Idag sa jag det äntligen. Mamma jag behöver din hjälp för jag tål inte alkohol. Insikten har funnits länge men saknar kraften att sluta. Jag dricker för jag har tagit på mig för mycket ansvar och det hjälper mig somna på kvällarna. Som regel bakfull på morgonen och härdar ut på jobbet med tanken om att snart är jag hemma igen o kan ta ett glas vin för att minska den ångest jag har. Som självklart ligger i mig pga att jag inte bara drack ett glas utan en halv vinbox. Jag försöker fortfarande komma på ursäkter till mitt drickande men idag orkar jag inte mer. Jag grinar och mår illa, svettningar och fruktansvärd ångest. Jag är livrädd att jag inte ska orka och falla tillbaka men hoppas på att nu när jag erkänt mitt problem att jag ska kunna få stöd o support från min familj. Finns det någon med tips på hur jag ska bryta tankemönstret när suget sätter in? Detta måste fungera denna ggn, allt jag byggt upp kommer glida ur mina händer och jag har bara fina saker att se framemot men oavsett slår jag krokben på mig själv hela tiden. Känner mig som en jäkla slav till den svaga sidan av mig :(

Ellan

Hej,
Väldigt modigt av dig att våga berätta. Att inte bara erkänna för dig själv utan även ta nästa steg. Det är ett steg i rätt riktning.
Hur känner du inför att ta hjälp utifrån med detta? Att ha någon att prata med ex terapeut via vården eller en alkoholteraput? Ett alternativ är oxå att söka upp en AA-grupp där människor med liknande erfarenhet kan stötta dig. Det kan vara svårt att vara ensam i det och våra anhöriga förstår sällan hur själva beroendet fungerar. En tanke i början är att vara lite observant på sina risksituationer. Kan du se något mönster? Oxå att vara snäll mot dig själv och inte ha för höga krav utan ha fokus på nykterheten. Den behöver vara nummer ett. Inte hela världen om vi samtidigt inte orkar städa just idag eller om vi äter lite onyttigare ett tag. Ett sug kan oxå se väldigt olika ut men HALT är ett bra verktyg. När vi känner sug så våga stanna kvar i det och känna efter om det kan vara något annat som spökar. HALT står för hungrig, arg, ledsen/ensam (eng lonely) och trött. Jag hade mycket ångest både när jag drack och precis i början av min nykterhet. Jag visste dock till slut inte om jag drack för att lindra ångesten eller om jag fick ångest för att jag drack så jag bestämde mig för att ta hand om nykterheten först... min ångest dämpades rejält när alkoholen försvann. Inte från dag ett men den mattades av.
Kämpa på och ha tålamod!
Kram
Ellan

Johansson88

Tack för dina fina råd och att du tog dig tid att dela med dig. HALT ska jag definitivt ta med mig för jag tror att mycket av det har just med trötthet och ensamhet. Jag har ett väldigt socialt yrke och man är som regel helt utmattad efter en dag på jobbet, det är dem dagarna man bara vill stänga dörren och världen utanför. Jag ska även ringa min vc för att boka in en tid så dem kan hjälpa mig att planera men även få hjälp med sömnen. Jag har en tanke om att istället lägga ner timmar på alkoholkonsumtion försöka dra mig till gymmet - flytta fokus o bli trött fysiskt. Jag är en väldigt handlingskraftig person men just detta problemet känns som att flytta berg. Som med alla projekt så blir jag nästan manisk till en början och jag hoppas att det ska hjälpa mig avstå.

Vet inte om det är dumt att tänka att jag aldrig bör dricka igen men det känns som enda utvägen för mig. Kanske om jag klarar att vara avhållsam en lång period kan överväga socialt drickande igen. Troligtvis inte, men det känns lite sorgligt på nåt vis att inte kunna ha självkontroll.

Jag är lite orolig över hur min kropp kommer bete sig, mest för abstinens och hur länge jag kan förvänta mig må fysiskt dåligt.. Om jag kommer bli nedstämd, arg, ledsen etc. O vad för tankar som kommer fara igenom huvudet om/när det sker..

Jag är jätteglad att jag skrev här för nu när jag äntligen sagt det högt blir det på riktigt. Så jäkla naivt att alltid tänka att "det händer inte mig".

Spöketimig

Starkt av dig att berätta. Nu har du tagit ett av de svåraste stegen i mitt tycke och det ska du verkligen känna dig stolt över.
Lycka till och hoppas dina nära kan vara ett stort stöd för dig❤️