Skulle jag behöva stöd och 5 dagar framöver, då min fam inte kan tänka sig att fira jul utan alkohol och jag har bestämt mig för att slippa ångest helt och må bra den här julen genom att inte dricka en droppe.
Jag behöver dock stöd ifrån er för jag blir väldigt triggad och det kommer inte att vara lätt.
Jag kan inte prata i telefon och därför är detta mitt alternativ att skriva här och få stöd.
Jag bor långt ifrån min fam och MÅSTE sova över där dessa dagar då min ekonomi tyvärr är skral och jag inte kan ta in på hotell.
Älskar så klart min fam så alternativet att inte träffa dem är inte ett förslag jag behöver höra just nu, bara att STÅ UT och ta mig igenom det här så smärtfritt som möjligt.
Glad för backup av er.
Önskar alla en fröjdefull, harmonisk och härlig jul<3

nu vad du ska säga och ha för skäl om dom tjatar. T ex: Jag vill inte dricka för att jag sover mycket bättre då.
En del vill ju berätta sanningen.
Jag själv vet att jag haft en problematisk relation till alkohol sista 7-8 åren, men hae ännu inte valt att kalla mig alkoholist.
Jag brukar säga detta med sömnen, men också att jag märkt att jag mår mycket bättre utan alkohol.
Lycka till och hoppas du får en skön och lugn jul!

Malkolm85

Klokt val å ?. Jag sitter i samma sits de ska bli min första vita jul i vuxen ålder. Och där jag ska vara kommer att vara alkohol. Jul är laddad högtid och jag har kraftig ångest för vi snart är där. Så jag vet exakt vad du hanterar. Jag har min lever defekt att skylla på. Så ingen lär tjata men min hjärna vill. Jag ska inte och får inte. Vi kommer klara det ☺ tufft blir det men vi är tuffare ☺ jag tror på dig och håller tummarna för dig ❤??

Ps. Admin har ändrat trådskrivarens användarnamn

Jag har ett liknande dilemma, ska fira jul vara hos släktingar som bor långt iväg. De vet att jag har problem med alkoholen. Men det känns ändå som att jag ”drar ner” stämningen om jag tackar nej till alkohol. Jag antar att det ett av mina ”hjärnspöke”. Innerst inne vet jag ju att det antagligen inte gör nån skillnad alls för de andra, vid matbordet och övriga julfirandet (oftast alkohol både innan och efter maten..).
Jag kan ju också säja att jag sover bättre om jag inte dricker - det är ju faktiskt helt sant! Och jag mår dessutom mycket bättre utan alkohol.
Att använda ordet dilemma, känns som att förminska det hela. Mina tankar maler mycket kring alkohol, nu när julen närmar sig. Men jag ska stå emot. Hoppas du också klarar det, tillsammans blir vi starkare. ?
Önskar dej och alla andra här en lugn och fin jul! ??

Malkolm85

Ja absolut många tycker det är bagateller. Men i min hjärna är det ett stort problem och en jätte uppoffring. Jag är lite skräckslagen av blotta tanken. Men jag ska låta bli ? hoppas på en vit jul. På många plan. Tillsammans är vi starka ?god jul ?

Malkolm85

Ja absolut många tycker det är bagateller. Men i min hjärna är det ett stort problem och en jätte uppoffring. Jag är lite skräckslagen av blotta tanken. Men jag ska låta bli ? hoppas på en vit jul. På många plan. Tillsammans är vi starka ?god jul ?

Smart av dig att skriva här och söka stöd inför dina 5 utmanande dagar! Som du ser så är det flera som kommer fira en vit jul tillsammans med dig, även om de inte är på samma plats som du.

Jag ville också bara berätta att jag ändrade ditt användarnamn till Lollo1 då jag blev osäker på det användarnamn du skrivit tidigare var ditt fullständiga namn. På forumet vill vi värna om allas anonymitet. Var det ok att jag ändrade? Om inte så går det att ändra tillbaka. :-)

Önskar dig en fin och vit jul!
/Carina
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Lollo1

Tack snälla. Jaa det blev ganska turbulent som vanligt beroende på att det förtärs alkohol i hemmet. Hade det inte funnit hade det inte blivit problem. fy fn för alkohol säger jag bara...urk

Lollo1

Tack snälla för pepp. Nä, det blev inte så bra men tack och lov är vi på nya året och jag behöver inte umgås med människor som dricker alkohol. Jag står helt enkelt inte ut med det. blä för alkohol.;(

Lollo1

Det kunde varit bättre men även sämre. Jag överlevde iaf. tackar som frågar. Kram