dig sannah! Ja herre... visst blir man mörkrädd när jag tänker på allt man gjort? Det får vara nog nu.

Sannah

I tre veckor... men har otaliga gånger förnekat och försökt att kontrollera mitt drickande! Det gick inte för mig.
Kram! Lycka till!!