Jag har följt detta forum under ett par år, även haft någon tråd tidigare. Jag missbrukar alkohol, nu i stort sett varje dag. Det kan vara mellan 2 glas vin till 1 flaska sprit, beroende på dagsform. Jag har mått dåligt psykiskt under en lång tid, men nu mår jag bättre. Märkligt då att mitt drickande ökat. Och det som är skrämmande är att min ångest jag tidigare haft för mitt drickande är borta. Nu känns det mer som en vana, att dricka är bara något jag gör. Men jag är orolig för min hälsa och känner mig livrädd att bli påkommen av familj, vänner eller jobb (blir sällan berusad, men lukt, viktökning trots annars hälsosam livstil, timma flaskor hör och var)Har gått i terapi, men det hjälpte inte något alls. Vet inte om jag var mottaglig för hjälp. Jag vet att jag måste bryta mitt beteende. idag har jag redan druckit 2 glas vin och klockan är inte en 12. Jag ska försöka ha forumet som hjälp och dagbok. Jag vet att ni är så många i samma situation och har en strävan efter ett ”bättre drickande ”. Därför väljer jag det här, för ni vet och förstår. Stort lycka till, till mig och er andra!

Anders 48

Vad bra att du startat en ny tråd!! Fortsätt att skriva i den - din egen "dagbok" (om du känner dig motiverad d.v.s.) Du verkar ju vilja ändra på din situation - och det är nog det största steget. VILJAN! En bra början. Kanske var din terapi inte helt misslyckad? Det kan bara du svara på - men jag tror att den kan ha givit dig möjligheten att, om inte annat, reflektera över ditt förhållande till alkohol. Och då kan den ju inte vara helt misslyckad? Hoppas att du lyckas dra ner på drickandet. Det är sååååå svårt. Jag har hållt på i perioder i nästan 20 år. Ibland så har jag varit nykter flera månader/ett halvår eller mer.......men så "halkar" jag och super mig redlös i flera dagar..... Har börjat gå på AA-möten, samt träffar en psykoterapeut regelbundet. Det kostar en slant - men känns som att det är värt varenda krona. Jag har inget alternativ - för att fortsätta på den tidigare inslagna vägen är inget alternativ. Det skulle sluta med fördärv.

Fortsätt läs o skriv. Jag önskar dig all styrka och motivation att "resa dig". Vi är många härinne som känner igen oss - och kan stötta och kanske komma med ett o annat gott råd.........