Hej jag äter sedan ett par månader antabus. Jag ska iväg på en tillställning om en vecka vilket kom lite plötsligt jag undrar nu om jag kan dricka ett till två glas vin nästa fredag om jag inte tar någon mer antabus innan dess? Tog 400 MG idag vet att läkaren sagt att det tar upp till två veckor innan effekten försvinner men upp till två veckor säger ju inte så mycket.... Kan man pröva dricka väldigt lite och testa om det funkar? Ska ta antabus sen igen efter det tillfället även om jag känner att jag klarar mig bra utan alkohol generellt
Tacksam för svar

Ellan

Hej Luren,
Mitt spontana svar är nej. Jag skulle aldrig råda någon att dricka med antabus i kroppen. Du vet helt enkelt inte hur du kommer att reagera trots att det gått en hel vecka sedan senaste dos. Inte kul att sitta högröd i ansiktet och med irriterade ögon på en tillställning. Det är extremt vanskligt och tom farligt men det vet du säkert redan om.
Jag har själv druckit med antabus i kroppen och reaktionen var vidrig på alla vis och vinet smakade skit. Så jag avråder dig till att ens försöka. En annan fråga till dig är ju varför du måste dricka just denna gång? Antabus skrivs ju ut av en anledning.
Kram
Ellan

DetGårBättre

Fokus borde vara på att inte dricka. Hur man reagerar på alkohol och antabus är individuellt. Flera händer det inget med, men det sliter hårt på levern den kombinationen.

Luren

Tack för svaren jag äter antabus för att flera personer i min familj missbrukar alkohol och jag vill inte hamna där själv även om jag endast vid ett par tillfällen dom senaste åren haft ett så kallat riskbruk min konsumtion är med andra ord måttlig i vanliga fall men jag tar antabus för att jag är lite paranoid över att jag själv ska hamna där vet ju att det har med gener att göra bland annat så ni behöver inte oroa er för att jag eventuellt tar något glas vin vid ett tillfälle det har aldrig varit några problem tack för hjälpen. Ska ringa min läkare och kolla vad han säger

DetGårBättre

Om det aldrig varit ett problem... det börjar väl så... antabus i sig sliter också på levern. Känns som du tar det helt i onödan om man ska tro det du skriver...

Luren

jag tycker inte att det är i onödan det är en försäkring för mig att aldrig hamna där en del andra i familjen är och som alla andra så har jag regelbundna prover som tas för att hålla koll på hur levern mår och så länge dom proverna är bra så vill jag fortsätta med antabus. Jag tar antabus helt frivilligt och min läkare som känner till bakgrunden till varför jag vill ta det tycker att det är okej så varför skulle det vara ett problem? bättre att vara på den säkra sidan tycker jag när man har beroende i sina gener