Varför är jag den som inte kan dricka med måtta?
Varför ibillar jag mig att jag kan när jag vet hur det slutar?
Hade inte druckit på länge men i helgen gjorde jag det. Full som fan och gjorde bort mig..minnesluckor deluxe.

Hur förlåter man sig själv för ett beteende jag i mitt nyktra tillstånd aldrig skulle göra?
Så många frågor. Men jag vet att jag måste förändra mig. Den jag är idag är inte den jag vill vara. En vecka eller två kommer inte vara ett problem nu måste jag bara lära mig att det är förevigt. Jag måste vara nykter för evigt.

j_r

Ågesten har typ lagt sig efter jag skrev. Tror jag verkligen accepterade att jag har problem. Ska man skämmas för det! Nej man får ta tag i sig själv.

Men tips på saker man kan göra? Någon som har nått bra träningslopp ni vet om?
Något långsiktigt tänker jag

...trillade ögonlocken och Ipaden och jag somnade, inte för att läsningen var tråkig, tvärtom, jag hängde ju här men jag hade tränat. Träning är bäst! Du ska absolut inte skämmas över din situation och inte deppa över det som varit utan se framåt. Ja inte så lätt alltid men jag vill peppa dig till det. Jag tränar mycket, promenerar med hunden och är själv gruppintruktör och leder egna pass. Pinsamt för mig. Tänk ingen ingen kan ana att den där pigga inspirerande människan som alltid är så glad och positiv endast tänkte på hur vad gott det skulle bli med ett glas vin och cigg efterpasset. Hur sjukt är inte det? Pinsamt!

Efter mina ynka dagar (snart 11) går träningen sååå mycket bättre, och jag känner mig mycket piggare och jag måste nog tänka på hur skönt det är att INTE dricka alkohol.

Anmäl dig till ett lopp, vet ju inte om du är man eller kvinna men sätt inte för hög press på dig själv då faller man lätt! Återkommer! En till nykter dag!

j_r

Vad härligt att du tränar ich grattis till dina 11 dagar ??! Jag älskar att träna, framförallt yoga. Undra varför det är sådan skam över att inte dricka alkohol? Ärligt skulle någon säga det till mig så skulle jag inte bry mig men när jag ska erkänna desto svårare.

Kort Bakgrund om mig:
30 årig kvinna som inte dricker ofta, har inga problem att gå långa perioder utan alkohol (otroligt tacksam över det) men när jag väl dricker så DRICKER jag! Känner inge stopp! Utan vill ha mer och mer.
Kollade igår på ett par Youtube klipp om olika människor som slutade dricka av olika anledningar. En man sa "jag insåg alkohol inte gav mig något positivt"

Så mitt mål är att inte "glömma" varför jag inte ska dricka. Att efter 3 månader fortfarande förstå att nästa gång kommer det vara likadant.
Det finns sååå många som lever nyktert i dag så jag borde klara detta!

Nu blev det långt!

j_r

Varför gör jag sådan stor sak av att sluta dricka? Klurar,grubblar och googlar.

Finns hur många som helst som inte dricker alkohol, utan som helst anledning. Varför kan inte jag bara säga "nej men jag insåg alkohol inte var för mig" och vara stolt över det?
Måste man göra en sådan stor grej av det? Måla upp värsta bilderna?

Antagligen är det för ångesten inte helt lagt sig än som gör jag googlar efter svar. Jag har ju svaret redan. Jag kan inte dricka ? eftersom jag kan gå långa perioder utan alkohol blir nog min prövning längre in på våren då det är möhippa och bröllop. Tills dess måste jag verkligen få in det i min hjärna på riktigt. Få det att fastna!

Snart 50

För mig fungerar det att tänka i kortare perioder. Jag är nykter denna vecka/månad/år o sen ta ett beslut. Tror det skulle bli definitivt mer ångestladdat om jag tänkte för alltid

j_r

Ja vi alla är så olika! Alkohol beter sig olika för oss också.
Hade jag inte varit en som går långa perioder utan så hade jag verkligen inte kunnat tänka i långa perioder. Jag är glad jag inte är "beroende" dvs måste dricka varje dag. Får se det positiva i det negativa haha. Men jag tror att 2018 är mitt år, bara jag som kan göra en förändring ??

Jag tog råd av en annan och kommer skriva mkt i början och sen göra vecko uppdateringar. Mkt för att kunna gå tillbaka och läsa den dagen suget kommer komma.

j_r

Mår allt bättre, ångesten lägger sig mer för var dag. Vilket jag vet det gör!
Jag försöker vara snäll med mig själv, att tänka på att ingen är perfekt även om vi alla vill så gärna vara det. Jag har gjort fel, nästan alla gånger under alkoholintag.

Jag kollat en del på Youtube om folk som slutat dricka och många hade samma problem som mig. En så kallad binge drinker. Dricker så man stupar, säger massa dumt etc. Sen helt vanliga människor utan alkoholproblem som bara insett att alkohol är ett "gift" oavsett om man har problem eller inte. Ingen skulle ge alkohol till sitt barn men ändå så dricker vi vuxna det? Inte logiskt.

Detta ger mig hopp om att inte glömma att jag inte kan dricka. En dag kommer jag inte sörja det heller(vilket jag inte gör de flesta dagar av året). finna det roliga utan alkohol ✌livet är såååå mycket mer än alkohol!

Jag ser hur många vi bara är på detta forum. Hur många har inte vågat skriva? hur många som slutar skriva när de faller på grund av skam.Hur många sökt sig hjälp nån annanstan? . Mörkertalet lär vara enormt.
Vi alla vill vara normal, kunna dricka normalt. Men att inte dricka är vårt normala tillstånd.

j_r

Igår blev jag injuden till en middag i helgen. Och i natt tänkte jag men åh vad gott med en öl eller vin. Eh whaaat? Haha damn vad fort man glömmer, Sjukt!

Skrev till min kompis att jag skulle vara nykter men tackade ja till inbjudan :)

Säger själv då det blivit aktuellt att jag kör en vit period på obestämd tid. Inga ifrågasättanden alls. Lycka till! ♡

j_r

Ja precis! Ibörjan framförallt kanske man inte behöver säga mer fören man är mer bekväm :)

j_r

Middagen gick jättebra! inga konstigheter med att vara nykter :) de andra drack inte speciellt mkt heller utan 2 glas av något. Så jag sörjde det inte. Skönt var det att vakna upp dagen efter ?

Nu går veckan på men längtar till helg så man får sovmorgon ?

Så skönt att du klarade det. Då känner du dig extra stark inför nästa gång. Och det där med hur och vad man vill berätta väljer man förstås själv. För en del är det viktigt att berätta för alla, då det är lättare att avstå. Andra kanske aldrig avslöjar hur det egentligen låg till. Det viktigaste är ju att vi är nyktra! ♡

j_r

Igår var jag så otroligt sugen på ett gott rödvin. Åkte inte till systemet så heja mig.

Nu börjar jag märka hur svårt der kan bli att vara nykter. För det svåraste är att hemma eller hos familj, middag vad som så dricker jag med måtta utan problem. Så då tänker jag varför kan jag inte få dricka när jag gör det med måtta?Det är på fest jag spårar totalt.

Det är svårt de här att i vissa event kunna dricka normalt och inte alls vilja ha mer. Men på fest kan jag inte sluta. De blir som jag köpslår med mig själv..eller vad man säger. Jag kan ju...bara inte på fest.

Oavsett är jag nykter och glad över det.

j_r

Dessa veckor har verkligen gått snabbt. Jag går in då och då. Läser. Blir påmind.

Vi alla kämpar så ville bara säga grymt jobbat av er alla!! Klappar mig själv på axeln och säger bra jobbat till mig själv!
Snart är det helg och vi kör den nykter ?

j_r

Läst att många känner så som jag känner nu.

Över en månad utan A och kämpaglöden är inte lika stark utan det känns mer blah blah blah. Trisess? Ja jag känner mig tråkig.

De få gånger jag brukar gå ut är just för jag känt mig tråkig och vill umgås. Synd bara de slutar i kaos. Vet de finns massa roligt utan A men ikväll är jag på gnälla humör ? något jag verkligen verkligen uppskattar är att vakna pigg!!!

I helgen drack jag öl! 0% och en 3,5% och jag är glad över att jag kan dricka det utan att det triggar mig att vilja dricka mer. Jag har saknat öl och uppskattar smaken på de alkoholfria ? Jag önskar de kunde göra ett alkoholfritt vin som inte smakar bajs (ursäkta ordvalet).

All styrka till oss alla här! Dag 0 som dag 365 så är vi starka som är här och försöker oss på ett bättre liv ?

j_r

Grattis till mig själv som firar två månader idag!! Jag har för övrigt flyttat och befinner mig på forumet det vidare livet ☺