Tre år sen jag blev nykter idag och skrev mitt första inlägg här på forumet.

Kan inte förstå att det har gått tre år...

Den personen jag var för tre år sedan finns inte längre. Suget är borta och jag är trygg i mig själv. Jag är en helt annan människa.
Jag har accepterat att jag aldrig kommer att kunna dricka någonsin igen och oavsett hur mycket det än stormar i mitt liv då och då så tänker jag aldrig på att ta till flaskan som ett alternativ eller lösning. De tankarna är borta.
Jag tar inte nykterheten för givet. Jag jobbar med mig själv medvetet eller omedvetet varje dag - på ngt vis. Jag är tacksam varje dag för att jag kommit ur det äckliga helvetet som alkoholism för med sig.
Det eviga suget, jaget efter mer dricka, smusslandet, lögnerna och det eviga planerande runt drickandet. Är så glad att slippa lägga tid och energi på att dricka återställare, dricka i smyg, tugga tuggummi för att inte lukta alkohol på jobbet osv. Är så skönt att faktiskt ha kaffe i kaffekoppen på morgonen och inte rödvin. Är så skönt att kunna sminka sig på morgonen utan att skaka pga abstinens. Eller att faktiskt komma ihåg saker!
Är så skönt att inte behöva vakna och tänka:
1. Hurra, jag lever!
2. Vad fan hände igår?
3. Har jag tappat mobilen? Korthållaren?
4. Har jag gjort något dumt?
5. Har jag nog alkohol hemma för att inte få ångest/bli bakfull? Jag måste ju kunna reparera...

Idag är jag nykter sen tre år. Jag har stiftat familj. Jag har gjort kometkarriär. Jag har köpt en drömlägenhet. Jag har rensat bort dåliga energier (människor) i mitt liv. Jag vet vem jag är och vad jag står för. Och jag är trygg i allt detta.

TACK till AA & Alkoholhjälpen och alla involverade parter. Jag hade aldrig klarat det utan er.

Gott nytt 2018 och heja alla er som kämpar, nya som gamla!

Ellan

Stort grattis till nykter tid och till dina insikter. Det är ju just detta som du beskriver som driver mig framåt i tillfrisknandet. Inte bara att sluta dricka utan de möjligheter som öppnas när vi gör jobbet med oss själva. Att förändringar är möjliga.
Tack för att du delar med dig.
Kram
Ellan

Stort grattis!
Du skriver nog här av samma anledning som jag. Om man ändå kunde dela med sig av det underbara liv man kan få som fri. Men det blir bara ord, det måste upplevas..
Tycker dock att man kan känna lyckan och friden i din text. Tack för fin delning. Hoppas många läser din tråd.
Stort lycka till.
Kram

till 3 år i frihet, och tack för att du delar med dig av alla de positiva effekter som nykterheten för med sig.

God fortsättning och lycka till på ytterligare ett nyktert år Alkoholist Javisst!

Kow

Tack för att du återkopplar om din resa, det är såväl imponerande som inspirerande. Tack och keep it up! :)

Sara_con_experiencia

Hej!
Har det blivit 4 år i år?
Heja heja i så fall!
Sara