Hej är ny här, men har nog egentligen varit i behov av hjälp långt tidigare. Pappa var alkoholist, jag hade 2 st LOB i dryga 20-årsåldern och nu +25 år senare har jag haft mängder med minnesluckor och fyllor genom åren som ställt till det massor. Mest har det handlat om helgdrickande och dricker aldrig ensam, men när jag träffar mina vänner har jag mycket svårt att ta 2-3 öl, det blir alltid stora mängder, jag vill inte att "festen" ska ta slut. Har ett längre spelmissbruk bakom mig, men nu varit spelfri 3 år med för ett år sedan ett återfall på någon månad som blev både psykiskt och ekonomiskt jobbigt.

Visst har tanken slagit mig många gånger att försöka begränsa drickandet eller sluta helt, men jag har skjutit det på framtiden, "jag ska ju bara träffa kompisarna och ha kul och ta några öl!" Igår i ett sådant sammanhang (vi var bara 2, vilket underlättade diskussionen) fick jag mycket tydlig feedback av en vän jag håller mycket högt och som är utbildad inom beroendebehandling att jag måste ta tag i min relation till alkohol! Jag ska ta detta på allvar nu, återkommer här framöver.
Tack för att forumet finns!

Liten stor

Starkt! Ta i från tårna nu. Bra steg att börja skriva här. Hejar på dig!

Minnesluckan97

Är i liknande situation som dig. Också helgdrickande och festande med kompisarna för min del. Jag är 20 och nu på senaste tiden har det verkligen påverkat mina relationer. Jag vill bara göra något åt detta innan det är för sent.

Beroendeperson

Jag hoppas verkligen du lyckas, ett bra steg att börja här.

Beroendeperson

Inte varit helt fri från alkohol, men inte försökt heller. Några öl i fredags och 2 glas vin igår. Har inga problem stoppa där när jag är hemma med familjen, det är när jag träffar polarna det går snett. Ny vecka och nya tag.