Hittade inte min gamla tråd så det var lika bra att skriva en ny.

Minns inte när jag senast hade en alkoholfri dag, tror jag ligger på i alla fall en liter vin/dag i snitt :-/ Minst!

Vill inte ha det så här mer. Gick ned i vikt när jag började på nytt jobb, dels för att jag rör mig mycket i jobbet men även för att det innebar att jag inte kunde börja sippa vin vid 12. Kände mig snygg och stark ett tag, men nu har jag haft semester två veckor och har redan plufsat till mig. Min familj har varit borta en vecka (jag ville inte följa med dit de skulle) och under den tiden har jag som sagt dragit i mig minst 1 liter vin/dag + någon enstaka gin & tonic.

Nu tänker jag att jag ska försöka trappa ned med folköl så jag kan sluta detta, men jag får så mycket ångest av att jag tror att jag redan är döende pga det alkoholintag jag haft de senaste 4 åren. Tror jag har cancer och allt möjligt och detta gör ju att jag får mer ångest som gör att jag vill ha mer alkohol. Behöver verkligen stöttning mentalt nu om jag någonsin ska bli fri detta. :-(

Lim

Hej. Det verkar som du är inne i den onda cirkeln som alkohol så lätt skjutsar in en i. All ångest och alla negativa känslor förstärks och för att bota dem så dricker man igen.

Jag har ingen erfarenhet att av dra ner från en sån pass stor konsumtion (med tanke på risker osv) men kan lova att när du väl slutar så kommer du få slippa den här plågan av att tro att du har gjort dig själv döende pga alkoholen.

Någon annan som har druckit på samma sätt som du har säkert bra råd kring hur du ska dra ner på drickandet.

Du är värd mer än ett liv i alkoholens hemska grepp. Och lita på dig själv att du kommer att bli fri om du ger det en riktig chans. Ge inte upp ???

CarlJohan

Jag är inne på nyktra dag 2, känner igen mig i din rädslsa för hälsan och man är på väg och dö. Fruktansvärt.

Ett tips kan vara att försöka bryta den onda cirkeln genom att byta strategi helt. Gör något drastisk, ring till vårdcentralen och boka en tid och berätta allt. Eller kanske gå på ett AA-möte? Jag vet att det låter läskigt, men kommer vara så galet skönt efteråt.
Jag använder även en bok som heter "Väck jätten inom dig", rekommenderas!

Styrkekramar, du klarar det!

mjoha_69

Nej, jag tycker själv det är makalöst att jag kan dricka sådana mängder utan att liksom märka av det... Och jag vill inte ha det så här, blir en ond cirkel med ångesten som gör att jag dricker mer osv. :-/

Mammy Blue

Bara att du är här ser jag som ett sundhetstecken. Om man förstår att man har problem är man halvvägs åt rätt håll. Läs i trådar här bakåt, du kommer upptäcka att du inte är ensam, många är vi som gått på skiten. Att läsa gamla trådar är bra, de nitar som redan dragits behöver man inte göra om, alkoholism är en ganska statisk sjukdom, den beter sej likadant hela tiden. Kram!
/MB

Talktome

Hej, känner igen mig, druckit i många år dagligen och har nu fått leverpåverkan och ska på CT-buk snart. Är orolig men har satt som mål att jag ska haft en nykter vecka innan dess. Är rädd för abstinensen. Lycka till.

mjoha_69

Har druckit totalt 6 stycken 3,5 öl under dagen för att trappa ned. Det är ju inte bra, men vill tro att den lägre alkoholhalten (jämfört med vin på 12-13%) i alla fall är bättre. Ville trappa ned så kroppen inte får värsta chocken, men i morgon tänkte jag dricka coca-cola, vi får se hur det går.

Det som är bra är att bilen är på verkstan och jag ids inte sitta och åka buss för att komma till något systembolag. Så det jobbar i min favör.