Känner att jag vill ha en tråd där jag kan skriva ner hur det går och hur det känns att låta bli att dricka.

Just nu har jag inte druckit på 13 dagar och igår besökte jag ett AA-möte för första gången. Jag försöker att känna mig stolt och nöjd men samtidigt är jag rädd att jag inte kommer ha roligt mer, att livet framöver bara blir en tråkig vardagslunk utan de där hårda veckofyllorna.

Jag tar jättegärna emot både pepp och tips från er andra som också kämpar.

MelaM

Hej,

Bra jobbat och kämpa på. Det är värt det i slutändan. I början kommer det nog kännas tråkigt/rastlöst/jobbigt men ju längre tiden går desto bättre kommer det kännas och desto mer kommer du få upp ögonen och lusten att göra saker som inte innefattar berusning. Har du varit nykter någon längre tid förut? Har du något annat stöd än AA?

Jag har som mest varit nykter nästan 14 månader. Aldrig mått så bra som då fast det var kämpigt och krävdes mycket arbete med mig själv de första månaderna. Har dock druckit de senaste veckorna till och från och det tog inte så lång tid innan det spårade ur totalt igen för mig. Usch. Bestämde mig därför igår för att nu får det f-n vara nog igen (som jag visserligen tänkt ofta under dessa veckor, men nu känns det som att jag verkligen vill göra ett ärligt försök).

Ångesten, abstinensen och skammen är inte rolig. Men vet att om jag bara biter ihop no matter what och inte handlar på impuls/försöker stå ut när suget är som värst kommer jag bara må bättre och bättre för varje dag och orka börja leva igen.

Lycka till!

Vill bara titta in och säga att det var en god idé att starta en tråd med namnet "min nyktra dagbok" och på så sätt hjälpa dig själv men indirekt då säkert inspirera och stötta andra.

Just nu har du tankar kring hur livet blir utan alkohol, blir det bara vardagslunk samtidigt känner du dig stolt av de veckor du ny varit nykter. Det är en skön känsla i sig, stolthet, känna att man gör något som överensstämmer med ens värderingar och faktiskt klarar av det! Hejja dig!

Varma hälsningar
Rosette

Alkoholhjälpen

kaffemedmjölk

Tack för ditt svar!

Jag har väl försökt ha vita perioder tidigare men det har aldrig varit särdeles länge eller särdeles lyckat. Det har heller aldrig varit med tanken att aldrig dricka igen utan det har varit för att "rensa kroppen" eller nåt annat larvigt. Så det här är nytt för mig. Men ack så viktigt. Jag kan inte ha de där megafyllorna längre... :( Det går bara inte. Jag vill ju må bra och leva länge.

Härligt att höra att du kommit tillbaka och hoppas att det går bra för dig!

kaffemedmjölk

Härligt att höra att det jag gör är bra. Det är svårt att tänka och känna det själv när "beroendepersonen" kommer in och säger att det är töntigt och leder till ett tråkigt liv. :( Jag vill bara att suget och de negativa tankarna om att inte dricka ska släppa snart, att jag ska få må bättre. Men det kommer väl med tiden.

kaffemedmjölk

...och ändå känns det som att jag varit där länge. Många ansikten känner jag igen, många hälsar, det känns som mitt gäng. Det är riktigt härligt.

Inte lika härligt är att suget efter alkohol blir värre och värre för varje dag som går känns det som. Jag vill bara att det ska släppa, att jag ska få bli glad och nöjd med hur livet är nu... Men det lär antagligen dröja fruktansvärt länge vilket känns hemskt.

Ellan

God kväll,
Vill skicka lite styrka och pepp till dig. Stå ut, häng i och låt tiden gå. En dag i taget eller en stund i taget. Försök hitta rutiner för dagen och gå på dina möten. Härligt att du hittat en grupp du trivs i. Det är skönt att hitta likasinnade och bara vara i en grupp där vi delar ett gemensamt problem. Det kommer att bli lättare med tiden men det går ofta lite upp och ned. Jag tänker att det är väl så livet är. Vi har bra dagar och sämre dagar och att kunna acceptera det och inte försöka springa ifrån det jobbiga har varit nyckeln för mig.
Det kommer att vända, håll ut!
Styrkekram
Ellan

kaffemedmjölk

Suget. Detta jävla sug. Varför är jag sugen på nåt som får mig att må skit? Kan jag inte bara få stänga av mig tills beroendet släpper?

linus

Hej kaffemedmjölk!

Min erfarenhet är att suget kommer och går. Efter ett par - tre veckor släpper det ganska mycket, men sen kommer det igen, ovälkommet. För mig har det både varit specifika saker som triggat sug, och efter tid. Jag har fallit dit på att det plötsligt känts helt rimligt och viktigt att dricka efter några månader, när jag liksom inte haft ett sug alls på ett tag.

Så vad vill jag säga? Jo, utifrån min erfarenhet kommer det säkert bli lite enklare ganska snart, men att det är viktigt att fortsätta vara vaksam på sig själv, troligtvis under väldigt lång tid framöver. Bra start för dig hur som helst! 20 dagar imorgon, visst? Grymt jobbat! =)

kaffemedmjölk

Det verkar som att det skiljer sig väldigt mycket mellan olika personer hur suget kommer och går. Nu är jag uppe i 22 nyktra dagar, alltså lite drygt tre veckor, och jag tycker bara att det blir värre och värre. Första veckan var jag inte alls sugen utan bara fett motiverad att inte dricka. Men nu när jag närmar mig att ha varit nykter i en månad så är jag sugen som fasen. Det pirrar i kinderna och jag tänker typ att det vore skönt att bedöva mig litegrann med alkohol för att slippa må skit. Men! Samtidigt vet jag ju att måendet bara blir sju resor värre om jag dricker än vad det är nu. Så motivationen att stanna nykter finns där fortfarande.
Skönt att höra nån med mer erfarenhet säga att suget släpper! Tack!

kaffemedmjölk

Några dagar är bra och andra dåliga. Idag är en dålig. Jag är sugen och nedstämd. Tog mig till AA för att få lite pepp men inte ens det hjälpte eller gjorde mig mindre sugen. Jo, tillfälligt under mötet mådde jag bra. Men efter det var jag bara parken och sugen på att dricka. Känner mig redigt dålig och värdelös. Hoppas att det ordnar sig.

kaffemedmjölk

Har ont i huvudet och mår skitdåligt. Har haft en massa planer men inte orkat eller velat ta tag i nåt. Så inget har blivit gjort idag.

Spöketimig

Samma här, en bra dag förvandlades i samma stund jag var på väg hem och kände bara "jaaaaaaa freeeedaaaaag, maaaassa viiiin hela kvällen, tjohooooo" tills de bara slog mig att nä just det. Inte det nej.
Kan inte ta mig för nått av alla planer utan ligger på soffan och våndas.
Imorgon är en bättre dag får vi hoppas. Håll ut......

kaffemedmjölk

Jag har ont i huvudet och känner mig jätteledsen. Fattar inte varför jag inte kan vara stolt över mig över att jag fattat det här beslutet.

Känslan är ofta sorg, sorg över att inte få uppleva kicken då alkoholen rusar ut i blodet, sorg över att inte kunna dricka som man upplever att alla andra kan, sorg över att det är slut med umgänget med A. En slags tomhet...

Men fördelarna är flera, det vet vi egentligen. Gör en lista med plus och minus med att dricka respektive att avstå. Då brukar det bli lite enklare att förstå varför man vill avstå.

Hoppas att du snart får må lite bättre. ♡

Ellan

Hej,
Alla känslor är helt ok det svåra är ju ofta att acceptera dem. Det är ok att må skit. Det är inte kul på en fläck men det är ok. Jag hade jättesvårt med det i början och är fortfarande inte bra på det men övar.
Inte alls konstigt att du känner som du gör. En känsla av sorg, rastlöshet, nedstämdhet, frustration gick i vågor hos mig den första tiden. Då var jag i behandling och fick feedback på det. Att bryta med alkoholen som varit vår bästa (?) vän kan vara förknippat med en enorm sorg. Tankar som att vi aldrig mer kommer att må bra eller ha roligt är inte ovanliga. Jag tror det handlar mycket om att måna om sig själv i början. Inte ha för höga krav. Unna sig lite kärlek och omsorg på ett sätt som vi inte är vana vid. Att bli fri från ett beroende genererar inte automatiskt ett glädjerus. Det tar olika lång tid och går i vågor. Kan du finna tillfredsställelse i något annat för en stund? En gammal hobby som du en gång i tiden har gillat. Fördriva tiden med filmer, ta en promenad, baka en kaka egentligen vad som helst. Med tiden dyker ljuspunkterna i tillvaron upp. Att hålla sig sysselsatt är oxå ett sätt att skingra tankarna från suget. Som du skrev tidigare, under mötet kändes det ok men efteråt inte lika ok. Vi får helt enkelt träna på att hitta nya saker som kan ge oss lite glädje.
Tillåt dig själv att vara ledsen, det är ok och du är ok.❤️
Styrkekram
Ellan

kaffemedmjölk

Det känns lite bättre idag. På onsdag denna vecka är jag uppe i fyra nyktra veckor. Jag försöker att se meningsfullheten i vardagens småsaker, försöker uppmuntra mig själv med att jag faktiskt skrattar ibland trots att jag inte är full... Det går framåt. Men jag räknar med att jag kommer att må skräp framöver också. Julhelgen känns läskig utan alkohol. Men jag tar det dag för dag så blir det säkert bra.

Flasklilja_

Du blir inte piggare och gladare av att inte dricka?
Fasar för julhelgen med. Nyår har jag säkrat upp så att jag inte ska kunna dricka. Men julen. Blir en ny upplevelse att vara nykter

Hej Kaffemedmjölk!
4 veckor är jättebra gjort! Men jag känner igen det där med att känna sig ledsen, vara trött och huvudvärk. För mig kom det runt den tiden också och höll i sig ett bra tag tyvärr. Fast jag tror det är kroppen och hjärnan som måste arbeta sig igenom någonting, jag kände det som om jag hade vadat ut i en flod utav skit och jag hade två val: att ta mig till andra sidan eller vända om... jag tror jag lyckats ta mig till andra sidan nu och det är obeskrivligt skönt att tvätta av sig...
Fortsätt kämpa, det kommer bli värt det trots att det är ett helvete!!
Styrkekramar till dig❤️

DetGårBättre

Motivera dig med bra böcker av de som gått före. Läs Per Holknekt, Benny Haag eller varför inte lära dig om hur vi människor fungerar på andra områden? Henrik Fexeus har också intressanta böcker. Från alla ovan fick jag enormt med energi!