Får jag väl kalla detta inlägget.
Jag har problem med att hitta balansen i drickandet och får i stort sett jämnt minnesluckor och fruktansvärd ångest dagen efter.
Igår blev det rock bottom när jag skämde ut mig offentligt och lyckades klämma i mig 50cl whiskey och närmare 10 öl på hela dagen.
Polarn fick en chock när jag berätta.
Har ringt till kompisar och pratat av mig idag med, behöver förändring.
Hela min umgängeskrets är ju baserad på alkohol och fest så behöver klargöra att jag måste ändra mitt beteende.
Mitt första steg är att hålla mig till folköl och om det skiter sig så får jag ta till alla medel som går för att nolla mig helt.
Är det fel väg? Har ni några tips för nån som älskar fest men inte kan hantera måttan på alkoholen?
Är även rädd för att bli den där kompisen som alla tycker är tråkig på festerna...
Hade 7 månader vit period när jag blev av med körkortet i 6 månader för 8 år sen och jag blev så tråkig, gömde mig i lägenheten och jobbade bara.

Liten stor

Bra att du tar tag i problemet, jag gissar att jag är mycket äldre än du men jag känner igen beskrivningen av umgänge och fest. Jag levde mkt kring festande som yngre och mängderna alkohol blev "normalt" i min krets men nu när jag försöker sluta och inte längre är ung och är ute och festar på samma sätt märker jag hur andra dricker så betydligt mkt mindre både på fest och middagar.

Se upp bara så du inte är/utvecklar beroende och lurar dig själv med folköl. Det smyger sig lätt på och blir värre.

Feståren går ju över och det finns mycket liv kvar sen så var rädd om relationer, dig själv och dina organ! Kolla gärna in risky drinkers på HBO som visar olika typer av beroende och riskdrickande.

Och - man behöver inte vara tråkig för att man inte är packad, tänk istället på hur tråkig du är när du gör bort dig/gör illa dig/börjar tjafsa/spyr ner någon och allt annat som kommer förr eller senare med blackout-fyllor.

Jag har en före detta kompis som alltid var fullast förr som har levt vidare i samma festspår och han sitter nu ensam och super och vill bara umgås med andra som super... se upp för att bli som honom.

Heja dig!

Mack84

Tack för att du tog dig tid.
Jag är ju redan den personen som dricker mer än de andra så att jag är beroende går nog inte sticka under stolen med.
Den senaste tiden har jag skyllt på alkoholen som sömnmedel med vilket är färdigt nu.
Jag kan bara inte kontrollera måttan längre och känner konstant behov av att hålla i ett glas eller flaska på krogen eller fester.
Därför tänker jag att folkölen håller mig på rätt nivå utan att det spiller över.
Ska kolla in det, tack för tipset.

Liten stor

All minskning är ju bra, men har det gått så långt att du är beroende tror jag det är väldigt bra att tänka på hur du ska lägga om vanor och leva utan a. Alla är vi olika men det känns som att alla som skriver här och har utvecklat beroende gräver sig djupare ner i en ond spiral där man får ångest av att dricka, dövar ny ångest med mer a. Sen blir det ofta värre och värre och till slut dricker man bara för att känna sig normal när hjärnan och kroppen skriker efter mer.

Jag har också druckit mycket för att kunna somna, slappna av osv men tro mig till slut vaknar du som mig och många andra 03.00 kallsvettig och behöver svepa en öl för att somna om och allt annat i livet bleknar bort bara för att få i sig mer gift.

All lycka till med din ändring av drickande.

(Vill inte låta uppläxande eller som en klok gubbe eller så för det är jag inte men vill bara dela med mig av lite saker att se upp med, jag önskar så att jag kom till insikt och ändrade mina alkoholvanor mycket tidigare i livet. Du har ju chansen nu :)

Mack84

Har sett 5 minuter av dokumentären och min ångest kryper ännu mer i mig nu.
Kämpar för att kunna se klart den för är väl min farhåga att sluta som den mannen.

Mack84

Ja det du skriver är ju sant.
Du får läxa upp mig så mycket du vill, känner mig förtjänt av det.
Alla mina relationer har klagat på mig om mitt alkoholintag.
Nu är jag singel igen och tänker fixa detta innan.

Jag har ju inte det beroendet, men det börjar sträcka sig utanför helgerna med ett sex pack när jag slutar jobbet kl 07.00 på morgonen...
Så jag ser ju spåkulan vart det leder om jag inte bryter vanan och vill verkligen det nu.