Hej! Jag är ny som medlem, men har läst en del inlägg till och från. Jag behöver hjälp att hitta motivation att dricka mindre. De dagar/tillfällen jag tycker det inte är ok att dricka (typ mån, tis, tor) skänker jag inte alkohol en tanke. Jag vill känna så fler dagar.

Jag bedömer att jag har ett riskbruk som gränsar till problem. Jag tror inte andra någonsin upplever mig som berusad. Ingen i min närhet har sagt att jag dricker för mycket, trots att jag ibland reflekterar öppet kring att det att märkligt att varje trevligt tillfälle ”kräver” en öl eller ett glas vin. Men jag är inte nöjd. Jag känner att det är för gott, på ett dåligt sätt.

En sak jag tänker ofta på, är att jag med hjälp av måttliga men rätt konstanta alkoholdoser (under helger, semestrar...) sabbar kroppens eget belöningssystem. Jag vill kunna känna välbefinnande utan alkohol, i vardagliga situationer, och är rädd att belöningssystemet håller på att ställa in sig på att det krävs mer än så.

Mitt liv är bra och skulle kunna vara fantastiskt. Egentligen är nog min oro för alkoholen mer kvalitetspåverkande än alkoholen i sig. Men jag vill vara säker på att jag ger mig själv förutsättningar till ett långt, friskt och lyckligt liv.

Ett mål jag skulle vara nöjd med är att halvera antalet dagar jag dricker någon form av alkohol. De dagar jag dricker vill jag börja senare och ha en lägre totalkonsumtion. Eller helt enkelt koppla alkohol till sociala sammanhang och inget som är en naturlig del ensam i soffan. Jag tror att jag inte dricker så mycket att total avhållsamhet är enda vägen. Skulle det visa sig att jag har fel, omprövar jag gärna det, men principiella moralkakor vill jag helst inte ha. Jag gillar det jag läst om Riddargatan 1 och har även varit med om att rehabilitera medarbetare med hjälp av den kliniken.

Kan jag hitta motivationen på onsdag - att det inte är ”lillelördag”?

/ Riska

Du vill förändra dina alkoholvanor, du har stannat upp och reflekterat över dem och bestämt dig för att se till att det inte ska barka iväg åt fel håll. Du siktar mot att kunna dricka men mindre och färre tillfällen. Allt för att ge dig själv som du skriver "förutsättningar till ett friskt och lyckligt liv'". Du har börjat skriva och kanske läsa här som ett knep på vägen att se hur du vill göra för att gå åt det håll du vill med alkoholen. Du har tankar om ett eventuellt delmål (?), skippa lillelördag på onsdag, klokt, bryta ett kanske lite förknippat mönster.

Du är igång nu!

Vänliga hälsningar,
Rosette

Alkoholhjälpen

Riska

Tack för kommentar, Rosette. Det är en konstig känsla att ropa och få ett svar här. Jag känner mig rörd och hoppfull och tänker att jag har faktiskt tagit ett stort och viktigt steg genom att skriva.

Onsdag ska nog gå bra - jag känner precis den motivation jag efterlyser. Men några dagar senare kommer en veckas semester utomlands. Nu snurrar tankarna i huvudet: Ska jag göra som vanligt? Och om jag inte ska det, hur ska jag då göra? Här svajar motivationen. En öl eller lite vin till lunch och sedan kontinuerlig påfyllning resten av dagen vore ett klassiskt upplägg. Visserligen sällan berusad och mycket sällan bakis. Men det är väl ändå inte så man dricker om man inte har ett risk-/missbruk? Och jag vill inte göra så mer - just för att det spontant känns så otänkbart att inte dricka när jag känner för det. Och den känslan är ju helt klart ett varningstecken. Men resan känns plötsligt otajmad och lite trist.