Jag är snart 30 och har de senaste 10åren druckit i princip varje helg. Dricker jag i sällskap med andra är jag alltid den som är mest "städad" tar bara nån öl och blir sällan särskilt berusad. Däremot har jag börjat spendera lediga dagar hemma hinkandes två flaskor vin, däckat och vaknat med den tryckande ångesten i bröstet. Självmedicenerar då ofta med några glas vin dagen efter för att klara av att somna på natten.

Jag har en förälder med alkoholproblem och vet att mitt eget drickande är destruktivt och en slipper-slop. Klarar jobb och annat men känns som en tidsfråga innan det blir lidande.

Har nu bestämt mig för att klara 30 dagar utan alkohol för att slippa all ångest och för att kunna se nyktert på mina dryckesvanor. Har varit inne på alkoholhjälpen för att blir otroligt inspirerande av att läsa andra som klarar längre nyktra perioder.

Vill mest skriva av mig men tar gladeligen emot tips på hur man klarar helger utan alkohol

DetGårBättre

Disciplin eller bara äkta vilja. En månad går fort. Lägg gärna om lite andra saker i livet också, kost och träning t ex...