Jag vet att jag dricker för ofta och en aning för mycket. Någon gång för några år sedan blev det nog så att semestervanorna följde med in i vardagen. Ett glas vin till maten vardag som helg blev inget konstigt. Ett sätt att koppla av efter en arbetsdag. Toleransen har ökat med tiden. Nu kan det lätt bli två glas. Under helgen blir det ett tredje och kanske även en drink. Den här ovanan har aldrig påverkat arbetet eller andra rutiner, men jag har börjat må dåligt över den. Vin finns alltid hemma. Det är mer troligt att mjölken skulle vara slut.

För ett par år sedan utmanade jag mig själv till 3 månader utan alkohol. Det gick bra, men jag längtade efter att perioden skulle ta slut någon gång. Jag vill bort från vardagsdrickandet och kunna dricka ett par glas vin under helgen, men att sedan ställa undan glaset. Inte bli sittande med det ändå tills jag går och lägger mig.

Min man dricker mycket och har gjort så länge. Flera glas vin varje dag. Han säger ibland att han vill ändra sina vanor och har någon period begränsat intaget till en bestämd mängd. Ingen av oss blir "fulla" eller tappar omdömet, men det är självklart att beteenden ändras när man dricker. Man blir lite mer högljudd, lite gladare och spralligare, kanske lite lättare att börja tjafsa om saker. Våra barn har blivit medvetna om vinets ständiga närvaro. Det känns jobbigt för mig. Jag skäms. Jag synar mig själv i spegeln efter trötthetstecken, undrar om det röda i ögonen beror på vinet eller vanlig morgontrötthet. Undrar om jag luktar vin från kvällen innan trots att jag själv inte känner det. Vill känna mig glad, pigg och fräsch. Ren. Renad.

Jag skulle vilja att jag och min man ändrade våra vanor tillsammans, men jag inser att jag inte kan vänta på någon annan. Varför känns steget så stort? Tröskeln så hög? Det är väl bara att dricka tråkigt vatten på vardagarna som de flesta andra gör?

Men det känns inte lätt. Jag har beroendeproblematik i släkten. Jag vill inte gå i deras fotspår.

Sillar

Ja varför är det så svårt?

Jag önskar jag mött någon med helt andra vanor ön jag. Men förstår varför det inte blev så.

Kan du prata på riktigt med din partner?

Med mitt ex såg jag aldrig att jag hade problem. Drack ofta, visst, men mängderna och att dricka varje dag, det var inte så då.

För många år sen rökte jag. Jag och min nya partner bestämde att sluta ihop, när vi väntade barn. Han började igen. Och jag med då, eftersom det var någon vi bestämt ihop. När vårt barn föddes, så hade jag bestämt mig för, JAG, att denna lilla varelse aldrig skulle känna någon röklukt från mig. Tog mitt sista bloss några timmar innan hon föddes.

Nej. Jag är med dug. Att önska att ”vi gör det här tillsammans” är superbra! Men jag tror att viljan och planen måste komma från en själv för att lyckad.

Mitt barns pappa röker än. Hon är åtta år ny.

Men alkohol. En annan femma för mig.

Ellan

Hej,
Att förändra en inbiten vana är inte helt lätt men det är ju fullt möjligt. Min första tanke, när jag läste ditt inlägg, var stanna, stopp, bromsa i tid! Det är liksom inte för sent att vända om innan det blir värre.
Jag önskar att jag gjorde det. Inget som hjälper mig nu men tanken ramlar över mig ibland.
Så hur bryter man med en dålig vana? Jag tänker att man bara gör det men att det då krävs tanke och handling i det. Autopiloten får vila och istället behövs lite strategier och reflektioner. Dricker vi för att varva ned så behöver vi hitta alternativ till det. Alkoholen är ju en blixtsnabb ”hjälp” men det finns annat. Promenader, ett skönt bad, träning, stickning eller vad som nu faller oss i smaken. Testa en period igen för din egen skull och för barnen.
Ta hand om dig,
Kram
Ellan

Utmaningen att…

Om jag kan prata med min partner på riktigt? Jag tror inte det, inte om det också skulle betyda något slags samförstånd när det gäller just alkohol. Han känner sig trängd av för mycket prat, vilket egentligen nog står för att sanningen gör ont. Däremot skulle han absolut stötta mig i mitt eget beslut att dricka mindre eller mer sällan - och heja på medan han sitter med sitt eget tredje glas vin...

Jag märker på hur jag skriver att det såklart främst handlar om min egen karaktär, eller brist på karaktär. Dricker han vill jag nästan alltid också ha "ett litet glas". Det är ju så gott. För det tycker jag. Men jag vill att min egen vilja att motstå ska vara starkare!

Utmaningen att…

Det behöver du absolut inte be om ursäkt för!

Utmaningen att…

Tack för de orden: man bara gör det, men då krävs tanke och handling! Det är ju så sant.

Att vinet tas fram handlar inte bara om avslappning. Det är gott och ger en skön känsla för stunden. Framför allt har det blivit en vana, en vana som ska brytas nu.

Sillar

Men fina du!
Du har ju koll på hur ni gör. Det finns inget konstigt alls med att du och din partner dricker ihop. Att du ”också får” om gan gör. Det är en belöning? (Känner efter hur det känns i mig)

Min partner jobbar i restaurangbranschen. Så länge jag har en relation med honom, kommer jag inte avstå alkohol. Kanske var en av anledningarna att jag ”valde” honom för att ha som ursäkt att fortsätta livet i en krogmiljö. Eller mer rättvist: det var långt ifrån en nackdel att han jobbar i den branschen.

Och nej. Min parter har inte samma problem som jag. Men han skulle heller aldrig följa mig i ens en månad utan alkohol. (Jo, lite ledsen för det är jag.)

Tack för att du delar med dig.

Utmaningen att…

Den öppenhet och ärlighet som finns i detta forum är något helt nytt för mig. Blir överväldigad. Tack för att DU delar med dig!

Välkommen hit!

Tack vare anonymiteten här törs människor öppna sig på ett helt annat sätt än ute i verkliga livet. Råd, tips och stöd från dem som verkligen känner till kampen hjälper många.

Tror att du fixar detta! ♡

Utmaningen att…

Hade liksom tänkt att jag skulle göra som jag skrivit tidigare, dricka ett par glas vin, men inte bli sittande med nytt vin i glaset hela kvällen fram tills läggdags.

Det blev också så. Funderade en stund på ett ytterligare glas, men valde vatten och ställde sedan glaset i diskmaskinen. Känns bra! Vet redan att jag kommer att vakna pigg och fräsch en lördag. Skönt! Känner mig duktig!

Och en till sak, vardagsdrickandet. I förrgår och igår helt a-fritt och vill fortsätta så. Ska banne mig lära om. Någon här skrev om Ramlösa med en massa citron. Ska köra på det!

Utmaningen att…

Fan. Dessa lediga dagar är inte bra. Det blir ännu lättare att ta ett par glas vin varje kväll då. Ibland mer. Känner mig sämst pga besvikelsen över att jag låter det hända.

Imorgon är det nyårsafton, då blir det vin och bubbel, det vet jag redan. Försöker blicka framåt och hoppas att någon just nu frånvarande kraft ska få mig att börja om från början i januari.

Utmaningen att…

För lite dagbok här.

Den där kraften jag önskade skulle komma efter nyår kunde jag faktiskt plocka fram. Som så många här skriver är det bara jag själv som kan vara den som ser till att jag inte dricker. Ellan skrev om att bromsa i tid (med hänvisni g till att semestervanorna blev en del av vardagen). Jag ville sluta vardagsdricka vin. Jag har klarat det hela den här veckan! När sambon tog sitt vin tog jag min ramlösa. Jag känner mig duktig, stark och stolt! Jag hoppas att jag fungerar som en inspiration för honom också.

Jag märker redan att jag ser människor jag möter i ögonen på ett annat sätt än tidigare. Så befriande att slippa vara fånge under skammen. För 1-2 glas vin nästan varje vardag var inget jag kände mig nöjd med.

Jag kramas med barnen, umgås nära. Min andedräkt luktar inte surt av vin. För det luktar, det märker jag nu när jag avstår själv.

Ellan skrev också om att göra något annat för att inte bli sittande med vinglaset i handen. Och jag har bestämt mig för att återgå till den träningsform som jag trivs med, som jag vet att jag längtar efter och som passar mig. Stolt även över detta.

Nu gäller det att hålla i och hålla ut. Med bestämdhet. För det är lätt att falla tillbaka, det vet jag.

Tack för att ni skriver i alla era trådar. Vet inte var annars jag hade hittat kraften och inspirationen till förändring.