Hej hej,

Då var jag här igen. Jag tog ett allvarligt beslut att sluta dricka för nästan precis 2 år sedan. Det gick jättebra i 7 månader - jag var superpigg, hade helt plötsligt massor med energi, tappade en hel del vikt och verkligen njöt av livet. Jag kommer ihåg vissa morgonar, när jag satt i bilen på väg till jobbet och både var förvånat över, och positivt överraskat över att jag inte alls var bakis och det kändes såååååå skönt!

Sen - på dagen 7 månader nykter - satte jag i ett flygplan på väg till en stor konferens utomlands med några kollegor. Jag var så uppspelt och glad och beställde såklart ett glas vin. Och sen ett till. Och ett till... och sen ännu ett. Jag sa till mig själv att det bara är på det här flyget, sen är jag duktig igen, men så blev det såklart inte. Sen dess har jag försökt sluta igen flera gånger. Har har en gång lyckats i en månad, en annan gång i två veckor, men för det mesta så klarar jag inte att avstå i mer än 2 dagar - och även det är skitjobbigt så jag försöker inte ens det mer än kanske en eller två gånger per månad.

Nu har vi precis kommit tillbaka från en jättefin Thailand resa med barnen och min plan var att omedelbart sluta när vi kommer hem - sista vinet blir på planet, sen är det slut. Men sen hittade jag vin hemma...

Jag hatar mig själv så mycket! Jag är egentligen en väldigt viljestark person, jag har klarat massor med extremt jobbiga saker galant i mitt liv, men när det gäller drickandet så klarar jag bara inte att sluta... jag förstår inte alls varför just det är så himla svårt för mig. Det känns löjligt och patetiskt och jag skäms så otroligt!

Så nu försöker jag ännu en gång på allvar. Idag är dag 1. Igen.

Hej
När det gäller alkoholberoende räcker det nog tyvärr oftast inte med enbart viljestyrka. Det är min erfarenhet efter ett mer än 50-årigt alkoholberoende. Du är inte alls löjlig och patetisk utan du tillhör en ganska stor grupp av människor som har dessa problem. OCH det viktigaste steget har du tagit nämligen att inse problemet. Jag önskar dig lycka till och vill också rekommendera att du tar all hjälp du kan få. Jag tror att det är klokt att söka sig fram för att hitta det som passar. Hjälp finns, AA, Alkoholrådgivning, Beroendekliniker, Psykologer, Läkare, NTO, länkarna, Det här forumet mm
vänligen
Ikaros

AlkoDHyperD

Beroendet har fått grepp om dig, det är det hela. Och så länge du bara har några få dagar eller veckor i nykterhet sitter du kvar i greppet, om inte fysiskt så psykologiskt.
Och nu vill du ur det. Bra.
Jag är nyfiken på hur du klarade 7 månader. Du tog ett allvarligt beslut att sluta dricka. Hur kom du fram till det beslutet? Vad hade du för strategier, hur såg stödet ut, och hur bar du dig åt för att vara nykter så länge?
Hoppas du fortsätter skriva här, det ör en bra början
Kram

träningstanten52

Du kommer nog att hitta den väg som passar dig. För mig hjälper träning och intellektuell stimulans. Lycka till