Hej, helt nu här. Behöver spark i baken att sluta dricka. Kan inte dricka måttligt, blir övertaggad och dricker mig riktigt full. Sover hela dagen efter, har ångest....äter medicin för bipolär 2. Känner att drickandet slår ut effekten av antidep-med. Hör ju själv att jag har problem...men svårt att ta steget att sluta dricka. Någon som vill delge sin historia och ge mig pepp?!
/p

AlkoDHyperD

Vad bra att du startat en tråd. Det kan ta lite tid innan det kommer respons.
Svårt att delge min historia i din tråd, men du kan söka bakåt i trådarna, de flesta skriver hur det varit för dem i början. Gå in på valfritt nick och sök bakåt till första kommentaren eller inlägget.
Dricka för mycket och samtidigt ha bipolär sjukdom är ju väldigt riskabelt, då för mycket alkohol kan utlösa skov. Samtidigt kan humörsvängningarna bidra till ökad risk för överkonsumtion. En del dricker för mycket i maniska eller hypomana perioder medan jag tror att depressioner också kan öka risken att vilja döva sig.
Jag har ADHD med kraftiga humörsvängningar och har ofta druckit för att tysta hjärnan eller för att stilla rastlöshet.
Även när jag gått all-in för länge och stressen blockerat tänk-hjärnan.
Man är inte sin diagnos, men det kan hjälpa om man lär sig mer om hur den påverkar en för att kunna skapa förståelse för sig själv och för att kunna kartlägga risksituationer.
Du kanske skulle kunna skriva lite mer om hur det ser ut för dig, hur du vill förändra ditt drickande och hur din egen plan ser ut.
Då blir det lättare att ge pepp ?