jag är 25 år och har under alla år jag druckit fått blackouts när jag dricker, men i perioder då de är värre och de kommer hela tiden men inte tänkt att de e något större problem, för de skadar ju endast mig själv och ingen annan. Förra året var jag tillsammans med en kille som tog väldigt mycket droger & drack väldigt mycket och de fick mig att faktiskt dricka mindre. Dock hade jag en period då jag mådde dåligt i förhållandet och drack väldigt mycket och fick blackouts. Det händer ofta att jag går ut och festar och blir jättefull & kommer inte ihåg hur jag tar mig hem, vad jag har gjort och liknande.

Nu har det hänt igen och jag har sån otrolig ångest och har börjat bli rädd för mig själv då jag inte har någon kontroll alls över mitt drickande. Nu senast så åt jag middag hemma hos en vännina och vi drack vin, varav jag drack i normal takt men sedan så fort jag får i mig 2-3 glas så går det snabbare och jag vill ha mer och mer... slutet på kvällen kommer jag inte ens ihåg. Jag hade blivit aggressiv när min vän ville ta glaset ifrån mig och sagt "fuck you" vilket jag inte ens minns. Sedan gick hon till köket och grät och jag hade följt efter och sagt att jag gjort det för "hennes skull". När jag tänker på det blir jag livrädd för mig själv och förstår inte ens vad det här kommer ifrån... jag kan inte relatera till någonting av mitt otroligt hemska beteende. Jag minns inte min hemresa heller (på tunnelbana och buss).

Vad är det som händer? Jag har kommit till en punkt där mina relationer blir påverkade av mitt drickande. Är jag en alkoholist? vad är fel på mig?

Jag känner aldrig ett "craving" att bli full och att jag MÅSTE ha sprit, men när jag väl dricker så har jag inga begränsningar alls. Jag kan inte säga nej eller stopp när jag väl har börjat...

Jag har heller aldrig hållit mig borta från alkoholen, inte haft vitmånad eller liknande. Hur gör man det? Det känns som att en del av min identitet är att festa/dricka. Vem är jag utan det? Vad gör man? Hur håller jag mig borta från det?

Det är överallt. Events, reklamer - i princip allt är kopplad med alkohol eller att det bjuds på alkohol.

Jag vet inte vad jag ska göra.

Ellan

Hej,
Alkoholist, beroende eller inte spelar egentligen ingen roll just idag. Du får konsekvenser av ditt drickande och mår dåligt av det. Jag får känslan av att du vill ha en förändring men att du inte riktigt vet hur det ska gå till. Hur förändringen kan börja. Börja med dig själv här och nu. Ge dig själv en vit period och se vad som händer inom dig. Det kan låta omöjligt men det går att leva utan alkohol. Har man sett baksidan av alkoholen så är det möjligt. Se det som en möjlighet att utforska andra delar av livet. Alkoholen är ju egentligen ett gift som påverkar oss mer än bara berusningen. Du är ju inne på det själv, vem är jag utan alkoholen? Det kan kännas skrämmande men oxå oerhört spännande att lära känna sig själv på nytt. Ge dig själv chansen och den möjligheten. Du är ung och har alla möjligheter till att hitta en ny sundare identitet. Helt nykter eller inte låter jag vara osagt men prova. Det är du värd.
Stor kram
Ellan ❤️

frostydog

Häng på mig vetja i en vit månad. Jag hade min första dag i går så är nu på dag 2. Jag körde alkoholfritt vin vilket inte var en höjdare men bättre än läsk...Har inte heller haft en vit månad på många, många år så är taggad att komma igång. Vem är man utan alkohol, svår fråga? Vem är man med alkohol, också en svår fråga för det vet man inte heller. Jag tror dock att prova utan alkohol kommer att göra att man så småningom hittar sig själv igen, jag hoppas det i alla fall! Till en börja med så tänker jag försöka att hålla mig borta så mycket jag kan från situationer med alkohol, i alla fall första veckan. Har två fester inplanerade men tänker köra bil så att jag inte kan dricka. Mina andra idéer är att hitta på annat på kvällarna som att komma igång med någon träning, promenader eller fika med kompisar. Hoppas du vågar ta första steget och försöka att ge upp ett tag! Jag vet ju inte själv hur man gör än, det är min andra dag idag:) Men är besluten att komma långt med många vita dagar! Lycka till!