.

Halvboxperkväll

Hej,
Jag blev medlem på denna sajt idag då jag också kommit till en gräns med mitt drickande.
Sitter just nu med ångest och mår illa som fan men jag tänker att det blir bättre om en dag eller två. Det är en tuff situation när man inser att man inte har kontroll på sitt drickande.

Det finns hjälp att få och idag ringde jag till något som heter alkohol-linjen vilket jag tyckte hjälpte mig i alla fall för stunden.

Hoppas ångesten lättar snart så du kan somna, tänk på att ångest är helt ofarligt även om det känns som man kommer tappa förståndet.

Halvboxperkväll

Du kan också kontakta vårdcentralen så får du träffa en läkare som skickar dig vidare till en terapeut, jag betalar 50:-/besök hos terapeuten och det är helt klart värt det tycker jag. Terapeuten och läkaren är dom enda som kan läsa journalen och dom kan också hjälpa dig med medicin om det behövs.

Har du pratat med killen sen den ödesdigra kvällen?

Halvboxperkväll

Men för mig låter killen som en klippa som kan hjälpa dig ur detta och vara ett stöd. Han är ju uppenbart fortfarande intresserad annars hade han ju inte ringt! Ring upp honom på en gång och prata med honom, ångesten kommer garanterat sjunka ett antal snäpp efter att ni snackat. Men om du inte känner att du orkar just nu så här jag full förståelse för det.

Om du bestämmer dig för att prata med en terapeut så tänk på att om inte personen känns rätt för dig så be om en annan terapeut direkt när du lämnar vårdcentralen, det är viktigt att kemin stämmer för att det ska funka.

Halvboxperkväll

Mitt i all ångest så måste det ju kännas skönt att han ändå hör av sig, nu vet du ju att han inte är bortskrämd.
Jag har haft enorm ångest senaste halvåret och ju mer jag lärt mig om ångest desto lättare har det blivit att hantera. Att gråta har varit jobbigt men så himla skönt att få grina ordentligt ibland.

Hoppas du vaknar imorgon och mår bra och ringer killen.

Jag kommer vara kvar på forumet några timmar till så gör inlägg bara om du vill prata mer.

Så bra att du räcker ut handen och skriver här när du har det jobbigt! Det som göder och förstärker skammen är när vi isolerar oss och inte törs vara ärliga. Du vänder på det nu, exempelvis genom att skriva här. Du har många mörka tankar om dig själv och ditt liv nu. Jag vet att när det är så mörkt så är det svårt att tro att det finns några öppningar och ljus längre fram. Men det gör det!

Det låter nu som din skam är något du vänder inåt mot dig själv. Det kan också vara en kraft för att göra förändringar. Jag får en känsla av att du vill det nu, använda denna kraft för förändring till ett annat sorts liv och ett bättre mående.

Superbra att du fick tipset om Alkohollinjen! Ringde du dit? Hur kändes det i sådana fall?

Det finns även annan hjälp om du har behov av att prata med någon snarast, kolla här:
Nationella hjälplinjen 020-22 00 60, de har öppet alla dagar kl. 13-22. /www.1177.se/hjalplinjen/
Jourhavande präst. Ring 112 och be att få prata med jourhavande präst alla dagar mellan kl. 21:00-06:00. https://www.svenskakyrkan.se/jourhavandeprast
Ett annat alternativ är att maila eller chatta med självmordslinjen. Du hittar dem på mind.se/var-hjalp/sjalvmordsupplysningen/

Och naturligtvis: Skriv här så mycket du vill! Vi är med dig.

Varma hälsningar
Carina
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Så starkt av dig att skriva här, ESTB. Ditt första inlägg känns ända in i hjärtat. Skulle så gärna vilja göra något för dig, men du har redan fått så bra svar av flera här. Håller absolut med Halvboxperkväll, försök att våga fortsätta ha kontakt med killen, han verkar vara bra. ♡ Tänker på dig lite extra. Kram

Jag tänker så här angående alla andra. Är det verkligen ALLA? Nej, långt ifrån. Många människor dricker inte alkohol och har aldrig gjort. Massor med människor, som t ex alla vi på forumet, väljer bort alkoholen, för att vi inte kan hantera den. Sist, men inte minst, finns alla som fortsätter att dricka, trots att de inte borde, som har problem även om de inte inser det. De sistnämnda är många. Tror att så gott som alla kan räkna upp en hel del i bekantskapskretsen som ofta gör bort sig.

Men jag förstår vad du menar. Alkonormen är stark och vi förväntas kunna dricka det som anses normalt. För oss som har uppenbara problem, vi som alltid dricker för mycket och för ofta, är det svårt att komma till det där som vi tycker är lagom. Det kan vara en sorg att inse att man kanske aldrig kan nå dit.

Själv väljer jag att tycka att det är en stor lättnad att inse att jag inte kan dricka som många andra. Jag slipper ha koll på vad andra dricker jämfört med mig. Jag slipper räkna dagar, räkna glas, räkna mängd... Framför allt slipper jag vakna illamående med minnesluckor och ångest över vad som hände i går. Egentligen är valet lätt - och ändå är det så svårt.

Lycka till! ♡

Hej och välkommen hit. Känner igen mig mkt i din berättelse. Tänk på att alla dagar är en ny dag och med tiden bleknar ångesten och skammen. Har själv gjort bort mig många gånger, med katastrofala följder. Men har du bara en vilja till förändring kan du börja där, en dag eller en timme i taget.förmodligen behöver du vara nykter en tid för att se saker med andra ögon. Jag lovar dig, att det är så. Själv har jag haft ett återfall och mår inte själv så bra, men jag har lärt mig massa på vägen. Var inte heller rädd att ta hjälp, det är otroligt skönt när man väl tagit steget. Var snäll mot dig själv och var mycket rädd om dig. Kram

Li-Lo

Så fina ni är som vill ge stöd utanför det här "rummet". Det har hänt att vi som admi kunnat hjälpa till med det genom att ni båda mejlar oss för att så att säga ge klartecken och samtidigt värna om anonymiteten här inne.

Forumet är verkligen en aktiv plats samtidigt som det ofta är ett rum för eftertanke och mer långsam kommunikation. Jag gissar att det finns andra chatt-rum och plattformar som är mer direkta. Jag hoppas att du ESTB får lindring i de intensiva känslor du har just nu. Känns lite "platt" att önska dig en fin jul, men jag gör det, jag önskar dig ro och vila från de tankar som gör ont.

Varma hälsningar Li-Lo
Alkoholhjälpen

Tornadon

Du är inte ensam. Åh vad jag vet hur det känns. Skulle kunna vara jag som skrivit inlägget. Mår riktigt dåligt efter min senaste fylla och förhoppningsvis den sista. Igår mådde jag så dåligt att jag ville göra slut på livet. Men det är ingen lösning. Vi kämpar tillsammans. Vi ska fixa det

Halvboxperkväll

Tråkigt att du mår dåligt men hoppas att du kommer att må bättre snart.
Ibland gör man bort sig både en, två, tre eller fler gånger... tro mig det är inget du är ensam om. Jag är inte rätt person att dela ut moralkakor men man kan alltid ångra sig och försöka förändra sig och det är ju just det som du gör nu = jättebra steg i rätt riktning.
Ha det bra och god jul