Hej! Har skrivit flera gånger här, och försökt sluta dricka massa gånger, läs mina tidigare inlägg jag orkar inte skriva om allt igen:(.. Inser att jag aldrig kommer kunna sluta på egen hand... Hur funkar det där med kommunens alkoholrådgivning?? Vart ringer man för att komma i kontakt med dom? Och är det sekretess hos dom eller blir soc o allt inblandade?? Mvh buster

Hej! Du kan gå in på nätet på 1177 och söka, förvisso inte kommunen utan landstinget, men så gjorde jag. Du kanske kan testa att ringa Alkohollinjen också, där är man anonym. De verkar ha en rätt bra hemsida. Lycka till.

Rosen

I vår kommun ringer man till kommunens växel och blir kopplad vidare till ngn som jobbar med beroendeproblem av olika slag. Det är socionomer med viss vana av våra problem.Jag ville inte heller komma in i rullorna men fick 5 samtalsgånger anonymt. Om man därefter skall gå någon behandling i deras regi måste dom journalföra. Dom har samma sekretess som sjukvården vad jag förstår. Litar dock inte riktigt på det.
Då jag sökte hjälp första gången gick jag till vårdcentralen och lade alla kort på bordet. Bad om hjälp för att mitt drickande gått överstyr och blev jättefint bemött. Fick hjälp av en KBT- terapeut under ett år i kombination med Campral. Det ledde till många års uppehåll. Tyvärr är det en kronisk åkomma och jag behöver fortfarande hjälp då och då när det strular till sig.