Hej på er!

Jag har skrivit här inne på forumet förut men nu är det dax igen för mitt drickande har ökat dom sista månaderna succesivt och det är dax att dra i handbromsen nu för mitt eget bästa. Blickar jag tillbaka så har jag nog druckit minst 1 gång i veckan mellan 4-8 öl och det är alldeles för mycket.
Jag lyckades ialla fall i år att i 2 omgångar vara vit i 4 veckor och även om det var kämpigt i början så mådde jag mycket bättre och min självrespekt och självkänsla ökade och det var härligt att vakna på morgonen utan att vara bakfull och ha ångest.

Detta forum är så bra och stärkande på alla sätt och ni som skriver här inne är otroligt starka och fina människor och det var det som gav mig motivationen och styrkan sist att vara vit i 1 månad:)

Idag bestämde jag mig för att nu får det vara nog med rävgiftet så jag gick till barskåpet och hällde ut en bib,whiskey och sprit rakt ner i slasken så nu har jag ingen alkohol alls hemma och det känns både skönt och befriande:) Så den lille alkojävlen är nog både sur och törstig nu men det får han gärna vara för jag kommer inte ge han en droppe till :)

Så i år blir det en nykter jul med god mat och mysa med nära och kära och bara ha det trevligt och mysigt:)

Idag är det första dagen som nykter och jag har bestämt att vara nykter på obestämd tid och ta en dag i taget.

Jag önskar alla en lugn och fridfull jul i nykterhetens tecken och var rädda om er:) Kram

Li-Lo

Vilken fin klapp du ger till dig själv.

"Nu är det dax att bli snäll mot sig själv!"

Varma hälsningar Li-Lo
Alkoholhjälpen

ska bli när vi vände skutan. Vi tar en dag i taget och lever nyktert, det är vad jag både måste och vill. Lycka till med din resa!

Tornadon

Jag har beslutat mig för samma sak
Att ge mig själv nykterhet i julklapp. Året 2018 skall bli året då jag blev nykterist. Nu kämpar vi för detta

Hoppas att du haft en fin jul. Själv har jag tyvärr druckit lite under julhelgen, men det har inte spårat ur i alla fall. Det lilla jag drack gav mest ångest och försämrad sömn. Nu är det andra, helt nyktra dagen för min del. Jag kämpar gärna med dej, för att ge detta året ett lugnt och nyktert slut och möta det nya året nykter och fräsch. Sköt om dej. Kram ❤️

Fredde

Tack alla för era värmande och stöttande ord ni är för goa och fina:)
Idag har det gått 1 vecka sedan jag drack något och min kropp och mina sinnen har sluppit att påverkas av alkoholjävlens förödande gift så man har börjat läka inifrån och ut sakta men säkert. I vanliga fall så brukar jag känna ett sug efter 4 dagar och det gjorde jag nog även denna gång men jag har satt upp en försvarsmur och den består av mod, styrka och en vilja av att jag är värd att må bra och det har fungerat bra än så länge som tur är:)

Det får vara slut med att plåga sig själv och att sluta att fly från ångesten för den växer sig bara starkare ju fler gånger man underviker den genom att dricka. Jag menar man borde ha lärt sig vid det här laget att gör man samma sak likadant varje gång så kan man inte förvänta sig ett annat resultat utan det krävs en förändring för att få ett annat resultat ;) Det gäller försöka hitta styrkan i sig själv och våga möta alla negativa och undantryckta känslor oavsett hur skrämmande det känns just för att man ska kunna hantera och börja bearbeta allt så man kan börja läka och bli fri från dom till slut.

Idag är en jobbig dag och ångesten lurar runt hörnet och tankarna far hit och dit och mycket av tankarna handlar om självförakt och om saker man gjort och sagt genom åren som kanske har sårat andra och fått andra att må dåligt när man varit inne i alkodimman och inte varit sig själv. Men allt detta jobbiga som bubblar upp till ytan är ju en del av läkandet som man är tvungen att hanskas med just för att komma ut på andra sidan starkare och klokare så man kan gå vidare och lämna allt det dåliga bakom sig.

Detta citat är bra tycker jag " Its okey not to be perfect..Its okey to do mistakes...Its okey to do something that you wish you hadent done because if we dont do those things we never grow"

Jag hade en mysig och fin jul med nära och kära och utan en droppe alkohol och det kändes underbart att vara närvarande och kunna ta in alla intryck och njuta av allt och skapa fina minnen som man kommer komma ihåg med glädje:)

Snart är det nyårsafton och då flödar det skumpa i många stugor och där spriten går in går vettet ut så enkelt är det bara.Så jag och min flickvän har inte bjudit in alkojävlen i år utan han får klara sig själv:)

Ha ett gott nytt år på er och var snälla mot er själva och var dig själv för annars finns det ingen som du <3

Fredde

Idag har jag varit nykter i 9 dagar och det känns bra och för varje dag så växer man sig en smula starkare och man mår både bättre psykiskt och fysiskt ?Man är mer närvarande i verkligheten och kan skapa fina ögonblick och njuta av livet på ett bra sätt genom att vara den man är sitt äkta jag?

Gott Nytt År önskar jag er alla och var rädda om er ?

Fredde

Idag har jag varit vit i 12 dagar och jag tycker jag känner mig piggare och lite mer glad i sinnet:) Har även laddat ner en app som räknar ens fotsteg och mitt dagliga mål är att försöka nå 10 000 steg per dag för motion och att äta nyttigt är ju viktiga delar för att man ska må bra.
Styrkekram till er alla?

Bra kämpat av dej, blir så glad när jag läser att du mår allt bättre. Själv är jag bara på dag 3, men tragglar oförtrutet vidare mot ett hälsosammare och nyktert liv. Vi får inte ge upp. God fortsättning på det nya året önskar dej och alla er andra kämpare. Kram ?

Fredde

För dina värmande ord och att du blir glad för min skull det betyder mycket för mig? Du är duktig själv för jag såg att du klarade av att vara vit 74 dagar och det visar att du har styrkan och självdiciplin och tron på dig själv om du verkligen sätter den sidan till och det är jättebra så grattis?? På nyårsafton så åt vi gott och hade det trevligt jag och min flickvän och vi dansade in det nya året nyktra bägge två och det kändes underbart? Ska jag vara helt ärlig så drack jag 3 små burkar 2,8% och en liten lättöl till maten under kvällen men det ser jag inte som ett misslyckande utan mer som en seger för i vanliga fall hade jag druckit mellan 4 - 8 starköl och blivit full men det blev jag inte nu och det är jag glad för? Jag försöker motivera mig till att promenera minst 30 min per dag och att äta nyttigare och försöka bara ha en dag i veckan då jag får frossa i mig god saker? Jag funderar även på att börja med meditation och kanske börja på gym men jag får försöka ta en sak i taget så det inte blir för mycket av allt så man trillar dit igen. Styrkan ligger inte i att vinna utan den ligger i att aldrig ge upp och resa sig för varje gång man trillat dit men ändå fortsätta att gå den vägen man började gå från början till ett nyktrare och friskare och bättre liv på alla sätt? God fortsättning på dig och till alla andra krigare som kämpar varje dag för tillsammans är vi starkare men själva jobbet måste vi själva göra till ett bättre mående ?

Vissly

Vad bra ni är! Jag är på dag 7 nu, det är faktiskt liiiite lättare än jag trodde, men jag är lite skraj för helgen. Men jag försöker att inte gå händelserna i förväg, jag kommer ta allt helg för helg och tänka på acceptans hela vägen.

Tack för pepp ? Jag ska försöka hitta styrkan och hålla upp med drickandet, för en längre tid. Är på dag 7 nu. Så bra att du höll alkoholen på låg nivå/procent, på nyårsafton! Det blev ju en jättefin kväll. ?
Meditation är säkert en god hjälp, liksom mindefullness (som jag brukar tänka på ibland). Men som du skrev, så är det nog klokt att börja med en sak i taget. Hoppas det går fortsatt bra för dej. Kram

Fredde

Tack själv för stöttning och goda råd ? Vad bra att du har siktet inställt på att vara nykter en längre tid igen för det kommer göra dig gott och du kommer må mycket bättre på alla sätt men det vet du ju redan ? Grattis till dina 7 dagar det är bra kämpat fortsätt på den vägen nu och jag finns vid din sida om du känner att viljan börjar bli svag. Hur mår du nu Manda när du varit vit över 1 vecka vad har du för tankar och känslor?
Idag har jag varit nykter i 18 dagar och det känns bra och jag har inte haft något sug direkt men vissa dagar är jag trött och känner mig deppig så det går upp å ner.
Ha en underbar dag Manda och alla ni andra som kämpar varje dag? Kram på er!

Det går lite upp och ner för mej också. Men i det stora hela går det mest uppåt ? Dag 10 nu. Under min förra helt nyktra period (samt sjukskrivning), orkade jag engagera mej i olika saker, som föreningsliv och annat. Det har liksom ”spridit ringar på vattnet” och nu har det varit så mycket som hänt, varje dag nästan. Jag har även träffat nya vänner (som inte dricker så mycket alls), i samband med det, så det är också positivt. Men därför har jag inte haft ork över att skriva så mycket här. Vissa dagar har jag varit helt urlakad.. men på ett bra sätt. ?
Härligt att det går bra för dej. Visst tar det energi att stå emot a-djävulen. Men vi ”keep on fighting” ? Sköt om dej Fredde. Kram ?

Fredde

Ja det är ju så att vissa dagar så mår man inte så bra och ångesten och hjärnspökena tar överhanden. Men som tur är så finns det bra dagar med då ljuset tränger igenom sprickorna i mörkret och man känner hopp och styrka och glädje och det får en att kämpa vidare till ett bättre liv på alla sätt ? Ja man blir ju piggare och man orkar ta tag i saker å ting när man är nykter och för varje dag man väljer att vara nykter är ju en seger och kroppen får tid att läka. Grattis till dina nyktra dagar Manda det är bra kämpat jag håller på dig ? ? Själv har jag varit nykter i 24 dagar nu och det är jag glad och stolt över men jag tar en dag i taget ? Försöker oxå att ta en promenad på minst 30 min varje dag för att få motion och ventilera tankar och känslor som man har inom sig. Vad bra att du har hittat nya vänner Manda och att dom inte dricker så mycket för det minskar ju risken att du ska trilla dit igen. Jag har faktiskt inte haft något direkt sug efter alkohol under dessa dagar men visst har jag tänkt ibland att det vore gott med en kall öl men den tanken har försvunnit lika fort som den kom? Hoppas allt är bra med dig Manda och att du fortfarande är starkare än alkojävlen ? Kram

Fredde

Dagarna bara rusar fram och idag har jag varit nykter i 26 dagar och jag kämpar vidare och tar en dag i taget?

Grattis till dina 26 nyktra dagar (27 blir det ju idag), verkligen bra kämpat av dej! Du ger också inspiration och pepp, det uppskattar jag mycket. Jag känner mej allt starkare för varje dag som går. Visst går dagarna snabbt, men det tycker jag är bra för då kommer vi allt närmare våren ;) Nu går vi mot ljusare och nyktrare tider! ?? Kram

Fredde

Tack Manda för dina värmande ord och peppning ? Är glad och tacksam att vi kan hjälpa varann att hitta styrkan när man vissa dagar känner sig svag. Igår snubblade jag till lite och drack 4 öl och nu i efterhand kunde jag lika gärna varit utan dom för det var inte speciellt gott.Jag kunde druckit mer men jag hade ingen lust så det räckte med dom. Idag har jag ingen baksmälla bara lite seg och trött. Nästan 5 veckor klarade jag av att vara vit så kroppen har ju fått tid att läka och återhämta sig i lugn och ro i alla fall och det är ju bra? Härligt att höra att du känner dig starkare i dig själv för det gör ju att du lättare kan stå imot den lille alkojävlen? Hoppas du mår bra och ha det så gott? Kram

5 vita veckor är fantastiskt bra, du är verkligen en kämpe! Bra att du stoppade efter 4 öl, och att du ser det som att du snubblade lite och inte ger upp. Du har ju klarat en så lång tid, helt utan alkohol. Jag mår väl sådär just nu, jag mer än snubblade igårkväll (efter 27 dagar). Jag drack tyvärr både vin och öl. Men jag ger inte heller upp, och jag fortsätter gärna kämpa med dej. Ha en fin fortsatt söndag. Kram

Fredde

Tack för dina vänliga ord ? Vi är ju bägge starka av oss om vi sätter den sidan till med tanke på att vi klarat av att vara nyktra en längre tid? Det visar ju att styrkan och envisheten och kämparglöden finns i oss. Sen är det ju lätt att snubbla till ibland och det beror nog mest på ens livssituation om man inte mår så bra och man känner sig stressad osv då åker skyddsmuren ner och man blir mer sårbar och då är det lättare att snubbla till. Jag tog några öl igår och det var väl mest för att varva ner för jag har känt mig stressad dom sista dagarna. Det är det som är lurigt att har man inte druckit något på ett tag och man börjar igen så är det lätt att man hamnar i dåliga vanor igen. Så nu får det vara lugnt ett tag för min del igen? Vi snubblade till nästan samtidigt men vi kämpar vidare för vi kan om vi bara sätter den sidan till ? Stark jobbat av dig Manda med dina 27 vita dagar ? Ha en fin dag! Kram