Nystart Version 2

Jag har just formatterat om hårddisken och installerat ett nytt operativsystem. Det förra var i så dåligt skick fullt med patchar och servicepack, jag är tveksam till att hårdvaran skulle klara många fler år med det gamla operativet.

Jag har egentligen vetat länge att det inte går med regler och uppehåll, det måste bli ett slut och aldrig mer. Men det har alltid kommit något emellan, ursäkter att skjuta upp det bara lite till. Nu har jag fått nog, dag 1 nu och jag ser fram emot att installera nya roligare program istället för de gamla som alltid krashade och slutade på samma sätt.

Idag blir en lång dag så all hjälp och pepp är välkommen. Det blir nog många inlägg från mig under dagen.

Tack för att du läst.

Profile picture for user nystart

Tack Nystart för att du inte drack igår. Här sovit som en stock och vaknat utan att må skit. Fortfarande trött törstig och seg, men inget kaktus. Tack.

Den enorma törsten och tröttheten när man har ett par nyktra dagar. Skönt och en bra påminnelse att något inte varit rätt i kroppen med all alkohol. Pumpar i mig b-vitamin, mjölk thistle och l-glutamin.

Profile picture for user MondayMorning

Ja låt din kropp få vila. Tänk så. Kroppen tar stryk och även om det ÄR skitjobbigt
så tänk på alla organ som får lite semester. Chans till rehab och få komma igen.
Lever, njurar, hjärnan, hjärtat får vila ut.

Din kropp är värd det. Det är den som bär dig framåt i livet.
Så vila och drick. Det är bara tecken på att kroppen vill försöka
återhämta sig.

Var snäll mot kroppen idag.

Ok?

Tack.

Problemet är att frugan är rabiat igen, det ska göras 100 jobb och alla måste detaljstyra av henne. Ska göra mitt bästa för att hålla mig lugn, men tyvärr tror jag det här bara kan leda till en sak. För att få lugn i livet kan jag inte leva med någon dom är hyper och uppfinner jobb på jobb och försöker göra allt på en gång helt utan struktur.

Jag jobbar vidare iallafall, behöver nyktra dagar för att kunna få till en förändring.

Profile picture for user Anxiete

För att du försöker, för att du kämpar för DITT liv och för dina barns uppväxt
Kram på dej ?

hitta ursäkter. Din fru håller inte dej fast och häller alkohol i halsen på dej.
Vad är viktigast, din fru eller dina barns mående? Nu är jag hård men det är en viktig reflektion

Jag ville få dej att öppna ögonen lite till, att det är bara du som kan bestämma över din konsumtion. Jag tycker att du kämpar på och det går att läsa att du förändrat ditt tankesätt kring alkohol, det är steg framåt !
Som någon annan skrev, försök hålla dej ifrån frun så mkt som möjligt när hon triggar dej... Måste man åka och handla tillsammans t.ex?
Ha en bra måndag , kram på dej ?

Profile picture for user Månljus

Som svar på av nystart

Nej, jag tycker inte du ska säga att du är korkad. Det är du inte. Du är så medveten om att du gör fel och vill ändra ditt beteende. Det är starkt och en början. Jag sitter i samma situation. Har försökt så många ggr men trillar dit hela tiden. Det är som att det går in en liten jävul i huvudet och styr. Idag ska jag börja om igen. Låt oss stötta varandra. Kämpa på!

Nu hann du nog läsa meddelandet jag raderade, ville inte riktigt gå in på alla detaljer då det till slut endast såg ut som en lång harrang med självömkande. Samma med dig Månljus, du hann nog också läsa.

Min fru har en diagnos, inte helt säker på att den är rätt eller delvis iallafall. Hon är perfektionist och allt måste vara rätt till 100%, är något bara 95% måste det göras om. Detta leder till att vi aldrig avslutar något, och varje gång jag inte kan göra jobbet till 100% blir det kalabalik. Angående att handla tillsammans, så är det alltid. Allt måste göras tillsammans, det tär något fruktansvärt men om hon åker själv klagar hon och om jag åker själv så följer hon med dvs jag åker inte själv. Om jag skulle leda saker istället så skulle vi få dubbelt så mycket gjort men kanske inte till samma kvalitet, nu nöjer jag mig med 80% vilket gör det mesta omöjligt.

Nåväl, slut på detta. Jag vet att om jag skulle få till en ändring i min relation till min fru så ändras även min relation till A. Just nu är det helt omöjligt att åka ner till gymmet på kvällen utan att få veta hur självisk jag varit. Att sitta i köket och dricka medans hon tittar på tv är däremot okej. Förstår inte hur hon tänker, men jag jobbar vidare.

att vi läst, ibland kan det vara skönt att få häva ur sej precis det man känner, vi har redan glömt vad där stod ?
Tänker så här: om du går till gymmet och får kritik efteråt så har du iaf gjort något du mår bra av, kanske bättre det än att göra något du mår dåligt av och få kritik iaf ?

Det är just det som är en av de stora sakerna jag måste jobba med, att helt enkelt strunta i vad folk säger. Jag har gjort tester och varje gång kommer jag ut som HSP (Hyper Sensitive Person), dvs så fort jag ens känner vibbar av att något inte är rätt försöker jag korrigera. Jag får gå till gymmet t ex, men jag känner av en bakomliggande feeling att det inte är okej. Sen beroende på vilket humör hon är på kan hon kasta ur sig att jag inte skulle ha gått till gymmet. Om jag dricker kan jag koppla ur detta och vara som "vanligt", dvs jag kan skita i henne och hennes dumheter. Det är att kunna skita i detta utan att dricka jag är ute efter, jag närmar mig det och har klarat det flera ggr, problemet med detta är att hon inte alls är nöjd och tyckert jag blivit kall (vilket jag just försöker att bli för att klara mig).

Sen dricker jag för mycket ibland av helt andra orsaker, men det är ett annat problem. Som vid resa t ex, då är det nästan som att jag firar att jag äntligen har lite egentid. Detta borde jag dock kunna fira utan att dricka.

Profile picture for user Igelkotten

Du skriver att du behöver nyktra dagar för att få till en förändring, mycket klarsynt.
Jag har också en "rabiat" fru, helt j-vla hopplös...
Ska jag vara ärlig så tänkte jag att om jag fixar mitt liv och blir nykter så är nog risken att jag vill skiljas överhängande.

Nu när jag varit nykter i 4 månader så är hon inte alls lika "rabiat" längre..... hmm?

Ge dig själv en längre nykter period och fatta sedan ett beslut när hjärnan har fått vila.

Profile picture for user MondayMorning

Ta den tiden när du reser för att göra bra saker för dig själv.
Då ingår ju inte A såklart.

Landa i dig själv, träna, vara ensam och fundera i lugn och ro. Va ensam med dig ensam själv...
Nykter egentid.

Bara ett tips :)
Hoppas det går bra även i kväll..

MM

Tack för era otroligt fina meddelanden, jag vet inte varför ni bryr er och orkar med en misslyckad alkoholist som mig. Klarade inte pressen i söndags och drack, om än långt ifrån vad jag gjorde förra veckan. Sen blev det igen igår av ren vana. Men nu får det fan vara stopp. Funderar på hure jag ska gå vidare, behöver jag ta hjälp? Vilken slags hjälp isåfall? Jag vill absolut inte registreras som alkis i journalerna i landet jag bor i, det kommer användas emot mig, det vet jag.

Idag är det resedag, ska till en kund så det blir flera timmar på flyg och flygplatser. Detta brukar leda till en orgie i drickande. Idag ska det inte bli så, jag har bokat ett hotell med swimmingpool och som belöning nör jag landar nykter skall simma i. Hjälp mig klara resan idag!

Vet du varför? Jo, för att DU har bestämt dej för att du vill må bra och kunna ha ett fullgott liv ! Tänk vad skönt: du checkar in på hotellet, byter om och går ner i poolen och jobbar dej riktigt trött, tar ev en bastu och blir ännu tröttare, äter middag och lägger dej , drömmer dej bort till ett riktigt skönt lugnt ställe som kanske bara finns i fantasin och vaknar imorgon nykter !!! Så skönt det kommer att kännas 1-0 till dej ? skriv o läs här när det blir jobbigt ! Kram

Det var ju optimistiskt att tro att det skulle gå. Kanske lika bra att sluta skriva här då det bara blir skit iallafall. Så trött på att leva så här.

Profile picture for user Carina

Oj, ditt sista meddelande andas uppgivenhet. Jag förmodar att du hade en plan du ville hålla dig till på denna resa, men att du någonstans valde att dricka alkohol i stället. Fortsätt skriva här! (om du vill naturligtvis). Det här forumet finns till, just för personer som dig, som slits mellan att vilja en sak men där man har ett alkoholproblem som sparkar undan benen på även de bästa intentionerna.

Jag tänker också, när jag läser ditt meddelande, att din situation är väldigt tung att hantera själv. Med relationsproblemen OCH din önskan att förändra alkoholkonsumtionen. Har du gått i terapi för detta eller är det något du kan tänka dig att göra? Om du går till en privatpraktiserande terapeut så hamnar inte dina uppgifter i några journaler hos ex. landstinget (I alla fall inte i Sverige). Det finns hjälp att få och det kan vara mycket avlastande att få prata med någon. Ibland behöver man testa flera olika terapeuter för att hitta en bra "matchning". Det finns många olika vägar att gå...

Varma hälsningar
Carina
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

du ska skriva här. Lyckliga slut är underbart men på vägen dit är det som det är.
Jag tror min man har intentionen varje morgon att inte dricka, han misslyckas varje dag..... Men han har viljan och tanken och någonstans måste det vara det viktigaste. Du har också viljan och tanken och jag tror att du kommer att fixa det! Ta till dej Carinas råd i föregående inlägg.
Idag är en ny dag , kram på dej ?

Det finns terapeuter online, man samtalar via telefon, Skype , mail osv. Kanske lättare för dej eftersom du bor utomlands . Om du frågar om det registreras så har du ett val.

Profile picture for user AL

hjälp mig klara.....
Till vad/vem skickar du den tanken till ?

När min ångest slår till tänker/ber jag om och om och om igen....

Rena mig så blir jag ren
Hela mig så blir jag hel
Drag mig till dej så får mitt hjärta ro

Som du säkert förstått eftersom jag slutat skriva så har det inte alls gått bra. Tack för omtanken i alla fall.

Profile picture for user Luddrigt

Synd att höra att det inte går så bra just nu. Men det kanske kan löna sig att skriva lite här inne och få veta att du absolut inte är ensam med att kämpa mot alkoholen. Hoppas du känner dig bättre snart!

Det här håller inte, har bestämt mig men ändå dricker jag. Vet fan inte hur jag ska stoppa det. Igår var jag helt hundra på att det inte skulle bli något, skulle flyga och sen precis när serveringsvagnen kommer och frågan om vad jag vill dricka kommer så går det på automatik. Blev inga större möngder men likförbannat, sen väl framme vid hotellet köpte jag med 2 vinare för att dricka på rummet, drack en halv sen fick jag nog. Vaknade hyfsat utvilad men att veta att detta vinet står på rummet känns inte bra, måste försöka undvika det och gå på gymmet istället. Jag vet precis hur jag vill leva livet, men att det ändå ska vara så svårt.

Det blev gymmet, körde stenhårt. Sen då? Javisst blev det där förbannade vinet trots allt, var ju så bra som gymmat och tänk om 1.5 flaskor inte skulle räcka. Dumhuvet köpte ju en till förstås, allt tog slut. Får jag inte stopp på detta snarast lär det inte finnas mycket till framtid.

Det är sjukt hur fort man kan normalisera drickandet, men nu står man där igen. Måste sluta, har tagit mitt farväl till giftet och nu ska det gå. Vill aldrig mer vara berusad, orkar inte helt enkelt. Inte kul och att må skit varje dag och inte få något gjort håller inte. Tror inte familjen orkar med mig mycket längre heller om jag inte tar tag i det hela. Förstår som vanligt om ingen kommer skriva eller ta mig på allvar, så svårt när jag hela tiden sviker alla här inne och mig själv förstås.

Profile picture for user Femina

Du sviker ingen, möjligen dig själv. Jag brukar känna precis som du. De som lyckas hålla sig nyktra får en massa pepp och glada tillrop. När man faller, igen och igen, kanske folk tröttnar lite. Vad vet jag?
Men de flesta har ju fallit tillbaka en massa gånger innan de lyckas hålla sig nyktra en längre tid. Det är ju bl a därför det här forumet behövs!
Var extra snäll mot dig själv idag!

Tack för ditt inlägg. Ja jag sviker mig själv gång på gång, känns jobbit att hela tiden lova sig själv och se fram emot att vara nykter och sen helt plötsligt står man där med ett glas. Att klara det på ren viljestyrka verkar vara väldigt svårt, kanske behöver jag söka hjälp på något vis.

Profile picture for user Luddrigt

För mig hjälpte det väldigt mycket att till slut söka hjälp och att berätta allt dels för min fru men även Beroendecentrum där jag hamnade för drygt sju veckor sedan. Jag tror inte att jag hade klarat det på annat sätt. Jag hade säkert klara ett antal nyktra dagar men sedan när ångesten släppt över fyllan och jag hade börjat känna mig bättre så hade jag börjat igen. Så var det i alla fall under senaste året. Mitt råd är att du söker hjälp! Lycka till!

Måste göra upp en plan, tror det farligaste är att gå in mot kvällen utan att ha något planerat och garden nere. Det måste helt enkelt planeras in aktiviteter som stoppar impulserna. Läste vad Carina skrev i en annan tråd och det stämmer så klockrent, så lätt att bara på gammal vana göra som man brukar för att man helt enkelt inte orkar göra annorlunda. Man kan inte bara sluta med något utan att ersätta det med något annat. Nu har jag varit sjuk så har inte kunnat gå på gymmet vilket kommer bli min livlina, har tänkt sluta under en längre tid men när jag drog på mig en förkylning så kunde jag inte gå och då föll jag in i fel mönster. Nu kör jag en nykter månad till att börja med och ska verkligen göra allt för att bryta mönster och gamla vanor. Nu djäklar är jag laddad, nu kör vi.

Handlar inte bara om ett alkoholmissbruk för mig, måste även ta tag i ätandet. Går ofta all in på mat också och vikten har verkligen kommit under hösten. Att motivera ett alkoholstopp som en del i ett hälsoprogram känns helt rätt, är inte rädd för vad andra ska säga när man beställer in alkoholfritt, det är mig själv jag är mer rädd för. Men jag har bestämt mig och nu ska det fanimej gå.

Profile picture for user Pellis

Hur många gånger har jag inte skrivit: Dag 1 och sen misslyckats efter Dag 6. Känner precis som du att förmodligen tror ingen på mig/oss längre. Har aldrig lyckats komma upp i antal dagar då jag kan vända det hela till att känna mig stolt över mig själv. Förra helgen skrev jag till Jasmine att jag hänger på henne, nu har jag ju misslyckats i veckan igen och ja men idag är det faktiskt 1/12 och jag har inga "obligations" framför mig så jag känner mig mer peppad. Innan Jasmine hängde jag på Fina Lisa och ja Femina har jag också räknat dagar med. När jag började i november hade jag sååå många tillställningar under november månad att jag nästan hade panikkänsla över allt jag skulle hänga med på. Nu har jag INGET - så skönt!

Så Nystart! I know your feeling :-) Vi trycker på omstart!

Profile picture for user FinaLisa

Även om man blir trött och besviken på sig själv när man kör i diket så verkar det ingå i själva processen.
Ingen alkoholberoende person har väl lyckats direkt så det är bara att fortsätta och sätta nya mål.?

Kramar
???

Varför händer det alltid något som får en att falla? Hur kan varje liten skitgrej leda till att man måste ta till flaskan? Har kaos hemma med frugan hela tiden klagandes på minsta grej, jobbet kaos med saker jag inte kan styra över och sen resten. Sen hela tiden trött efter att ha druckit dagen innan, orkar verkligen inte mer. Jag funderart allvarligt på om man bara skulle fly bort från allt och bara vila. Men hur f-n motiverar man en semester helt själv? Sen litar jag ju inte på mig själv att jag inte skulle få för mig att använda denna "flykt" till att dricka iallafall. Nej, har jag inte fått detta under kontroll till nyår får jag nog söka hjölp på något vis. Vill inte ha någon plump i protokollet så kanske en privat psykolog, någon som har erfarenhet av detta och hur bra det kan hjälpa?

Det går ju inte att lura en själv längre, inte ens jag kan köpa att en liter whiskey inte ens räcker i 3 dagar längre. De skador jag åsakar mig själv törs jag inte ens tänka på. Tänderna til lat börja med, de känns försvagade efter allt gurglande med denna förbannande dryck. Har konstant ont i halsen och kan inte bli av med en förkylning. Hur det ser ut i magen, det lär ju inte vara vackert. Drar ofta i mig en rejäl whiskey på tom mage. Jag blir mörkrädd bara jag tänker på det. Har druckit öl och vin också tillsammans med den där djävla whiskeyn, men det blir som vatten att späda ut den med. Har börjat lura mig att fin öl måste ha minst 7% alkohol och allt under 5% är odrickbart. Jag har skrivbit det så många ggra förut men nu får det fanimej vara nog.

Profile picture for user Vinäger

Känner igen de mörka tankarna. Känslan av att vara värdelös och misslyckas hela tiden. Att inte komma någonstans, vidare.

Du undrar varför det händer något som får dig att falla. Det kommer alltid att hända jobbiga saker, händelser och situationer vi inte kan råda över. Det enda vi kan ta beslut om är hur vi ska reagera och handla på dessa. Vi vet förstås att A inte hjälper i längden och ändå trillar vi dit gång på gång.

Jag tror att när beslutet och viljan har fått ett starkt fäste går det betydligt lättare. Vissa klarar detta på egen hand, men de flesta av oss behöver hjälp. Ibland behövs medicinering. Själv skulle jag aldrig ta hjälp, men till slut gick det inte längre och nu undrar jag mest över varför jag inte sökte tidigare. Det var ju inte ett dugg farligt när jag väl satt där framför min läkare.

Hoppas att du snart får det lite lättare. Det är tufft att må dåligt under lång tid.

Kram

Tack för ditt inlägg Vinäger.

Jag vet ju att jag måste sluta dricka och ta ansvar för att det blir en förändring. Det behövs en större förändring av hur jag lever mitt liv, med eller utan min fru. Men för att komma till insikt och kunna stå upp för mig och familjen behöver jag vara nykter. Det är så otroligt enkelt för min fru att bara kasta ur sig "Ditt djävla fyllo" kortet hur rätt jag än har och då har jag redan förlorat. Nej jag behöver en längre nykter tid för att kunna ta detta ordentligt, förhoppningsvis kanske nykterheten leder till att det blir bättre i relationen och att min fru lugnar ner sig, om inte hoppas jag det ger mig styrka att ta en fight för mig och barnen. Dricker man sig full varje kväll kan man inte ta varken beslut eller en fight.

Det går sakta framåt. Håller på och trappar ner för att förhoppningsvis till slut vara nere på noll. Har tagit bort starkspriten vilket gjort mycket. Har tidigare druckit mycket whiskey på tom mage och behöver nog reparera den, samtidigt haft väldigt ont i halsen vilket självklart också beror på whiskeyn. Idag satsar jag på att vara nykter men är fortfarande nöjd bara jag kan hålla mig undan spriten. Dricker inte alls lika mycket när jag dricker vin.

Profile picture for user Carina

Ser att du jobbar på att trappa ned och jag hoppas att det går bra för dig. Du hade också gjort några inlägg där du sedan tagit bort innehållet. Jag tog bort dem så de inte behöver ligga där och störa, men de gör ändå att jag vill dubbelkolla hur du mår? Vi finns här om du vill skriva.

Jag behåller de bevingade orden: "Dricker man sig full varje kväll kan man inte ta varken beslut eller en fight".
Så sant.

Med hopp om en fin dag idag.
/Carina

Tack för ditt inlägg Carina. Jag mår faktist ganska bra just nu, har fått bra insikt på vad jag behöver göra och vill göra med allt. Det är inte lätt alltid men det går framåt. Jag har fortfarande druckit en del unde julen, inte mer än andra och jag har en vecka utan starksprit, det känns bra. Jag förbereder nästa steg som blir att sluta slentiran drickandet. Jag har planen klar för det och hoppas det ska gå.

Allt gick åt rätt håll, men så kom den där förbannade svärmor. Hade julklappsutdelning med henne och visst fan skulle hon ge mig whiskey i present. Visst hon tvingade mig ju inte att dricka den men då jag inte tål henne heller var inte humöret på topp och flaskan åkte upp. Nu blir det att börja nykterheten redan nu, hade tänkt hålla mig på en lägre nivå och sen ta nykterheten den 1a januari, men kan inte vänta. Ligger dessutom i en tuff period med frugan, men det är egentligen ingen skillnad på hur det varit sista året.

Profile picture for user Lantliv

Känner allt för väl igen att släkten kan vara triggers. I den släkt jag är ingift i så är det svägerskan och hennes son som är värst. I år hade vi sagt till om en vit jul, vi firar alltid jul hos oss. Då smygsuper de i stället. Springer ut till bilen var och varannan minut (lugn, ingen av dem körde) och började stinka mer och mer alkohol. Önskar att jag slapp dem, de är dryga och självupptagna som bara den.

Profile picture for user Lantliv

Känner allt för väl igen att släkten kan vara triggers. I den släkt jag är ingift i så är det svägerskan och hennes son som är värst. I år hade vi sagt till om en vit jul, vi firar alltid jul hos oss. Då smygsuper de i stället. Springer ut till bilen var och varannan minut (lugn, ingen av dem körde) och började stinka mer och mer alkohol. Önskar att jag slapp dem, de är dryga och självupptagna som bara den.

Ja du, släkten..... Jag vet inte varför folk tvingar sig på en och ska ge bort julklappar när man knappt träffas resten av året. Varje gång vi träffar kära svärmor så blir det kaos hemma, frugan får en mindre depression och det slutar alltid med att hon tar ut sin ilska på mig. Jag orkar inte detta längre, vi försöker kapa helt med henne men sen bjuder hon in sig själv och med det all kritik mot min fru. Hon behandlar min fru som om hon vore 13 år gammal. Jag ser iallafall framåt, 2019 ska jag leva ett nytt liv, med eller utan min fru, det beror på om hon klarar förändringarna. Jag ska satsa på att leva nyktert, ge mig själv egentid och sluta med det hör djävla rutindrickandet. Behöver dessutom gå ner 20 kg eller helst mer. Som jag skrivit tidigare, jag vet vad jag vill och hur det ska ske. Det gäller bara att få ändan ur vagnen.

Profile picture for user Kärleksguden

Hade du tänkt börja träna? Vilken typ av träning?

Träning är perfekt om man ska sluta dricka samtidigt imo. Det går inte att dricka en massa och samtidigt nå "bra" resultat. Och resultat och mål, välmående går före! Iaf för mig.

20+kg ? Det är ju ett perfekt mål till sommaren? Har en vän på jobbet som kör vita månader ibland, han gick ner flera kg genom att enbart sluta dricka i en månad. Tänk om man lade på bra kost och träning

Ja träning blir det, absolut bästa sättet att hålla sig undan alkoholen. När jag höll upp med alkohol en månad för länge sedan gick jag ner 10 kg, detta tillsammans med en bra diet. Med träning borde det gå ännu bättre.

Jag måste bli bättre på min planering, kom hem från gymmet slutkörd och direkt in i den tiden på dagen då det alltid är som svårast. Var inte sugen alls men den där flaskan jag fått av svärmor ropade och jag kände ett tvång att den måste drickas upp så den inte kan störa mig mer. Sagt och gjort, nu är den slut iallafall.

Nya tag idag och måste planera bättre för sen eftermiddag och tidig kväll då det är den tiden tristessen och den gamla vanan slår till. Lglutaminet jag ätit under en längre tid har verkligen hjälpt mot abstinens och sug, men det mentala beroendet måste brytas. Varför dricka kör man inte ens vill?

Då var det dags, nytt år och nya tag. Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till både forum och strategin. Som 365 skrev i sin tråd, att vara inne här och läsa och skriva påminner om alkoholen - både på gott och ont. Kan inte sätta upp ett löfte att 2019 skall bli helt nyktert, vad händer isåfall om jag faller och dricker? Då har jag ju redan förlorat. Nej, jag sätter istället upp mitt nyårslöfte som följer: Under 2019 skall jag bli av med mitt alkoholberoende. Punkt.

Profile picture for user Picard

Som svar på av nystart

Jag försöker ta en dag i taget med nykterhet, utan att sätta upp mål på specifika antal dagar. Halkar jag av banan får jag ta mig upp igen, med professionell hjälp om jag inte klarar det själv. Vi måste vara snälla och generösa mot oss själva när vi inlett kampen mot beroende på riktigt, men fram till dess beslutet är fattat måste vi vara tuffa i vår självanalys!

Nykterheten gör det för mig både enklare och jobbigare att möta de underliggande faktorerna till mitt beroende/missbruk, och där vill jag nog på sikt sätta upp några mål att avverka. Till exempel att bli bättre på att kommunicera med min fru och inte hålla saker inom mig för länge.

Kanske lär jag mig i framtiden dricka kontrollerat, kanske inte. Just nu njuter jag av 20 nyktra dagar och att uppleva en 21:a på själva nyårsdagen!

Lägger mig spik nykter, det var ganska så länge sedan. Var inte ens svårt, kändes helt naturligt att inte dricka. Varför ska det vara så svårt att leva såhär? Hur som, en dag nykter är bättre än en dag onykter. Kram till alla tappra själar.

Såg att du frågade om privat psykolog. Det finns alternativ på nätet där man har webb/Skype samtal , kan det kanske vara ett alternativ ?

Nu har jag verkligen nått en ny botten, efter ännu en händelse så pinsam så det inte finns. Nu måste jag sluta bortföklara och istället inse att det hände och det hände bara pga att jag var full. Nu måste det bli ett slut på det här.

Kan man bara komma ihåg den här extrema känslan av skam borde det vara ganska enkelt att aldrig välja att dricka igen.

Profile picture for user Ledsen själ

Kommer ihåg men det är som en förlossning, man glömmer hur j-vla ont det gjorde men ändå gör man det igen. Tyvärr fungerar ju hjärnan så. Den kommer inte ihåg när det var som allra värst utan den vill liksom försköna det hela! Den är så märkligt!! När man vaknar o har druckit a ja då är ångesten och skammen där direkt på morgon för att sedan avta ngt under em och då börjar tankarna på a igen. Ska vi klara det tillsammans? Försöka i alla fall??

Nykter idag. En ynka liten dag. Men många fler ska det bli. Jag är klar med det här nu.

Profile picture for user Sisyfos

Ja, jag är också här igen, med ungefär samma erfarenheter. Frågan man ställer sig är: hur fan kunde jag vara så jäkla korkad?

.., och det efter att inte så längt tidigare varit övertygad om att man aldrig ska dricka på det sättet nånsin mer. Har funderat lite över varför det blir som det blir. Tror det handlar mest om vad jag vill försöka mota bort, stress, press, hjärnan på högvarv. Och dricker jag då några dagar i rad, då är jag tillslut inte med längre och bestämmer.

Tror att man måste jobba aktivt med grundproblemet. Du dricker när du får stresspåslag av fru och svärmor. Om du inte vill lämna, kan du göra något annat för att hantera stresspåslaget?

Kul att se att du är här Sisyfos, fast samtidigt väldigt tråkigt förstås. Jag är ganska säker på att jag dricker mycket pga ensamhet trots familj och att helt enkelt ta bort alla tankar på förändring, orkar helt enkelt inte med detta. Är garanterat på kollisionskurs, om vi inte redan haft an massiv krash, med min fru och jag vet inte hur vi ska ta oss igenom detta, inte enbart mitt drickande.Men det har eskalerat sista månaderna och konsumptionen har varit läskig, när frugan går och sätter sig framför teven och tittar på alla dessa program jag helt enkelt avskyr så sätter jag mig i köket och lagar min egen mat och dricker, och dricker. Ju mer hon klagar på mig om att allt jag gör är dåligt, hon verkar verkligen få kickar av att förminska mig, så dricker jag mer för att glömma hur elak hon kan vara. Ekorrhjulet är igång och hon får ännu mer att klaga på och jag dricker ännu mer för att fly från hennes utbrott. Enda sättet att se om allt berott på mitt drickande är att sluta, men jag tänker inte sluta för hennes skull, utan för min. Jag är helt färdig med detta och vill aldrig mer dricka en droppe, någonsin. Jag vill aldrig mer tappa kontrollen och jag vill aldrig mer bli beskylld för något jag inte kan försvara då sista kastet ändå alltid är att eftersom jag druckit är det mitt fel. Vad som än hänt. Även saker helt orelaterade till mitt drickande. Men, enda vägen fram är nykter. Jag har erkänt för mig själv, det räcker. Erkänner jag för henne att jag är alkis så får hon bara ännuy mer ammunition, även om hon förstås redan vet.... Ursäkta mitt dravel, men jag är klar.

Lite distans om än bara lite så känns det skönt att ha 2 nyktra dagar bakom sig. Inte mycket men en bra start och bättre än att ha druckit 1 eller 2 av dessa dagar. Undrar om det som hände hände av em anledning. Var verkligen på väg utför och sen hände detta, för färskt för att skriva vad men verkligen ett totalt uppvaknande. Kan aldrig någonsin tappa kontrollen eller omdömet igen pga drickat.

Ja, det är lite trist att vi båda är här ännu. Ska du ta hjälp den hör gången eller vad har du för strategi?
Jag har det senaste året gjort rejäla bottennapp, trots att jag kanske druckit mindre än förut. Inget jag vill skriva om och jag är ännu inte upptäckt, men vetskapen finns där.
Jag känner att jag måste byta strategi och känner att jag är på väg. Jag kan tydligen inte lita på minnet av skamkänslorna.
Lycka till nu!

Hej, jag kan inte ta hjälp annat än via detta forumet just nu. Jag är dock helt inställd på att bli nykter och har bra koll på var jag inte vill hamna. Blev lite av en kaoshelg med ett besked som kom i lördags som ställer hela vår framtid på sin ända. Beroende på vad vi völjer kommer hela vår livssituation att förändras, jag är nog mer positiv till detta än vad frun är vilket gör det hela ganska jobbigt. Tyvärr så drack jag lite under helgen, kanske pga detta, kanske inte, men det fanns lite alkohol kvar hemma som stirrade argt på mig och jag tänkte som så, fel eller inte, att om jag dricker upp det sista så är det borta och jag kan koncentrera mig på att inte köpa hem mer. Det finns fortfarande kvar alkohol, men det är antingen fruns eller också finare saker som jag aldrig normalt är intresserad av så det ska nog gå bra.

Det går bra ett litet tag, sen glömmer man bort och så är man tillbaks där man började. Nya tag nu, behöver verkligen bli av med giftet.

Profile picture for user Strulan65

Börjat att läsa din tråd och undrar om du förstår vilken kunskap om dig själv och dina val som finns där. Om du inte läst den borde du göra det, varje gång du behöver hämta kraft.
Jag försöker hämta kraft och lära mig, ur gamla trådar och inse vilket kraft det finns bakom begäret och att det kommer många strider som måste övervinnas.

Styrka till dig//Strulan65

Kunde Jesus återuppstå från de döda på påskdagen så kan jag också. Drack det sista igår kl 23.59. Det smakade skit och det är bra att komma ihåg hur äckligt det var. Tvingade i mig sista klubben men nu är det slut.

Han är jobbig den där, bara en gång till, bara en till osv. Han måste begravas en gång för alla, annars tror jag inte jag håller mycket längre. Vet inte hur mycket mer levern kan tåla, alla andra organ? Det handlar inte löngre om att välja och att hålla sig till rimlig konsumption, kroppen behöver ett break, ett långt break. Att vara nykter en stund och sen blåsa på fullt ös igen som om inget hänt. Blir knappt bakis trots enorm konsumption, kanske ör det att jag aldrig hinner bli nykter? Nu ska jag iallafall hålla mig nykter först en vecka, den ska gå på ren vilja, sen tror jag att det kan bli en tripp till sjukvården för att kolla upp hur skadad kroppen verkligen är, kanske få lite hjälp. Men jag är så otrloligt rädd för att erkänna för en doktor hur det står till. Styrka nu iallafall och rena kroppen.

Profile picture for user Themistokles

Styrka!
Jag skämdes också för min läkare tidigare. Nu är det tvärtom. Jag känner mig stark som klarar nykterheten. Och jag skryter nästan med det... ?

Du behöver nog inte oroa dig så mycket för levern. Den är märkligt tålig. Det är knoppen som tar mest stryk av supandet. Bra att du söker vårdhjälp. Jag har fått kanonbra hjälp på en beroendeklinik i Göteborg sedan snart tre månader.

Hur hanterar man egentligen den mentala utbrändheten, pressen på jobbet sen all stress från fru och barn. När man står där och hjärnan bara snurrar och utmattningen kommer, hur kopplar man ner utan att ta den rackaren? Det blir ju liksom att allt bara rinner av och lugnet kommer när den där rediga whiskeyn hälls upp. Inget kan komma åt en, man kan liksom bara vara lugn mitt i kaoset, stänga av och koppla ifrån. Jag försöker hitta vägar men de slutar alltid på samma ställe.

Och här är vi kvar... Aldrig nykter... du skriver en sak i inlägg #375 som jag funderar mycket på - det dör när man faktiskt dricker så mycket o så ofta att kroppen inte hinner förbränna... eller att det, trots att man skulle blåsa 0.0, fortfarande är påverkad på något sött. Jag håller upp några dagar, dricker igen, just för att uppnå den där avslappningen du pratar om. Dricker jag för många dagar blir jag ledsen, stressad och trött. Måste, liksom du, hitta andra sätt att varva ned för alkohol fungerar inte för mig. Har just nu haft en period igen av för mycket, men slutat sen några dagar och det är så skönt. Sover bättre, har roligare, hinner mer, så Varför finns det ens på kartan att börja om?
Ja, du vet ju hur det är tyvärr. Men glöm inte att a gör måendet så mycket sämre, spär på alla negativa känslor. Jag jobbar på att hjärnan ska få vila. Där finns en stor anledning. Tänker på Berras strategi att summera veckan, ger nog ett inre lugn, tänker på vänner som snöat in på olika saker. Tror att de mår bra av att hålla på med något. Tror att jag dricker för att dämpa alllt som måste sorteras och hålllas reda på i mitt huvud, men detta förvärrar verkligen allt. Tänker att Jag borde börja knyppla el nåt för att få lugn.
Just nu är jag diock nykter o lugn. Så kör på nu Nystart, vi grejar det här och bara några dagar utan denna jäkla skitdrog gör underverk.

Jag vet inte men det känns som jag väntar på att nå en botten, finna den där sista anledningen till att bli nykter. Att hitta den där anledningen att rak i ryggen säga till alla inklusive mig själv att jag dricker inte för att...... Jag kan ju egentligen bara titta tillbaka på de sista 12 månaderna, 5 åren, ja jag kan nog hitta hur många anledningar som helst men inte en riktig botten. Eller jo, det finns nog hur många bottnar som helst egentligen. Kan ju inte säga att det var en topp när jag blev avkastad från ett flyg innan avfärd, ramlade ur en buss eller däckade på hotellrummet på semester. Skriver man ner detta och läser så känns det verkligen att det är dags att tag i det på riktigt. Jag har nog aldrig skrivit hur illa det verkligen är, skäms nog för mycket. På något vis så har jag nog rättfärdigat det hela med att jag har ju alrdig kräkts, aldrig legat där nerspydd, iallafall inte sedan tonåren då. Men kan man utan problem sätta i sig en halvliter whiskey OCH en flaska vin på en kväll och sedan göra samma sak igen kvällen efter är det ju något som kommer gå käpprätt åt helvete till slut.

Har ju försökt så många gånger förut, bara för att falla redan på första dagen. Vad är det som gör att det ska fungera denna gången och att jag inte smiter ner och köper ett ny flaska whiskey och kör samma djävla race igen. Känner mig som ett skämt och att skriva här blir ju också ett skämt till slut med så många gånger jag skrivit att nu är det slut bara för att börja igen och låtsas som att allt gått bra.

För att bryta denna dåliga vana och alkoholism så kommer jag att se till så att jag varje kväll gör något jag inte kunnat göra om jag druckit. Jag började igår med att ta bilen till ett närliggande shoppincenter och spenderade kvöllen kikandes i affärerna och avslutade med att äta med en kompis som var på besök i staden. Känndes väldigt skönt att svänga in på garageuppfarten kl 22.30 helt nykter. Sov lite blandat med många konstiga drömmar, har den klassiska tröttheten man får när man lägger ner skiten, men den är så mycket bättre än bakisheten.

Har svarat dig Nystart, i min egen tråd. Men det blev en sån lång utläggning som mest handlade om mig, fast vi har ju liknande erfarenheter.
Nu tar vi varann i hand och lägger sv tycker jag. Ingen djupare botten för nån av oss. Det räcker så här.

Tappade fotfästet igen, hade inte alla försvarsmekanismer på plats när frugan tappade humöret igen. Måste planera bättre. Nu får det fan vara nog på riktigt.

Känns som allt annat är meningslöst och det enda jag ser fram emot är att få dricka. Alla drömmar och alla roliga saker, allt känns meningslöst. Bara problem som kastas på mig hela tiden, det enda som jag kan göra okontrollerat är att dricka. Spriten sviker ju inte liksom, bara dricka sig full och skita i allt meningslöst dravel omkring. Vad är meningen att sluta med detta giftet om allt bara är skit ändå. Jaja, sluta måste man ju ändå för annars lär döden vara väldigt nära.

Profile picture for user Li-Lo

Det gör mig ont att läsa hur svårt du har det och det låter som att livet gett dig utmaningar som är svåra att hantera. Samtidigt läser jag i ditt "nick" och i din sista mening att du trots att meningslöshet dominerar just nu fortsatt har hopp om att leva, och få leva gott. Det går att bryta ett alkoholberoende.

Vilken typ av hjälp/behandling tror du passar dig bäst nu?

Vänligen Li-Lo
Alkoholhjälpen

Tack för din omtanke Li-Lo, det går ju upp och ner men visst skall jag reda ut detta. Alkoholen är nog egentligen inte grundproblemet, jag får nog inte bort den utan att lösa resten av livspusslet. Jag behöver bryta rutinerna och i första hand sluta med flyktdrickandet som till största del sker hemma. Hur jag ska lösa detta är precis vad jag försöker komma fram till....

Steg 1 för mig måste bli att fortsätta bygga upp kroppen och hjärnan med massor med vitaminer och fasa ut alkoholen. Trots att jag druckit sjuka mängder så verkar jag inte ha någon fysisk abstinens när jag inte dricker, det är det psykiska. L-glutamin, B-vitamin och mjölkthistle äter jag i mängder, jag tror det hjälper enormt. Men hur bra skulle man må om man både åt detta och inte drack? Målet är iallafall att bli av med det rutinmässiga drickandet, och förhoppningsvis komma till ett stadie där jag kan ge upp det helt, eller kunna hantera det (svårt att se detta dock). Nu gör jag iallafall slut med starksprit som ett första steg, med målet att sluta allt rutinmässiga drickande hemma inom så snar framtid som möjligt, helst på en gång.

Har helt spårat ur sista tiden, frugan har dragit igång massor med projekt och medans jag försöker koncentrera mig på det första så pratar hon konstant om det andra och tredje. Orkar inte med alls och har kopplat bort med A, då blir det en ond spiral för dagen eftert är man ju ännu segare och så kommer nästa lass med krav och så blir man ännu mer slutkörd och så dövar man ännu mer. Det här håller ju såklart inte, måste klara av att härda ut och hitta någon annan flyktväg. Men det är inte så lätt när man hela tiden får skit för att man ionte gjort något, packar jag väskan för att gå till gymmet så får man en känga att man skulle klippt gräset istället. Klipper man gräset skulle man ha tvättat bilen. Tvättar man bilen skulle man ha målat om sovrummet. Målar man om sovrummet skulle man ha mätt upp för rullgardiner.

Har gått upp 10 kg sista halvåret, som har varit ett helt kasst halvår på alla fronter. Ätit för mycket, druckit för mycket och tränat för lite. Måste hitta den inte kraften nu, vill verkligen inte fortsätta så här.

Dags igen, nytt försök att sluta. Vet inte om jag ska skriva eller inte. I ny tråd eller denna. Under detta nick eller nytt. Hur som, det är dags nu.

Profile picture for user Mirabelle G-S

Ursäkta mig, men jag blir sjukt irriterad när jag läser om din frus projekt. Projekt är väl bra, jag har själv alldeles för många på gång samtidigt, alltid. Men mina projekt utför jag själv. Klippa gräs, måla väggar, tvätta bil, snickra här och borra där etc etc etc är inte rocket science. Bara att hugga i och göra om man vill få det gjort. Har du provat att lugnt och sakligt framföra att hon kan göra det själv?

Tack för svaret men funkar tyvärr inte så. Hon gör hela tiden något som hon anser viktigt, hon är som en duracellkanin. Alltid något att göra, går inte att diskutera. Allt prio 1 också förstås. Allt ska göras på en gång.

Profile picture for user Rosette

Tittar in och hör lite hur du har det här, du möter motstånd i din förändring när du istället känner att du skulle behöva stöd och peppning. Du ringar in att det kan vara annat du behöver lösa för att må så bra du kan än enbart förändra dina vanor kring alkoholen samtidigt ser du hur den håller dig kvar i en negativ spiral.

Ett annat flyktsätt skriver du, kanske kan det få vara så till en start att hitta andra sätt att fly på samtidigt funderar jag på när jag läser om du skulle kunna hitta andra sätt att "ta hand om dig" (istället för att kalla det fly)- fler än du har nu och tillåta dig försöka må bra av dem. Vad tänker du om det?

Det är inte så enkelt som det låter såklart, och det går upp och ner skriver du också tidigare. När det går upp, vad är det du gör annorlunda då?

Du verkar vara en person som bryr dig om hälsan överlag, trivs att träna, äta bra och så vidare, det blir en stark motivation långsiktigt, samtidigt här och nu, vad skulle ett nästa steg kunna vara- om bara idag för att fortsätta gå mer åt det håll du vill?

Nu fick du många frågor- du behöver inte svara mig eller såhär utan det var tankar jag fick när jag läste lite i din tråd. Du har det kämpigt samtidigt är du igång det hörs tydligt. Fint att du skriver här, berättar hur det är så vi kan stötta dig och du får sätta ord på hur det är, liksom sortera. Fortsätt gärna med det!

Varma hälsningar,
Rosette

Tack för ditt meddelande.

Jag har hamnat i något slags vakum, uppgivenhet. Har ingen motivation till något, varje gång jag gör något eller planerar något så är det alltid någon som anser att det inte är tillräckligt bra, eller ändrar planerna eller kommer med fler krav. Familjen fungerar inte bra nu, vi har ingen som kan hjälpa oss och när jag försöker dela mina problem med mina föräldrar så blir jag helt ignorerad och de börjat prata om vädret istället. Då orkar jag inte ens ha kontakt med dom. Jag trivs inte med hur vårt liv ser ut just nu, jag vill få till en nystart med att flytta bort långt härifrån. Det blir jobbigt när min fru säger att hon också vill, då får jaf fokus på att flytta och börjar titta på hus på hemnet och börjar planera för hur vi ska sälja, skolor osv. Och sen nästa dag kommer min fru och vill börja prata om jobb som behöver göras med huset som i min mening är helt meningslöst om vi ska flytta, men då verkar flytt inte aktuellt och så har man slösat bort energi och motivation på att börja tänka på ett nytt liv när det inte kommer bli så. Sen kommer samma runda igen med att det är dags att flytta, sen vill hon inte prata om det och sen blir det smågrejer som tar allt fokus. Vet inte om detta är begripligt överhuvudtaget men jag orkar inte med att hålla på med smågrejer när hela existensen är uppe i luften.

Att sluta med alkoholen det kommer jag göra, på ett eller annat sätt. Tycker inte ens det är kul att dricka, dricker bara för att koppla bort. Var ute med kompisar och drack öl för ett tag sen, hade inget nöje alls av att dricka ölen, hade lika gärna kunnat dricka vatten. Drickar inte gärna med andra, de blir fulla och jag skulle behöva sänka en kvarting på sidan av för att bli på samma stadie. Jag har ofta en ursäkt att dricka, men de börjar försvinna, jag ser igenom dem. T ex när man ute och reser och måste passa på, men hur många ggr kan man passa på när man reser flera ggr i månaden? Mina fyllor har inte skadat någon annan, men de skadar mig. Egentligen är inte detta något nytt då jag var askalas på fester redan i yngre tonåren och genom hela skoltiden och tjugoårsåldern. Förr drack jag för att festa och ha kul, då hörde det till att bli full. Numera är det inte så, dricker för att jag kan. Dricker för att jag får.

Ursäkta allt svammel, ingen aning om vad jag egentligen vill med allt detta men det är slut med detta skit. Dock behöver allt annat också komma till sin spets, för annars kommer det bara rulla på. Nykter 1 dag, sen dricka igen, nykter 1 vecka sen dricka igen osv. Hela livet med alla rutiner och allt måste brytas och bytas ut, jag hoppas min fru vill göra detta med mig, annars måste jag göra det själv. Jag tror hon kommer vilja göra detta men jag måste vara stark och ge mig fan på det. Alkoholen får jag börja fasa ut innan detta men under hösten måste allt ske, om inte flytt så total förändring i alla rutiner, i dessa nya rutiner kommer jag inte låta alkoholen ta en plats.

Profile picture for user Ullabulla

Din fru är i samma kris och flyr på samma sätt som du,men med aktiviteter.
Dvs kanske hon tror om hon håller dig igång så håller hon dig från drickandet.
Och håller sin egen ångest på flykt genom att vara aktiv.
Jag känner igen mig i hur jag försökte få min fulla gubbe att välja annat.

Det blir som en ond spiral som man inte tar sig ur.

Om ni båda sätter er ner och verkligen samtalar utan anklagelser så kanske ni får tag i någon tråd och kan börja nysta?

Du har nog rätt i att hon försöker fly genom att hela tiden ha saker i pipen att göra, men det är knappast för att hålla mig nykter. Jag föreslår saker att göra hela tiden, eller gjorde om jag ska vara ärlig, men mina förslag innebär inte jobb utan att ha kul och göra något med familjen. Dock kommer det alltid problem med varje aktivitet jag föreslår och de är onödiga och att åka på utflykt slösar bort tid som kunde lagts på något jobb i eller runt huset. Det är detta jag inte orkar med längre, jag vill kunna göra något utan att hela tiden få påpekat att jag minsann borde göra något annat. Nu har vi t ex sagt att vi ska fundera över sommaren om vi ska flytta i höst eller inte, och nu kom hon och klagade på att hon vill ha nya gardiner och är sur för att vi inte släppt allt och koncentrerat oss på gardiner. Jag orkar helt enkelt inte med att få skit för smågrejer som är totalt oviktiga i sammanhanget.

Att hennes beteende kan bero på att hon som jag är medberoende.
Hon har svårt att klara av att leva i en relation med en människa som hon inte vet ska vara nykter eller inte.
Det skapar en väldig stress och skapar ofta beroenden och dysfunktionella beteenden hos oss anhöriga.
Jag menar inte på något sätt att skjuta pil på dig,bara att det möjligen kan vara orsaken.
Jag minns när min styvdotter skjutsade hem sin mycket onyktra pappa efter en gemensam personalfest där alla var nästan nyktra utom honom.

Jag höjde inte på ögonbrynen ens utan tyckte det var bra att hon skjutsade hem honom.
Hon däremot hade farit väldigt illa och ifrågasatt varför han druckit som han gjort.

Sen satte hon sig ned med mig och frågade,men hur mår du i detta?

Och jag sa bara,vad menar du,jag mår alldeles utmärkt.
Och jag trodde faktiskt att jag gjorde det.
Hans drickande tyckte jag mig stå över,då det varit ett återkommande problem i vår relation.
Men om jag tittade på mitt liv i stort så var det en ständig kamp och jakt och flykt framåt,för att jag inte mådde bra i relationen.

Sen bär jag givetvis också på saker,allt är inte fyllans fel.

Jag försöker bara belysa att hennes beteende kan grunda sig i att hon inte är lycklig och att hon försöker jaga/köpa sig fri från den känslan.
Men jag kan ha helt fel,hon kanske är jättelycklig och tillfreds och styr och ställer med dig så gott hon kan.
Jag ville nog bara ställa en fråga såhär från andra sidan.

Så skulle det kunna varit, men jag kan nog utan att gå in på detaljer garantera att så inte är fallet. Jag skulle nog gå så långt att säga att mycket av mitt drickande kommer från att det är enda sättet för mig att hantera alla hennes raseriutbrott och dåliga humör. Jag kan se med vidöppna ögon var problemen ligger och hur jag kan lösa min del av dem, men om hon inte kan lösa sina problem så lär jag ständigt dras ner under ytan igen.

Jo ibland är det förstås tvärtom.
Att ett drickande utlöses åtminstone delvis pga en svår livssituation.
Lycka till med att hitta vägar ur det i alla fall.

Profile picture for user Mirabelle G-S

Fast det känns rätt obekvämt att erkänna det så ska jag avslöja att jag kan spegla mig rätt bra i din beskrivning av din fru och balansen i ert äktenskap... Iaf hur jag var, och därmed äktenskapets tillstånd, när jag var yngre. Eller kanske egentligen innan det livsomvälvande traumat drabbade vår familj och vi fick kämpa oss igenom tillsammans. Omvärdera livet. Tillsammans.

Det ringer litet varningsklockor för mig när du talar om att flytta långt bort, bryta med livet så som det ser ut. En fysiskt förflyttning hjälper inte fruns hyperaktivitet, hur den påverkar dig och balansen i er tvåsamhet. Jag har testat. Flera gånger. Stackars min man... Tvärtom kan en flytt förvärra. Fruns hyperaktiva själ blir än mer beroende av att hålla igång för att känna kontroll över det nya. Du, som önskade flytten hetast, kan lätt bli syndabock och stå i skuld till henne, fjättras än mer av blidkandets bojor...

Du får ta mina spådomar med en nypa salt, för de grundar sig endast och enkom på mina egna erfarenheter. Om din frus hyperaktiva, rastlösa själ och överkrav på effektivitet leder till psykisk ohälsa hos dig så går det inte att flytta ifrån problemet. Det är hon som måste omvärdera både sitt eget och ditt existensberättigande som autonoma individer. Hon måste utveckla en ödmjukhet och äkta acceptans inför att ni är olika, fungerar olika, känner olika och gör olika. Och att det är bra så. Det är tuffa livsläxor att lära. Alla vill inte gå igenom den processen. Jag kan bara lova att det är väl värt det, när man kommer ut mörbultad och tilltufsad på andra sidan. Och ser sin livskamrat, sig själv och livets mening i ett nytt, mer förlåtande ljus.

Jag väljer också konstant fel, men vi väljer, Nystart. Även om det inte alltid känns så i valögonblicket. Du dricker för att få koppla av och jag likaså. Å så får man helt motsatt effekt.... för lugnet vi strävar efter byts mot stress i kroppen pga alkohol dagen efter. Och i de perioder när det är illa är det en konstant påverkan och man är aldrig nykter nog att ta bra beslut. Av väldigt väldigt många skäl, inte minst fysiskt måste jag lägga av nu känner jag.
Och jag är ju verkligen inte nån som ska råda, men ibland känns lösningarna hos andra lättare än att lösa sina egna problem.
Och hos dig undrar jag helt enkelt varför du inte fokuserar på dig och barnen och åker iväg med dem på nåt kul om frun inte vill komma med. Din fru får väl ta tag i sina egna projekt. Ni måste inte vara i varandras. Eller som det låter, du utför hennes projekt, medan hon hittar på nya. Om du väljer det du mår bra av idag, vad skulle det vara? Hitta på nåt kul med barnen? Träna? Måla om? Vill hon fixa gardiner så är hon nog fullt kapabel att göra det själv. Ni verkar ha ett väldigt destruktivt förhållande, med ännu så länge ganska små barn. Skulle kunna gissa att barnen kanske tar efter din frus beteende om några år om hon inte är lika elak mot dem. Du måste säga stopp. Det är enkelt att säga och svårt att göra eftersom man ramlar tillbaka och har olika roller. Kan du prata med nån? För på nåt sätt så tycker jag att du är så tydlig i dina beskrivningar av hur ni har det. Du kan dock bara ändra på dig själv. Om du ska få din fru att ändra sig måste du förstärka det som är bra hos henne - vad är det? Beröm henne för det kanske. Och så går du till dig själv och förstärker det som är bra hos dig. Vad är det? Gör något du mår bra av fullt ut. Tänk om du kan skriva en egen lista över det du vill göra och bocka av den. Säga till frun att du inte har tid med hennes gardiner för att du vill bada och ha kul med era barn. Nån av er måste bryta er onda spiral. Du väljer Nystart, och min gissning är att varken flytt eller alkohol funkar om du inte bestämmer dig för att göra något du mår bra av. Ett liter steg i taget. Lätt att säga, jag vet.
Vi kör tillsammans, för jag måste verkligen också sluta välja fel.

Tack för era meddelanden, de är verkligen mitt i prick. Nu hinner jag inte skriva mer nu men det är helt klart att om jag inte kan bryta det destruktiva mönstret och rutiner så kommer jag inte kunna bryta med alkoholen heller. Jag ska svara på båda era medellanden senare när jag kan skriva något vettigt.