Nystart Version 2

Jag har just formatterat om hårddisken och installerat ett nytt operativsystem. Det förra var i så dåligt skick fullt med patchar och servicepack, jag är tveksam till att hårdvaran skulle klara många fler år med det gamla operativet.

Jag har egentligen vetat länge att det inte går med regler och uppehåll, det måste bli ett slut och aldrig mer. Men det har alltid kommit något emellan, ursäkter att skjuta upp det bara lite till. Nu har jag fått nog, dag 1 nu och jag ser fram emot att installera nya roligare program istället för de gamla som alltid krashade och slutade på samma sätt.

Idag blir en lång dag så all hjälp och pepp är välkommen. Det blir nog många inlägg från mig under dagen.

Tack för att du läst.

Profile picture for user AlkoDHyperD

Pressen i livet är en tillräcklig utmaning. Att dessutom ha ”lösningen” så lättillgänglig är ju som att inte ens ge dig själv en ärlig chans!
Att hitta motivationen mitt i en dryckesperiod samtidigt som övriga livet ställer krav kan vara väldigt svårt. Stress från flera håll, den som är direkt konsekvens av alkoholen och den som finns inuti och runt dig. Då får impulserna fritt spelrum, avvärja hot som högsta prioritet. Flykt, med andra ord.
Hur kan du hitta vila så du får tillgång till din klokhet igen? Hjälp från omgivningen att få tillbaka hopp och styrka?
Använd forumet när du känner skam också. Det kan vara ett sätt att lära sig mer om sig själv, genom att sätta ord på det man känner. Om du läser i andra trådar vet du ju att du inte är ensam om att vare sig känna skam eller missa målsättningar.
Kram

Profile picture for user nystart

Visst vore det bra att inte ha alkohol hemma, men med mindre än 5 minuter till både bolag och dygnet runt öppen bensinmack spelar det mindre roll. Jag ser mig själv som 2 personer, en som desperat vill sluta med skiten och en annan som så fort han får chansen bunkrar upp. Jag har kommit en bra bit på vägen men det är just den där sista biten i pusslet som måste falla på plats.

Profile picture for user Liten stor

Vi är många som fallit och fallit och fallit, ge inte upp trots bakslag. Många verkar behöva bottna i riktig misär eller händelse som ger den riktiga insikten/viljan. Försök låta bli att hamna där och fortsätt med en positiv trend med fler vita än svarta dagar.

Har du sett HBO-dokumentären risky drinkers eller risky drinking kanske den heter? Den hjälpte mig lite mentalt att ändra vanorna.

Tack för stöttningen, nu behöver jsg verkligen komma ur en ond spiral.

Jag vet att det vore bra att inte ha a hemma, men hur gör jag med det faktumet att jag kan köpa a inom 2 minuter från impuls? Jag måste gå djupare och verkligen övertyga mig själv att inte vilja dricka i alla lägen. Det är djävligt enkelt att inte dricka på morgonen eller fram till 4-5 på eftermiddagen. Men sen när baksmällan lagt sig och minnet från sista racet lagt sig åker all sans ut och det dricks igen. Ett stort problem för mig är att jag i dessa lägen anser mig värd att lyxa till det med dricka, jag dricker inte för att hantera ångest eller något annat, jag dricker för att fira, ha roligt och att mota tristess. Jag borde ju egentligen inte ha några problem att sluta, men efter några dagar nykter kommer autopiloten och anser att jag inte har några problem alls och så startar det om. Jag vill bort från detta, jag är trött på att leva så här.

Tänkte skriva lite här, men orkar inte med alla pekpinnar. Har inte alls gått så bra som det borde ha gjort. Jag vet mina triggers och vad jag borde göra, men jag dricker iallafall. Va fan det är ju fredag, lördag, fotboll, resa, you name it. Måste bryta tankesättet.

Profile picture for user Liten stor

Du behöver inga pekpinnar men du måste nog bestämma dig själv på riktigt?
Kan det vara så att det inte för att fira etc utan för att du undermedvetet måste fylla beroendet? Jag känner mig själv ofta radiostyrd och fattar inte hur jag ibland bara dricker?

Hejar på dig

Ett råd kan lätt bli en pekpinne om man redan sagt samma sak till sig själv. Jag skulle vilja skriva något som är till hjälp utan att lägga sten på börda. Så klart att du vill annat än det som är nu, annars hade du ju inte reflekterat och skrivit.
Skulle det vara till hjälp att skriva ner tankekedjan och de känslor som leder till beslutet att dricka?
Beroende handlar inte om karaktärsstyrka. Kunde man bestämma sig, eller ”rycka upp sig” skulle man självklart gjort det för länge sedan. Ingen väljer att må dåligt. Ingen bestämmer sig för att få problem. Är det svårt behöver man helt enkelt mer stöd, inifrån och utifrån.
Kram

Tack för era fina meddelanden. Nu skall spriten och vinet ut, skall lägga allt i en låda som skall förseglas. Mitt första beslut är att sluta dricka hemma. Har inte bestämt mig om hur det ska bli när jag är ute, men det får jag ta senare. Har tagit detta med frugan och sålt in det som ett hälsorace som inkluderar mycket träning. Kom igen nu och kämpa nystart.

Profile picture for user Sisyfos

Nu kör vi tillsammans, Nystart!
Det får verkligen vara nog nu känner jag, både för dig och för mig. Känner så väl igen mig i dina resonemang och känner att jag vill komma med pekpinnar och goda råd och alla möjliga synpunkter men när det kommer till kritan så har jag inte kunnat skriva för jag är ju i exakt samma sits. Har gott hopp om oss dock, nu kör vi.

Blir så less. Jobbade med saker i huset hela dagen, när jag väl var klar så blev det inte att kasta ut all sprit då reptilen tyckte att jag lika gärna kunde dricka ut det som redan var öppnat för att slippa ha halvöppna flaskor i lådan. Det slutade ju givetvis med att en till öppnades och nu är halvtom. Hur som helst, nu får det vara nog. Vi börjar med att koncentrera oss på idag, idag ska jag ta mig fan vara nykter.

Kul att du hakar på Sisyfos, jag behöver verkligen stöttning och det verkar som du också behöver det.

Ja, jag behöver stöd. Men nu är det verkligen slut. Nu finns inget hemma och inget ska komma över tröskeln. Jag har gjort det förr. Känns rätt skönt. Så fixa din låda, Nystart så kör vi. Det är verkligen lättare när det inget finns hemma. Det slutar ju precis som du beskriver... vettet, ambitionsnivån försvinner ut med klunkarna och sen är det kört. Du är i gott sällskap... eller i dåligt sällskap. Nä, aldrig mer känner jag. Det är verkligen nog nu. En dag i taget! Bara man är över en vecka, en månad, 2 månader så är det lättare. Vi grejar det här nu.

Varför gör man så här mot sig själv gång på gång? Det börjar bli jobbigt att starta om och gå igenom de första dagarna igen och igen och igen. Inatt drömde jag om att jag drack, hela natten flera olika drömmar. Jag satt och drack ur en kvarting ute någonstans och trodde det var vatten tills jag insåg att det var vodka. Helt sjukt eftersom jag inte dricker vodka och inte direkt ur flaska heller. Sen drömde jag att jag rökte hash, ännu konstigare då jag aldrig rökt något starkade än vanliga cigaretter (som jag inte ens rökt på 15 år).

Det känns iallafall bra att vakna nykter, men jag är ganska uttorkad och sliten efter en natts dålig sömn. Men idag ska jag vara nykter, en dag i taget.

Tänkte att jag ska skriva här hos dig nu ett tag. Vi gör det här tillsammans nu. Jag slutar ju så många gånger per vecka/månad, så jag inleder nästan alltid med att sova gott nu för tiden. Det är det bästa, bästa. Att ha nykter sömn. Min trigger kommer vid 4-5 dagar. Eller som för ett tag sen vid 10 dagar. Då när man tror att man inga problem har. Den här gången har jag bestämt mig. Ingen a hemma mer! Ingen a ensam! Måste lösa "problemen" på annat sätt... stress, oro, kaos, tristess etc vad det än är. En dag i taget. Och sömnen det är min gåva. Jag älskar i och för sig att drömma och det gör jag inte med a i kroppen - du kanske inte är lika förtjust i det... eller så kanske det är oron när a går ur kroppen som spökar sådär i början. Håll ut!

Bra jobbat Sisyfos, önskar jag kunnat svara att jag var med. Tappade fotfästet mitt i veckan, jag vet vad som triggade men jag vet inte hur jag kan undvika detta utan att göra en stor ändring. Nu satsar jag iallafall på att vara nykter igen, måndag betyder ny vecka och nya tag.

Profile picture for user C54

Som svar på av nystart

Hm förstår och delar dina tankar rakt av. Jag dricker ofta för mkt på helgerna och har ångest över det fram till onsdag sen vänder tankarna till, äsch det är väl inte så farligt, finns ju andra som dricker så mkt mer... nu var jag ute i lördags och kände jag hade kontroll men vakna upp hos en kille jag inre känner och minns inte ens att vi börjat prata, sånt känns så förbannat fel, är liksom inte jag??

Jag kan ha bestämt mig hela veckan för att inte dricka sen blir det ändå att jag står på bolaget med en vinare, vågar aldrig köpa hem mer även om jag har ngt planerat på lördagen då hade jag druckit upp båda. Jag tränar super mycket och är otroligt driven i mitt jobb och ger mig inte i andra avseende.. men just alkohol går inte... nu var det iofs 6 veckor sedan jag var så full att jag hade minnesluckor eller rättare sagt blackout men nu i lördags var det dags igen, känns så misslyckat. Nu åker jag på semester på fredag och är rdan rädd för mitt intag på resan.

Lite den känslan får jag då helgen kommer, shit jag kan inte sitta still i soffan utan, men med ett par glas vin "står jag ut". så det är mer en känsla av att klara av att bara vara än, abstinens.

Synd Nystart att du inte hängde på, men vi gör ett nytt försök tycker jag. Har klarat mig, men det var Så nära för mig idag. Vet precis vad som triggade. Jag har tagit ett "Aldrig mer"-beslut men idag under eftermiddagen laborerade jag med tanken på att köpa vin. Behövde, ville ha, en gång är ingen gång. Ursäkterna är många, behovet är stort. Sansade mig när jag lämnade jobbet. Hade inget hemma. Vet att det blir lättare... häng med du också nu. Nytt försök, trägen vinner.

Jag känner mig bara falsk som hela tiden dricker fast jag skriver här att jag inte ska dricka. Förstår om ingen tar något jag skriver på allvar eftersom jag inte kan lita på något beslut jag tar. Målet är nykterhet, jag kan se hur härligt livet skulle vara och vad jag kan göra istället för att dricka. Men varför dricker jag igen och igen efter bara några dagars nykterhet, som jag dessutom njuter av och mår så bra av?

Profile picture for user Fenix

lika falsk. Mår så bra i två dagar, känner mig segerviss att nu äntligen är det slut. Och så dag 3, vaknar och mår skit halv dagen igen. Känns verkligen hopplöst med denna berg- och dalbana. Måste dessutom verkligen sluta eftersom mina levervärden verkar vara förhöjda. Ni kör vi ihop och ser till att stötta varandra. Det handlar om för mig att klara timmarna mellan 16 och 19. Klarar jag det så mår jag i stället bra typ 15 timmar. Valet borde inte vara svårt.

Absolut svåraste timmarna för mig med, men jag har både på gott och ont brytit detta lite och klarar just denna tiden mer och mer - men sen korkar upp efter kl 20. Men ju mer rutin bryts ju bättre, de ggr jag druckit efter kl 20 är när jag varit upptagen och inte hunnit äta innan. Helt klart en riktigt farlig sak, om jag inte har druckit när jag ätit min kvällsmat oavsett tid så klarar jag mig.

Profile picture for user Lorden

Som svar på av nystart

Hej Nystart!
Detta är första gången jag skriver här och jag är bara så sugen på att skippa A helt nu! Du ska inte känna dig falsk för vi har alla samma problem med att vi lurar oss själva och inte riktigt orkar/kan stå emot! Jag dricker i stort sätt varje dag men hade en period förra månaden då jag var utan alkohol i 11 dagar och så bra jag mådde då! Bara det att vi är medvetna om vårt problem gör att vi kämpar och så som jag tänker är att ju fler nyktra dagar vi får så måste ju det vara bättre än innan.

Falsk är väl egentligen helt fel ord. Men förstår vad du menar... och jag förstår suget och tiden. Samma här!!! 16-19. Fast om jag har handlat hem så dricker jag så fort jag har möjlighet att göra det så inte familjen ser. Kan vara direkt när jag kommer hem... eller kl 22. Allt ska ta slut.
Nykter 10 dagar idag... och jag lyckas återigen sansa mig o inte handla. Funderar mycket på vad skillnaden är. Varför kan jag sansa mig nu? Jag har nästan bestämt mig för att handla när jag lämnar jobbet. Ibland är det precis då när man kaxigt tänker att nu funkar det, som det går åt helvete. Det blir lättare tycker jag när man passerat 5 dagar. Tänkte i morse på hur glad jag kände mig. Inte för att jag var nykter, men glad bara ändå. Det är nog kanske så det är naturligt... nja, inte alla dagar. Köpte hem a-fritt, men drack det inte. Kan du prova det? Byta mot a-fritt? Det var så jag grejade det förra gången... behöll vanan, men inte ruset. Uppenbarligen inte så vattentätt eftersom det var lätt att gå tillbaka igen, vanan var kvar. Å andra sidan blev det inte lika intensivt som tidigare.
Förstår känslan av falskhet, men jag tror att det gör nytta att du hänger här och försöker. Man reflekterar, försöker, har ambitioner, erkänner problemet. Nåt händer... och ju fler nyktra dagar, desto lättare ändå. Förresten så tar jag d-vitamin o magnesium. Kanske har detta också nytta. Och HALT.., ja, det var väl just det du beskrev... hungrig, arg, ledsen och trött. Vi får ge akt.

Bra jobbat Sisyfos, fortsätt så. Jag hoppas kunna skriva att jag har 10 dagar snart också, men jag är inne i en jobbig period med mycket jobb både hemma och på jobbet. Med flera resor inbokade och ingen rutin i vardagen så är det svårt. Det spelar ingen roll hur mycket man bestämt sig när en impuls kommer, t ex sitta på flyget och få frågan vad vill du dricka.

Jag jobbar vidare mot mitt mål iallafall även om det haltar. Jag äter b-vitamin och mjölktistel sedan nästan ett år tillbaka. Det är väl iallafall bra att man försöker motverka skador på något vis. Jag har massor med a-fritt hemma, men det blir inte ofta jag väljer det istället. När jag är nykter blir det oftast bubbelvatten iallafall.

Hur har du gjort denna gången då det verkar fungera för dig? Hur har du motiverat dig? Hur klarar du att inte handla efter att du bestämt dig för att handla?

Jag funderar på om ett av mina stora problem är att jag egentligen är hungrig framåt eftermiddagen och suget egentligen är hunger? Jag borde nog bevaka hungern mer och se till så att jag äter mer och tidigare.

Ja du... precis när du ställde de där frågorna så hade jag handlat och druckit vin. Om vi börjar med varför jag handlade så skulle jag ersätta sambons öl som jag druckit dagen innan. En jäkla öl! Jag handlade två, min vana trogen, och handlade en flaska vin. Jag har en jobbig situation på jobbet -där är ursäkten. Var på AW på onsdagen, drack tre glas vin.... å sem då en av sambons öl i smyg... där var omdömet borta, tre glas vin (under visserligen flera timmar), trött och sen då det där problemet på jobbet, samt oro för dottern. En öl extra.. tillbaka i smygandet.
Å så dagen efter när den ska ersättas... problemet på jobbet är kvar. Eftermiddag, en gång gör inget. Handlade. Det är jobbigt att smygdricka, sambon är misstänksam. Jag får pina i mig. Får ont i magen. Fick i mig 3/4 flaska innan jag somnade. Meningslöst! Vaknar på natten och VET att jag måste dricka upp resten. Jag måste göra mig av med allt. Tyvärr finns "hälla ut" fortfarande inte med på kartan. Så jag pinar i mig vinet och ölen. SLUT! Pust!
Igår, jobbproblemet kvar. Handlade inte, drack inte. Igår hade det varit bara för att medicinera i så fall. Och det funkar inte. Jag mår bättre utan. Gudarna ska veta att jag hade behövt! Hade säkert varit ok med sambon att förklara det så också. Men nej, det är verkligen nog nu.

Och om man bortser från olycksfallet ovan... tillbaka till din fråga: varför funkar det nu? Jag började dricka när jag hade väldigt lågt järnvärde, tröttheten var enorm. Jag fick verkligen kämpa på för jag gillade inte fyllan i sig. Så nu tar jag D-vitamin, då och då B-vitamin (eftersom en läkare sagt att värdet var lite, lite lågt) och magnesium (har en otroligt grundlös teori om varför). Alltså: Ej TRÖTT. Har ju ofta halkat dit på kvällen/natten om möjlighet funnits och då är man TRÖTT och inte på sin vakt.
Det senaste1,5 åren har jag haft flera nyktra dagar per vecka än dagar som jag druckit. 1 vecka, 10 dagar, 3 dagar, 5 dagar nykter. Alkoholen går ur blodet, men ibland undrar jag hur länge effekterna i hjärnan kvarstår. OMDÖMET är grumlat. Det är så mycket lättare att halka dit efter 3 dagar nykter än efter 10 dagar. De sista 2 månaderna har jag haft 2 10 dagars nyktra perioder, och i övrigt säkert 4-5 nyktra dagar i veckan. Hjärnan är med på ett annat sätt. När man dricker ofta så är de där dåliga besluten närmare. Och jag tror att du har rätt, man behöver hålla koll på matintaget. Det är väl ung som sockerberoende och att handla när man är hungrig. Kanske samverkar alkoholbegäret och blodsockret mer än man fattar. Sen har det för mig kanske också handlat om att jag inte vill skada min familj. Stark motivation! Och ingen tillgång. Det är så skönt när det inte finns möjlighet vid de här tillfällena där tröttheten tar över och man tror sig behöva. Behöver inte välja. Du beskriver den här radiostyrda känslan och jag tycker verkligen att den försvinner mer och mer med längre nykterhet. Du skriver att du blir "tagen på sängen" när de frågar vad du vill dricka på flyget. Du kan ha ett standardsvar då. Julmust eller nåt. Sen sitter du och ångrar dig, men kanske hinner du få den där stunden som bromsar. Funderar mycket på hur allt samspelar i kroppen, socker, alkohol, vitaminer, trötthet och hur man kan undviker att hamna där igen. Några här har ju haft lättare att hamna i beroende... alkoholism är progressiv och jag märker ju en skillnad i kontroll, mängd etc. Det går fortare vid varje återfall. Har all respekt för den här sjukdomen och jag vill verkligen halka tillbaka igen.
Så tips från en som misslyckas gång på gång:
1 stryp tillgången- häll ut
2 längre nykter period (kanske med hjälp av tabletter, livslång kanske)
3 ha en plan... fokusera på vad du ska göra, inte på vad du inte ska
4 ta hjälp, annonsera hemma att du ska ha vit månad eller nåt
5 Ha koll på socker och vitaminer/mat. Ät sunt!
6 hitta välmående, träning, mindfulnes, körsång, musik, konst.
7 ta ansvar - problemet ligger inte hos nån annan. Det finns ingen ursäkt att dricka. Mitt aktuella problem finns fortfarande där, men hade verkligen inte blivit bättre med alkohol. Jag hade ältat, fört inre dialoger, kommit på bra saker, blivit trött och somnat. kanske hade det känts skönt en stund, nu låg jag vaken o tänkte ett tag, och somnade sen. Men nu minns jag vad jag tänkte. Känner mig ledsen, men ångestfri.
Hoppas du snart hittar din botten, Nystart. För när avskyn mot livet man har tar över, då blir det lättare. Sen underlättar det att ha stöd. Och att genast hoppa på igen om det skulle gå tokigt.

Hur går det Sisyfos? Blev lite ledsen att läsa att du fallit.

Själv är jag fast besluten om att det måste gå att bryta detta. Börjar mentalt förbereda mig för att 2018 skall bli nyktert. Funderar på att om jag inte fått kontroll på detta innan nyår kanske jag ska titta på att ta hjälp, jag vet inte hur dock. Jag kan inte tänka mig AA eller Antabus, kanske någon psykolog eller jag vet inte. Jag satsar iallafall på att klara det själv fram till nyår. Jag tycker ju inte ens att det är gott längre, och jag får ingen njutning av drycken heller, blir bara trött och trög.

Går lite fram och tillbaka. Nykter 10 dgr, druckit 2. Nykter nu igen. Har ingen möjlighet att köpa nåt nu, så det blir nyktert. I stort gpr det bra. Veckokonsumtionen överstiger inte 9 standard glas.... dock blir det fler än 3 när det händer. Får jobba på det. Får inte heller ut nåt av det... trött o trög... ja precis så är det.
Låter positivt. Tror du grejar det.

Vet inte hur men hur kan man vara så bestämt att inte dricka och sen helt plötsligt framåt kvällen helt ändra sig och dricka? Samma sak hela tiden, orkar inte med detta. Idag måste iallafall bli nyktert, jobbar med en dag i taget just nu. Varje nykter dag är en seger.

Vad händer inuti och runt mig själv just i det ögonblick impulsen kommer? Leta känslan. Och känslan under känslan. Tankarna kan ge vägledning om vad det handlar om. Stanna kvar där. Bara vänta, låt det finnas, låt dig finnas. Ge dig själv värme och omsorg i situationen. Börja bara så. Gör ingenting.
Kram

Jag har tappat all kontroll. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Sitter nere i europa efter en resa hit, jag skulle inte dricka men direkt efter att planet startat gick det bara fel. Vaknade på hotellrummet 2 timmar efter incheckning. Igår skulle jag bara ta en whiskey eller två, blev en kvarting och nästan en flaska vin.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Hjälp!

Lite svårt att råda dig vad du ska göra nu. Häll ut allt som är kvar. Är du kvar på hotellet. Hur länge? Det könns som om du verkligen behöver stöd att ta dig ut det. Antabus? Behandling? Det finns hjälp att få och du är motiverad. Och framförallt, det blir bättre.

Tack för ditt meddelande Sisyfos. Det känns bättre nu, måste hitta en strategi. Blev inget mer dricka igår efter att jag vaknat, har inget mer heller då allt jag drack var på resan. Idag blir det jobb hela dagen och ikväll måste hotelldöden behandlas utan alkohol.

Att sluta utan att ersätta med något annat fungerar inte, jag måste hitta något att göra hela tiden. Att dricka ibland vid resa skulle kunna funka, men jag vill absolut sluta helt med drickandet hemma. Jag har det som ett slags ventil att orka vardagen, när det blir jobbigt (frugan klagar, barnen bråkar osv) är det så enkelt att bara koppla bort med ett glas (som blir fler) och bara fuck it liksom. Jag får panik om jag sager att jag aldrig mer ska dricka, men jag måste skärpa mig. Jag skall sätta upp mål med träning och vikt som inte rymmer att dricka, kan jag bara få till en rutin att gå till gymmet på kvällarna så går det ju inte att dricka.

Profile picture for user Mirabelle

Som svar på av nystart

Man har störst chans att lyckas bryta en dålig vana om man ersätter den med en god vana. Försök det! Jag själv kör med promenader och träning som ny ventil. Japp, jag känner väl igen ventilen du skriver om. Orka vardagen. Börja med ny ventil, men långsiktigt måste man fundera över om något behöver förändras i stort, för att man ska må bra i sin vardag. I de grubblerierna befinner jag mig just nu. Men en sak i taget. Först en ventil som bygger upp dig, istället för att bryta ner. Då får du orken som behövs till att rota i det långsiktiga sen. Lycka till!

Visst är det så, om jag inte löser helhetsproblemet lär det aldrig funka. Men det är ju inte särskilt enkelt att lösa det när man aldrig tar tag i det utan alltid flyr. Visst vore det bättre att fly till gymmet eller på promenad, kortsiktigt kommer jag försöka göra detta. Varje nykter dag blir iallafall en vinst, 1 dag nykter per vecka är bättre än 0 och 2 är ännu bättre. Satsar så till att börja med.

Kommer i första hand satsa på en månad nykter, kommer starta den på fredag. Fram till dess ska jag planera och sätta upp strategier, och trappa ner och ha så många nyktra dagar som möjligt med mig från veckan som leder fram till stoppet.

Det blev en bra start på förveckan, helt nykter en lördag. Sov som en baby, nu har jag den där tröttheten man får direkt man är nykter efter en tids onykterhet. Ingen abstinens men var riktigt rastlös under tiden jag normalt brukar ha ett glas i handen. Kommer behöva vara nykter idag och imorgon med då jag ska köra bil riktigt tidigt och sent imorgon för en dagstur till en kund, har bokat parkering på flygplatsen för att inte riskera några dumheter på resan hem. Jag har även beställt en bok om nykterhet, skall bli bra att ha som lektyr speciellt vid resor (som imorgon).

Må väl allihop.

Två raka nyktra dagar trots att jag inte ska börja min vita månad förrens på fredag. Nåväl, det kommer bli tre eftetsom jag är ute hela dagen och behöver köra bil sent ikväll. Känns bra men magen var inte riktigt med när jag skulle äta igår, den var kanske ovan med att maten kom utan alkohol i den? Denna gången är frugan med på att hag ska trappa ner, det har hon inte varit förr.

Idag startar jag mitt nya liv utan alkohol. Jag hade redan bestämt att jag skulle ta en vit månad med start idag. Men igår nådde jag en ny botten och måste nog sluta helt. Var ute i en europeisk storstad och krökade till det något rejält, missade flyget hem och irrade runt innan jag till slut hittade ett hotell för natten. Nu är jag på väg hem igen och frugan vill inte veta av mig, vilket jag förstår eftersom jag inte vill veta av mig själv. Vill egentligen bara gå och gömma mig och inte ha kontakt med världen. Hur kan man vara så djävla korkad.

Har inte vågat svara i telefonen och vet knappt om jag törs gå in genom dörren när jag kommer hem. Har sån ångest just nu, vet inte vad jag ska ta mig till. Vill bara sjunka genom marken.

Profile picture for user Honken

Som svar på av nystart

m förlorat pass utomlands, kom inte med flyget. Dyngrak givetvis efter tungt krökande i fyra dgr, fick gå till flygplatspolisen o ordna ett provisoriskt pass som gick som tur var. Kom hem ett dygn senare med sån dödsångest så jag visste inte var jag skulle ta vägen. Så jag tror jag vet precis hur du känner. Och jag lider med dig. Min räddning var att jag la alla kort på bordet till min fru o sa som det var, dvs att jag druckit varje kväll senaste tre åren + alla blackouter som jag fått på krogen, utomlands mm mm. Hon var förstående o kommer stötta mig. Detta hände i måndags och jag varit nykter sen dess dvs fyra dagar i dag. Har besökt husläkaren o även där lagt alla korten på bordet och tagit tio rör m blodprov. Så förhoppningsvis får jag någon slags medicin (antabus, campral etc) o något ångestdämpande när proverna är klara.

Så häng i och fortsätt inte dricka. Var ärlig mot din fru så stöttar hon dig förhoppningsvis. Håller tummarna!

Jag tror att om jag erkänner och berättar hur allt egentligen står till så får jag nog packa väskan. Jag vet hur det är och att jag måste sluta dricka, just nu känns det väldigt avlägset att jag skulle dricka och kanske var detta vad jag behövde för att vakna upp ordentligt. Vad som gör mig mest ledsen att jag sårade min fru och att hon satt hemma och var orolig medans jag irrade runt och undvek hennes telefonsamtal. Jag vet inte hur jag ska komma igenom detta.

Hon har ju fattat att jag dricker för mycket, men jag tror inte hon vet vidden av det hela. Nu har hon iallafall sagt att hon ska förbjuda mig att dricka när jag är med henne, hon tror det är ett straff men jag ser det som en räddningsplanka! Jag måste ta chansen nu innan jag supit bort henne och barnen.

Behövde inte erkänna något, fick ett ultimatum att antingen sluta dricka eller flytta. Det var inte oväntat men säkert vad jag behövde. Nu är dörren stängd.

Fortfarande grym ångest, tror jag reparerar med frugan - men kan inte hitta på något liknande igen. Måste erkänna för mig själv att jag verkan kan eller ska dricka. Jag är rädd för mig själv.

Orkar inte skriva i andras trådar just nu då jag känner mig alldeles för värdelös. Dock kan detta vara det bästa som hänt mig och egentligen konstigt att det inte hänt tidigare. Har hattat fram och tillbaks med inte dricka, dricka osv i flera år. Nu har beslutet tagits och det känns befriande. Nu startar resan, jag ser fram emot den.

Du går igenom en sorgeprocess just nu. Det ÄR tungt att inse, på riktigt i efterklokhetens kranka blekhet, att man levt i en livslögn. Det där hattandet mellan dricka, inte dricka, dricka måttligt... Det är livslögnen. Den bistra sanningen är att vi inte har det kontrollen. Aldrig hade den. Vi har ljugit för oss själva och supit bort våra liv. Timmar, minuter, tillfällen, upplevelser. Borta. Går inte att få tillbaka. Du sörjer. Det är som det ska. Med tiden lättar det. Kanske har det redan lättat en del iom att beslutet är fattat? Vill bara säga en viktig sak - Du är inte värdelös, det är alkoholen som är värdelös. Kram

Att ge upp finns inte. Jag har bestämt mig och så är det. Jag är rädd att tappa kontrollen igen som jag gjorde sist. Aldrig mer.

Profile picture for user AL

...jag har aldrig missat ett flyg men supit rejält. Och jobbat dagen efter som i en dimma. Friheten...Jag gör som jag vill-känslan är gudomligt vilsam på ett hotell.
Helt galet beteende och otroligt naivt.

AL, idioti är vad det är. Det är lagom kul att sitta ute hos en kund och fortfarande vara på gränsen till full. Men dumhuvudet tycker det är så kul att köpa några vinare och öl i en utlänsk affär. Sen sitter man och lever livet på hotellrummet. Blir bara arg när jag tänker på det.

Ifrågasätter hela existensen. Vad gör man nu? Det blir alltid alkohol med kollegor, kunder och affärskontakter. Resor bokade tillsammans med kollegor som inte spottar i glaset? Byta jobb och sluta resa vore nog bäst, men vad gör man med inbokade kundmöten och resor som man redan är kontrakterad på? Vet inte om jag törs åka på dom, men om jag stannar hemma blir det problem med kund etc. Vet fan inte in eller ut.

Som svar på av nystart

Det är ju aldrig bra att bränna broar... och det kanske du gör om du plötsligt vägrar åka på affärsresor? Jag förstår att du är villrådig. Du kan inte åka och låta bli att umgås? Utveckla plötsliga hälsoproblem? Migrän? IBS? Kan du stå ut så tillfälligt? Det viktiga är din insikt om vilka satsningar du behöver göra långsiktigt. Nytt jobb. Där du från start är den som inte dricker.

...låter det som. Jag inser verkligen ditt dilemma. Penicillin funkar inte ihop med alkohol om man vill skylla på nåt. Fast fixar du att sitta bredvid dina kunder med rent vatten i glaset ? Det kräver energi... Jag gjorde det i onsdags och torsdags. Övriga pimplade på och jag drack vatten. Ingen stor uppoffring men det kräver ändå ett beslut.

Jag funderar på om det går att dra till med något träningsmål och att alkohol sabbar. Alternativt någon medecin som inte funkar med alkohol. Vill inte gå ut med att jag har alkoholproblem med alla fördomar det innebär, lär knappast hjälpa mig framöver.

Fast egentligen är det ju mig själv jag inte litar på, speciellt när hotell eller flygplatsdöden slår till. Jag startar med en vit månad utåt, det kan alla ha och det är inget konstigt med det.

Som svar på av nystart

.. att man gång på gång förnekar utgången ..Då när man tar första ljuvliga avslappnande klunken ...då känns allt rätt. Jag vet redan där och då vad som kommer att hända. Helt jävla makalös självförnekelse.

Måste släppa den dãr hemska kvällen. Tankarna snurrar runt om varje detalj som gick fel och ledde upp till att jag missade flyget. Det var bara en anledning och det var alkoholen. Jag måste se framåt och aldrig låta det hända igen.

Oj vad trött jag är dessutom, har sovit som en bäbis men skulle nog kunna stannat i sängen och sova resten av dagen.

Tack för alla fina meddelanden.

Profile picture for user nydag2018

Jag hade ett annat nickname tidigare och då skrev vi mycket i varandras trådar. Hur som helst, jag känner igen mig så otroligt mycket i alla dina inlägg. Man bestämmer sig gång på gång att nu ska jag vara nykter och sen går det åt helvete igen.. Man blir så less. Att det kan vara så jävla svårt, det är obegripligt. Men jag tror verkligen att vi kan klara detta, vi ska göra det!! Kämpa på! ?

Hej, kul att du skriver i min tråd. Törs man fråga vad ditt förra nickname var eller en ledtråd? Jag förstår dock om du inte vill. Hur går det för dig?

Jag lider fortfarande svårt av bravaden förra veckan och är riktigt rädd att någonsin tappa kontrollen så igen. Jag verkar iallafall ha kommit på god fot med frugan igen och det värsta har blåst över, dock inte min egen ilska på mig själv och hur jag kunde utsätta mig för detta. MEN, detta var egentligen ingen engångshändelse - jag vet inte hur många ggr jag varit riktigt berusad vid resa och efteråt undrat hur jag kom ombord på flyget och hur jag kom hem eller till hotell beroende på om jag åkte hem eller bort.

Har inte haft en tanke på att dricka sedan jag vaknade efter denna helvetesidioti, hoppas jag aldrig glömmer. Jag vill egentligen bara gråta över hur dum man kan vara.

Precis hemkommen från gymmet, satan vad skönt med en riktig genomkörare. 4 dagar nykter och kroppen orkade hur mycket som helst jämfört med normal fall då det druckits 1-2 vinare kvällen innan.

Bra början! Tänk vad jäkla svårt det ska vara. Tror att du faktiskt kan vara hjälpt av att frun är på banan. Det är så lätt att halka omkull om det är möjligt. Nu kan du inte dricka hemma och det är bra. Kanske den extra puffen du behöver för att ta dig över ribban.

Rädslan kommer att klinga av tror jag. Min värsta bravad är nog när jag kördebarnen berusad, utan att riktigt vara medveten om det. Det hönde inget, men jag fattade i efterhand att jag måste ha varit berusad. Man kunde ju hoppas att det var tillräckligt avskräckande, men det var inte sista gången jag drack. Det är fruktansvärt att man kan tappa omdömet så. Vill mest säga att du inte är ensam, om du nu trodde det, men det tjänar inget till att vara arg på sig själv. Vi får lära av våra misstag helt enkelt. En sån bedrövlig dag behöver vi aldrig ha igen, det kan vi vara överens om tror jag. Nu hittar vi strategier som funkar. Har också börjat träna, måste få ut stressen ur kropp o själ.

Jag har så många funderingar på framtiden. Byta jobb? Flytta? Jag tror jag helt enkelt behöver satsa på några månader nykter innan jag kan riktigt ta ett beslut på vad jag vill. Men först ska det bli en månad nykter, den ska jag klara bara på minnet från förra veckan. Efter det måste jag se hur det ser ut, har jag fortfarande sug och vill dricka kanske jag behöver söka något slags hjälp. Jaja, femte dygnet nykter nu och måendet går upp och ner men med klart mycket mer energi nu.

Det här med funderingar på framtiden och förändringar... Det är ju så svårt att veta vilket missnöje med livet som är "äkta" och vad som beror på alkoholproblematiken. Jag har också tänkt att vänta med alla större livsval tills jag har varit nykter tillräckligt länge för att reda ut vad som är vad... Efter en dryg månad är jag inte närmare några svar :/ Men jag kanske är av den tröga sorten... Du har redan mer energi! Underbart :) Jag söker ännu den varan med ljus och lykta... Kram

Första suget kom idag, inte så att jag ville dricka idag men i framtiden. Tror jag var hungrig och trött när det kom, var dessutom ute med familjen på hm vilket inte är roligt.

Skakade av mig det iallafall och hoppas det var en blipp.

Jag har under flera år kört någon slags LCHF men inte särskilt strikt. Jag har under hela denna tiden fortsatt att dricka vin och starksprit och inbillat mig att slopar jag socker kan jag unna mig alkohol. Det som hela tiden fått mig att fortsätta med detta är att magen har mått bättre med alkohol än med socker. Nu var det dags igen, med detta alkoholstoppet så började jag äta kolhydrater igen, dock inget socker, och magen har rasat fullständigt. När detta hänt förr har jag bara bytt tillbaks till alkohol istället för socker och magen har blivit bra igen. Problemet är ju att varken socker eller alkohol är bra, och därför borde jag ju sluta med både och. Så igår drog jag undan alla kolhydrater också och slopade alltså både alkohol och socker. Nu till det intressanta, det var först efter att jag gjort detta som jag började få svettningar, huvudvärk och ett sug att dricka igen? Kan det vara så att trots litet sockerintag men mycket vin att jag hela tiden hållit mitt sockerberoende uppe och nu när jag dragit in på både och så skriker kroppen efter drogen socker, men huvudet tolkar det som att det är alkohol som behövs?

Jag läste i min nykterhetsbok om att L Glutamin skall vara bra mot suget. Jag googlade lite och det verkar, om det fungerar, vara en mirakelmedicin. Jag har redan skaffat denna och idag var är första dagen jag provar, det kan ju aldrig skada att testa. Ingen annan som testat?

(redigerat av admi pga annonsering på sidan)

Profile picture for user MondayMorning

Campral är glutamin (eller höjer glutaminet i hjärnan?) Och ja socker och alkohol är bästisar, dom går i armkrok och sjunger högt.
Vid A-sug ta något med socker. Men vid sockersug ta *** inte alkohol.

ha ha ha....

En vecka nykter nu, och oj vilken föränding.

Plus:
Full av energi
Bättre hy
Bättre koncentration
Bättre bilkörning
5 kg lättare
1000 kronor rikare
Gladare
Mindre arg
Bättre humör
Ryggvärken har försvunnit
Slutat snarka
Alert
Inte konstant trött
Tittat inte på klockan hela tiden för att se om det inte är wine o'clock snart

Minus
Ingen ventil att stänga av med
Ingen enkel flykt

Minuslistan jobbar jag med att ersätta med annat. Kan nog bygga ut pluslistan till oändligheten.....

Igår åkte vi iväg på semester, flera timmar på flygplats och flygplan. Nykter? Jajamensan. Sugen? Inte ett dugg. Känns nästan overkligt. Ska bli härligt med hotellfrukost med familjen utan att vara bakis.

Bra jobbat! Och tänk din lista... bedrövligt egentligen att nånsin välja a, för min lista är exakt likadan. Och om man bara får bort den där lilla, lilla känslan av att vilja välja avslappning. Då får man hela den andra långa listan.

Jaha, det gick ju bra ett tag - tills en familjemedlem igen för sin egen själviska vinning kommer och slår undan benen. Jag orkar inte gå in på detaljer, men min syster som beter sig som om hon är 14 och har hela familjen inklusive min mamma och pappa daltandes med henne. Hon har lärt sig av min pappa att inte saga hela sanningen och hela tiden komma med sista minuten saker. Tappade totalt allt efter att hon lyckades få både mamma och pappa plus deras nya respektive att komma på hennes födelsedag, till mig har mamma alltid sagt att hon aldrig kommer sätta sin fot i samma rum som min pappas nya och har vi har hela tiden blivit tvingade att fira allt 2 ggr med dom på olika håll. Detta slutade ju förstås med att jag tappade kontrollen och drack. Efter detta fortsatte charaden från min syster och till slut blev det för mycket och nu har jag kapat kontakten med henne, kommer ha minimal kontakt med resten av dom också. Känner mig riktigt deprimerad, min fru likaså, men jag kan inte låta min syster styra allt och att båda min mamma och pappa sätter henne före bade mig och mina barn.

Nu ska det bli nyktert igen, utan deras kontakt ska det inte bli mer depressioner.

Profile picture for user Emma79

..att konfrontera en stökig familj när du känner dig mer trygg i din nykterhet.

Tänk på dig själv först nu ett tag och se till att komma upp på banan. De kan vänta.

Lycka till ☺️

Tack Emma. Ja det blir minimal kontakt nu, men med påsken stundande vet man aldrig vad dom hittar på.

Jag har följt din tråd och är imponerad av dig och din styrka. Keep it up!

Det har gått upp och ner, försöker intala mig själv att jag har kontroll. Drog igång träningen ordentligt förra veckan, men drickandet bestod. Hade varit på semester några veckor med i mina mått minimalt drickande, vilket blev klart mer när jag kom hem - detta trots träningen. Nu har jag precis kommit hem från en 2-dagars resa i europa, var ju "tvungen" att passa på - jag ska ju sluta dricka så bara en dag till..... Det blir alltid "bara" en dag till, får inte till avslutet. Men idag har jag bestämt mig, inte en dag till. Jag har tror jag har bättre förutsättningar nu, jag har accepterat att jag är alkoholist och jag skiter i vad andra tycker eller säger. Denna gången ska jag sluta för mig själv, ingen annan (eller jo familjen indirekt då).

Ursäkta svammlet och jag förstår om ingen vill skriva eller följa mig eftersom jag alltid fallit förr. Jag ber om ursäkt för detta. Jag vill inget hellre än starta en ny tråd i "Det vidare livet". Har tårar i ögonen just nu......

kan driva vem som helst att titta djupt i flaskan. De som står oss närmast sårar värst och tar längst tid att bearbeta = min erfarenhet. Läste uppåt i din tråd.
Återfall eller vad man nu ska kalla det är välbekant för många och jag tänker att det är just därför detta forum fortgår. Viljan att göra förändring i sitt liv finns hos oss alla och detta.måste få ta olika lång tid. Alla bär på sår som triggar igång begäret och att lära sig hantera eländet är ingen dans på rosor. Jag tror du fortsättningsvis kommer att få stort stöd här inne.

Tack AL för ditt meddelande.

Nu är jag iallafall på gymmet och fullproppad med L-Glutamin. Nu gäller det att bära med sig viljan till ikväll.

Profile picture for user FinaLisa

Vi får hjälpas åt att stötta varandra här på forumet. Jag har också velat hit och dit med mig själv men som de flesta säger så hör det till innan man fått fotfäste i nykterheten.
Det säger sig självt egentligen att har man hållit på att dricka under många år så måste det få ta ett tag innan man ställer om hjärnan och kroppen att låta bli.
Så kämpa på, tillsammans är vi starka!????

Som svar på av nystart

Och vi hänger med på åkturen :) Tids nog startar du nog den där tråden som just nu känns så avlägsen :) Idag är första dagen på resten av ditt liv ju. Och idag är allt vi har. Idag är den enda dagen vi kan göra något alls. Igår var de då, och imorrn blir det sen. Just i detta nu lever du och gör vad du kan. Fortsätt så :)

Tack för ditt stöd.

Har tryckt mig massor med l-glutamin, hur mycket törs man ta? Det har verkligen effekt och suget är helt borta. Hoppas detta håller i sig.

Förstår din tvekan till att skriva i din egen tråd ich funderingar om vem som vill läsa. Känns ju lite som om man upprepar sig. NU jäklar... oj hoppsan, men NU, ooops. Tror ändå att sådana som vi också har en plats att fylla här. Vi ger inte upp. Vi anstränger oss. Helt klart dricker vi mindre än om vi skulle släppa det fritt. Så nu kör vi igen, tycker jag. Utan att skämmas!

Hattandet med att dricka, inte dricka och sen dricka och sen inte dricka och sen dricka massor osv gör mig galen. Har haft en jobbig vecka nu som startade med att kära svärmor satte min fru ur balans igen, jag tror att min fru måste kapa kontakten med henne för att må bra. Att ta hand om 2 barn och en fru ur balans tär på krafterna och slutar ofta med ett gäng glas på kvällen. Nu måste jag dock bli stark och sluta med giftet. Idag är det ny månad och jag satsar till att börja med på att ta den nykter.

En ensam flaska vin i skåpet, det fanns kvar och nu är den borta. Nya tag, det ska bli ändring. Måste ta en en nykter tid för att komma i form både fysiskt och psykiskt. Jag har alla pusselbitarna, nu måste de bara användas.....

Hur hanterar man att leva med någpn som ser sig som ett offer hela tiden? Någon som alltid är negativ och alltid ser fel i allt? Har väl aldrig riktigt vågat skriva den största anledningen till att jag mår som jag mår. Vaknar på morgonen på strålande humör, innan lunch har det sjunkit så pass att apatin startar, när kvällen kommer finns bara alkoholen kvar att förtränga allt skit. Tror jag bara har 3 vägar framåt, separera, på något vis få min fru ur detta mörker eller också bara fortsätta drickandet. Är så trött på att varje gång jag är på bra humör få det raserat av någon helt oväsentlig anleding.

Profile picture for user Granit

Nu kan jag bara tala av egen erfarenhet, men jag och min fru var i ett svart hål relationsmässigt.
Det var skiljsmässa eller göra något drastiskt som gällde för vår relation.
I samma veva var jag långt gången i en nedåtgående spiral av misär och tung självmedicinering av alkohol.
Vi kunde inte prata alls. Så fort vi försökte prata skar det sig. Hur vi än försökte och hur vi än ansträngde oss så slutade det på samma sätt. Vi blev mer osams.
Vi bestämde oss för att göra ett försök med familjerådgivning.
Ungefär samtidigt hade det gått så långt med mitt drickande att jag såg slutet på min egen historia. Skiljsmässa, aldrig få träffa barnen, bli av med bostaden, bli av med jobbet, förlora vänner och släkt, stå skakande utanför bolaget innan öppning för att få min fix.
Jag såg ingen annan utväg än att söka hjälp mot mitt beroende. Där, när jag blottade mig helt för min fru och lade alla korten på bordet utan att försöka försköna sanningen, gav hon mig sitt fulla stöd i min egen kamp mot alkoholen.
Efter en tid kom vi till familjerådgivningen och fick prata med en medlare. Sanningar som var jobbiga och gjorde ont att höra uppdagades, men det var så enormt nyttigt för oss båda. För vår relation.
Nu har jag med olika insatser snart varit nykter i 7 veckor, och jag och min fru har kommit varandra nära igen. Vi kan prata med varandra. Vi kan umgås och ha det alldeles fantastiskt tillsammans igen.
Jag känner för första gången på väldigt länge hopp om framtiden och även om jag inte alltid är helt pigg och glad när jag vaknar på morgonen så vet jag att jag har min älskade fru att dela min med- och motgångar med.

Så, kan det vara något? Att tillsammans med din kvinna prata med någon utomstående?

Hoppas du får en fin dag! ☀️

Tack för ditt meddelande Granit. Att gå på terapi tror jag aldrig hon går med på, hon är upplärd att man inte tar in utomstående i konflikter och att man aldrig ber om hjälp. Jag vet uppriktigt inte hur länge jag klarar detta, är redan uppe i 3 dispyter idag om bagateller och det enda jag kan tänka på igen är fuck it....

Har lyckats hålla mig borta från bråk största delen av dagen, var nära en gång men jag gick iväg. Borde klara kvällen nykter, har inget sug. Jag har ätit en ganska hög dos av L-Glutamin sista månaderna och det är verkligen en mirakelmedecin för både suget och humöret!

Att man alltid ska glömma hur bra man mår utan alkohol. Sov som en stock hela natten och känner mig klart skarpare. Motiverad denna gången!

Hur bryter man en vana? Kan utan problem vara nykter flera dagar, men helt utan sug så dricker jag igen bara på ren vana. Orkar inte med detta längre, jag vill ha ett helt nyktert liv. Törs inte söka hjälp efterspm jag inte vill ha en "plump" i protokollet eller någon anmälan som kan vara emot mig i framtiden, måste fixa detta själv.