Så jävla irriterad, på allt. Allt är för mycket. Ont i magen. Eller inte ont, ångestont. Den där ångesten som tynar bort efter att jag svept två snabba vinglas. Den bara försvinner.. har inget vin.
Tredje kvällen utan. Jobbet har gått bra. Jävligt bra. Jobbar oerhört effektivt och får så mycket gjort. Går på högvarv och förstår varför jag behövt, behöver, alkoholen som broms. Den har vart det enda som fått mig att stanna upp och slappna av. När blev det så och varför? Ge mig en boxboll eller skilsmässan är nära. Eller valium...

Bra att du fixat en egen tråd. Det är lättare att få ett direkt stöd då. Försök att få till en skilsmässa från alloholen i första hand och reflektera vidare sedan. Nu är tre jobbiga dagar avklarade, du är på rätt väg! När det känns oöverstigligt, tänk på min beskrivning av smygdrickandet. Dit vill vi inte igen, eller hur? Jag tror på dig! ♡

Älgen

Läste det jag skrev igår och vet att det var den oerhört egotrippade älgen dom skrev det. Den tvååring som bara vill ha dina egna behov tillfredsställda. Men annars var det sant. Hur ska jag hitta en annan broms? Måste ha en annars bränner jag ut mig. Att hälla alkohol på ett ljus som jag bränner i båda ändarna är ju ingen bra idé men det har funkat tills nu. Nu ger alkoholen snarare mer fart till elden. Måste ha en annan broms.

Man måste vara lite ego ibland för det betyder att man faktiskt bryr sig om sig själv. Och att sluta dricka måste vara i första hand en självisk handling. Det är ju att rädda sig själv!
Jag känner igen mig på pricken i att använda alkoholen som en broms, nykter går jag och min hjärna konstant på högvarv. Är fruktansvärt effektiv och handlingskraftig. Nu börjar jag efter några månaders nykterhet kunna uppskatta det istället för att fly från det. Insåg att alkoholen var anledningen till att jag inte orkade med min egen effektivitet... hoppas du förstår vad jag menar? Men det tog någon månad för mig att landa i att vara som jag är. Istället för att dricka för att få stopp på karusellen i huvudet lät jag den snurra på. Smärtsamt och öronbedövande men långsamt började den sakta ner i takt med att alkoholen lämnade kroppen. Rikta din energi på positiva saker och låt tankarna tänkas färdigt. Ibland vill man bromsa för tidigt...
Hursomhelst blev det iaf enklare för mig att hantera mig själv utan alkohol och det gör att dag läggs till dag av nykterhet.
Men jävlar vad tufft det är de där första veckorna... Kämpa på, man måste tugga sig igenom det.
Styrka till dig!!!????

Älgen

Tack.
Så svårt det där att"diskutera" det som jag aldrig någonsin erkänt finns.
Natten har varit kass. Sover ryckigt, vaknar av kramp i benen. Inte bara vaderna utan framsida lår. Ett helvete. Så nu längtar jag efter kaffet av en annan anledning än när jag är bakfull. Det kanske hjälper idag. Trevlig torsdag på er alla.

Älgen

Druckit sen sist . Sambon tjurig en gång då hen sa att jag snarkade för mycket. Läser mycket, historiska berättelser. Visst dracks det mer förr? Men nu är det inte ok.. Vill bara hitta ursäkter.

Älgen

07.38 och jag är inne på min andra öl. Fjärde gången jag dricker på morgonen. För att jag tror att det hjälper mig att sova några timmar till. Sova tycks vara min nya hobby. Hjälp mig,......

Ellan

Det finns hjälp att få. Krävs mod att sträcka ut en hand och be om den. Du skriver ”hjälp mig”. Vilken hjälp är du villig att ta emot?
Kram
Ellan

Älgen

Har ofta i mitt liv tänkt, -jag lägger mig ner och så får vi vem som plockar mig. Jag vet att ingen plockar upp mig. Nej, fel, fel, jag vill inte bli upplockad, kan inte ta emot hjälp. Hur Ii helvete tar man hjälp??

Kanske du först måste reda ut vad exakt du behöver hjälp med? Bortsett från det uppenbara: att sluta dricka... Bromsen du tidigare pratat om, går den att installera på något sätt? Hade jag bott i Sverige när jag slutat dricka hade jag nog försökt komma till en alkoholterapeut på något vis. Här i det här landet vet jag inte hur det funkar och all typ av vård utöver den mest basala är svindyr. Att dessutom inte kunna uttrycka sig på sitt modersmål har också hindrat mig.
Nog om mig! Kan du inte bara testa att gå och prata med någon inom vården? De är nog betydligt vanare vid detta än vad vi tror. Ta de där proverna, få svart på vitt hur din kropp mår.
Några veckor utan alkohol kommer ge dig bättre sömn och jag tror du kommer se saker och ting i annat ljus. Ta en dag i taget, det släpper men tufft är det. Tålamod min vän, jag vet att det är ett helvete. Men det går.
Kram❤️??‍♀️

Tessimi

Har du funderat på Antabus? Det kan hjälpa i början. Jag själv tar det. Det är en trygghet.
Jag är inne på dag 13 som nykter. Absolut inte länge och är bara i startgroparna. Men jag mår kanoners och vetskapen att jag inte kan dricka alls nu gör det lättare. Tycker jag.
Största belöningen är att se min son glad och lycklig när mamsen inte dricker.

Du kommer att fixa det! En dag i taget.

www.misslima.blogg.se

Du är mitt i en förändring av dina alkoholvanor, det är vanligt att det är mer som en stig än en motorväg. Lite "kringelikrok". Du reflekterar över hur det kan kännas att ta emot hjälp och hur svårt det kan kännas i stunden när en kanske inte ens är redo att ta emot den. Vad bra att du skriver här ändå och sätter ord på det, det är också ett sätt att vända sig utåt, formulera hur du mår och vad du tänker på!

Nu var det några dagar sedan och kanske känns det annorlunda idag.

Berätta gärna hur det går för dig!

Varma hälsningar,

Rosette

Alkoholhjälpen