Är inne på 8:e dagen så när som 1,5 glas vin förra veckan.

Positivt:
* Sömnen bättre och mer utvilad och gladare på morgonen.

* Matsmältningen bättre vilket leder till bättre näringsupptag, magen är lugnare.

* Koordinationsförmågan är bättre och upplever mer fokus. Mindre "Plockig".Tappar inte saker o.s.v.

* Frukosten smakar godare.

* Får mera gjort på alla områden, arbete, hem, projekt m.m.

* Planer för framtiden som tidigare känts omöjliga är numera uppnåeliga.

* Man ser yngre ut. Det kommer direkt vi A-avslut. Ser det i spegeln och min fru ser det efter bara 1 vecka.

* Kroppen mår bättre och gör mindre ont. Haft ledsmärtor under många år men detta är nästan borta nu.
Det märkliga var att jag konsumerade A för att bli av med smärtorna. Det fungerade bra ansåg jag då.
Numera har jag bättre kunskap om denna detalj. Det blev som en Moment 22 situation. Dricka för att
slippa värk dag 1 för att sedan bedöva värken dag 2, utan att förstå att det var alkoholen som var ett
delproblem och som kanske orsakade värken eller förstärkte värken. Nu efter så kort nykterhetsperiod
kan jag bättre förstå hur allt förhåller sig. Jag blir nu av med en last genom att avsluta A och låter nu kroppen
använda sin kraft till att bygga upp det som jag egenhändigt raserat genom omdömeslöst och oansvarigt
intag av A och sänkning av kroppens immunförsvar till låga nivåer.

* Förstoring av problem som tidigare förekom dagligen, händer inte nu. Tar tag i problemen och får inte hög puls
och stresskänsla av motgångar. Tar tag i det direkt istället. Bättre handlingskraft.

* Hade kort stubin tidigare ibland. Sker inte nu.

Negativt:

* Kan känna lite stress, framförallt kvällstid 18.00-21.00 c:a. Det var ju då A- fanns tidigare. Denna tid kan kännas väldigt lång.
tänker då på det positiva med att avstå A. På nästa dag o.s.v. + alla positiva punkter ovan. Det är ju ett hjärnspöke. Ett neruologiskt
tillstånd som man måste stävja med all kraft. Känslan avtar ju med tid.

* Mina bästa arbeten gjorde jag med lite A i kroppen. Mitt arbete innehåller vissa kreativitetsdelar som jag kunde få till väldigt bra under A:s
inverkan.

* Avsaknad av A, en slags sorg. Tror att man måste kompensera detta med något som är roligt och som man är intresserad av. Vet inte vad just nu
men det kanske kommer av sig själv. Träning och mitt arbete är det enda som intresserar mig just nu och familjen så klart :-)

* Helgerna: Detta är värst eftersom det är så otroligt invant efter många år. Storhelger som nu. Man bävar men jag vet att om jag klarar det
så är man en vinnare nästa vecka. Ska bara klara av detta... Lite svårt med att förklara för omgivningen. Har ju inte direkt spottat i glaset
tidigare. har ofta varit fullast och lagt mig sist av alla. Ibland vi 5 tiden på morgonen. Man kan ju säga att man låter kroppen vila en viss tid ungefär som
Leif GW eller något dylikt

* Lugnet som infinner sig vid A-Intag är det bästa som finns. En otroligt skön känsla som man måste försöka glömma helt enkelt.
Denna känsla får man ju inte längre ta del av. Avstressande med A helt enkelt. Efter stress och hårt arbete är det rent av välgörande med A.

Hälsn. John

Emma79

...att läsa din omfattande lista!

Var nyfiken på att se vad du saknade med alkoholen. Ang kreativitet- vänta ut det, den kommer tillbaka och när den kommer- håll I dig! Här var det som att öppna en fördämning.

De där två timmarna- tja du har rätt de måste fyllas. Har du läst Dennis Lehanes senaste? Gör det annars, du kommer att glömma tid och rum!

Storhelger, släktkalas o dyl- drack man för att klara av släkten kanske? Är just nu mitt ibland dem och det går utmärkt utan A, samtalar frågar fördjupar- jätteintressant!

Jag tror att det kommer att plana ut med tiden och den där härliga känslan av första glaset vin får man väl lära sig att leva utan.

De positiva punkterna överväger!

Kämpa på!!

Orca

Hej, jag är inne på dag 88 nu och jag lovar att sorgen du beskriver sakteliga övergår i lättnad och en känsla av befrielse. För mig handlar det mycket om att ersätta alkoholen som norm och dit är jag på god väg. Förlåt om jag vältrar mig i självberömmelse men jag hade inte förväntat mig att den starkaste känslan skulle vara lättnad och att saknaden klingar av dag för dag. Och "omgivningen" är mindre intresserad än jag trodde...

Som någon skrev: "man ångrar aldrig en nykter afton".

John-Erik

För Pepp och boktips! Idag är en konstig dag. Blev starkt begär efter A vid 15.00 tiden. Det är väl nu man behöver all styrka.
Får inte trilla dit det så jag får helt enkelt gå ut en sväng. Känns bedrövligt att det blev så här.
Gällande påsken är det väl lättare med allt tjöt, svärmor m.fl. om man har lite innanför västen.
Men jag ska försöka hantera även detta ;-)

Ha det fint Emma!

John

John-Erik

Hej Orca!

Vad skönt det måste kännas med dag 88. Längtar dit. Vill också ersätta normen A.
Du har gjort en fantastisk resa... Fint :-)
Känslan av befrielse är mest påtaglig på morgonen så här långt för mig. Alltid en början..

John

Ron32

Hej! Jag känner igen mig mycket väl i det du skriver, vad gäller fördelarna respektive nackdelarna med intaget av alkohol. Även jag är kreativ och kan uppleva en ökad skapandeförmåga efter 1-2 glas. Diverse spärrar som släpper, tankar som kan sväva mer fritt, nya idéer som kan gro fram. Har kommit på mina bästa texter/berättelser i mitt författande med ett par glas vin i kroppen. Men sen...från det tredje glaset och framåt, sen är det kört. Tappar tråden och det blir mest nonsens. Men vi alla vet ju hur svårt det är att sluta efter 2 glas...

John-Erik

Hej Ron!

Intressant detta med att spärrar släpper och tankar svävar fritt med några glas A, som det är för både dig och mig. Har många gånger funderat på hur det kan komma sig, för så här är det ju inte för alla. Känner en del personer med olika bokstavskombinationer ADHD m.fl. . Tycker att dessa
personer är kreativa i grunden och behöver inte medicinera för att just bli kreativa. Det förekommer naturligtvis A även hos dessa personer men då för
att på ett terapeutiskt sätt lugna sitt kanske alltför kreativa och hetsiga tillstånd. Men tycker mig se att dessa människor saknar spärrar i sitt sätt att vara
och kanske inte behöver medicinera för att "komma igång" s.a.s. som jag själv ibland måste göra via A för att släppa en del blockeringar.
Jag funderar själv på om A-behovet beror på för låga halter av något i hjärnan, kanske serotonin, dopamin, men kan för lite om detta för att uttala mig.Serotoninpreparat (cipramil) har jag provat med resultatet att jag istället blev låg, uddlös och utan handlingskraft. En veritabel katastrof således om man samtidigt ska göra något bra arbetsmässigt eller överhuvudtaget komma igång med något. Blev som en zoombie.
Själv tror jag ändå att förklaringen finns i hjärnan och att det kanske handlar om en underliggande stress och att stressen ger upphov till alltför höga
kortisolnivåer i kroppen. Det kanske går att medicinera bort men kräver ett otal utredningar innan man är i land med en diagnos som är relevant.
Har länge misstänkt att jag har någon form av bipolär sjukdom då mycket verkar stämma när man läser om det. Kanske det är därför jag överkonsumerar
A?
Har nu beställt ett preparat (kosttillskott) som sägs vara användbart emot just detta tillstånd. Värt att prova för att se om det hjälper och om det hjälper
kontakta sjukvården för vidare utredning. Vill inte börja med denna utredning i Svenska sjukvården då jag upplever att det inte lyssnar. Har nämnt mina
funderingar vid ett läkarbesök men blev nonchalant bemött.
Jag har min 9:e dag A-fria dag idag. (Mitt rekord är 3 veckor 2017) . Ron: Hur funderar du kring just detta att man blir kreativ av A och att det är användbart
i kreativa arbetsinslag? Det borde ju vara tvärtom eller hur? Efter 2 glas är A inte användbart i arbetet längre precis som du säger.
Vad triggar A i hjärnan för att skapandelustan infinner sig så påtagligt att man blir dubbelt (minst) produktiv efter några glas vin? Ett mysterium är det.
Inför Påsken (gillar inte storhelger p.g.a A) Jag själv funderar nu, efter mycket om och men (krig i huvudet i detta nu) på att förtära A men då i liten mängd. Om detta lyckas så är jag på god väg. Lyckas det inte så får jag nästa dag vara helt utan.
Märker också att jag sätter upp för höga mål på väg mot en mer nykter tillvaro, Målet är 30 dagar sedan 60 och 90 efter det. Detta går inte märker jag nu. Hade inte påskhelgen varit nu så hade jag förlängt nykterheten. Men jag påbörjar nästa A-fria period direkt efter påsk. Det lovar jag mig själv och min kropp och mina organ som så väl behöver vila från A. Faran är ju dock att 2 glas gärna blir 4 o.s.v. precis som du säger Ron...

John

Ron32

Jag har alltid varit kreativ, men samtidigt känt spärrar att jag inte kan uttrycka mig på det sätt som jag vill, mentala blockeringar kan man säga plus ett något kantat självförtroende, vilket jag alltid har haft. Genom ett par glas lossar blockeringarna, jag får vidgade vyer och självförtroendet och modet stärks.

Ja antidepressiva är en katastrof för vår kreativitet. Kände överhuvudtaget ingenting när jag knaprade dessa. Lade av på eget bevåg, men kanske de hade en viss effekt på deln depression som jag hade då. Men jag var som sagt totalt likgiltig...

Jag har säkert en typisk beroendepersonlighet...För att det är så skönt att för en stund ”få bli en annan” i detta dagliga slit som kallas för livet. Skulle säkert lätt kunna bli beroende av andra droger men jag har inget behov för att A klarar av att fylla ett tomrum, vilket såklart beror på underliggande problem som jag inte klarat av att ta tag i ännu. Sen har vi människor olika typer av personlighet, vissa blir lättare beroende av andra, vissa tål inte A etc.

Ja storhelger är jobbigt! Ska ut på en två veckors resa nu i april, orkar inte kämpa med en lång nykterhet i detta läge, det får bli en plan efter resan! Men bra gjort, du har god ambition som jag ser det!

Ron32

Kreativiteten ökas även för mig under den ljusa årstiden, iaf under våren då energidepåerna fylls på. När jag är trött är det svårt att vara kreativ. Är nog mer benägen att dricka mer under höst och vinter, då mörkret och kylan begränsar oss och man är hänvisad att stanna inomhus på kvällarna. Jag tillhör inte den kategorin som dricker mest på semestern, sommaren med grillkvällar etc.

Efter 1-2 glas på kvällen, inte så att jag skriver intensivt under dessa timmar, men jag får nya uppslag, idéer, tankar, reflektioner. Jag skriver ner detta som stöd. Nästa dag kan jag ta tag i själva skrivandet och fortsätta skriva flera sidor utifrån detta.

John-Erik

Tack för svar!
Vi är så ävvlans lika du och jag ;-). Av det lilla du nämnt så ser jag mig själv. Haft en svår barndom (alkoholism/våld) utan stöd hemifrån vilket gav dåligt självförtroende. Har detta till trots byggt upp ett bra liv både via karriär och privat. Men jag har begravt mig i arbete under årtionden för att nå
högre höjder karriärsmässigt för att kompensera för min dåliga uppväxt. Ville bygga upp något att vara stolt över s.a.s. Bygga en mur för skammen som
alkoholismen i hemmet och barndomen bidragit till.
Det kanske var fel väg då annat blev lidande, men jag ångrar inget för det har inte funnits några alternativ som jag ser det eller såg det tidigare i livet.
Har också en beroendepersonlighet. Skulle kunna käka barkbröd eller sand ;-) om jag fick effekt av detsamma.Helt klart något som fattas i hjärnan.
Hoppas vi kan hålla fortsatt kontakt. Alltid bra att ventilera med någon som upplever likartade sensationer som en själv.
Du har hittat/försöker hitta något som förbättrar ditt förhållande till A precis som u:t. Mycket bra tycker jag!!

John-Erik

Stämmer på mig också.Mycket intressant!
Kom dock ihåg att korrekturläsa dagen efter gällande det du jobbat fram under viss påverkan av A. Kan bli för mycket och övertydligt
i affekt av A. ;-)

John

Ron32

En stor tröst med igenkänning! Dock skiljer sig vår bakgrund en hel del. Du kan läsa mitt första inlägg i tråden ”Min berättelse-när botten är nådd”. I min uppväxt och omgivning har det inte funnits någon alkohol/våld. Har haft en lugn och trygg uppväxt, även om jag känt mig annorlunda och känt en ledsenhet. Mycket tankar och funderingar kring allt. Inte bara lallat på utan närmare eftertanke som mina jämnåriga. De har snällt inrättat sig i det mönster som kallas för ”livet” den traditionella normen, men jag har alltid krävt mer...
A har emellertid aldrig gått ut över min omgivning och arbete. Det handlar om mig själv, skam och skuld i att dricka i vad omgivningen anser som för mycket och som även jag numera anser har blivit för mycket den sista tiden. Att dra ner på A känns bra för kropp och själ.

Intressant att reflektera med dig, låt oss fortsätta så ☺️

John-Erik

Kanon, vi håller fortsatt kontakt :-). A:s affekt gäller oavsett bakgrund således. Den slår blint så det gäller att vara observant innan det är försent

Ha det gott!

John

Ron32

Har du varit i kontakt med vården och gjort en hälsokontroll? När jag blev medveten om att jag borde förändra mina vanor, gick jag till läkaren och tog diverse prover. Allt var perfekt så ingen skada skedd. Men min konsumtion har ”bara” pågått i 2 år, en del kan ha bra värden trots att de druckit som jag i 10-20 år. Det slår så olika. Men diskuterade lite kring mina alkoholvanor och eftersom jag inte vill sluta helt så är en minskning rätt väg att gå. Det finns de som lyckas med detta. ?? Förutom A lever jag ett sunt och välfungerande liv. Jag äter näringsriktigt, tränar, röker inte, har god tid för återhämtning, är normalviktig...hur lever du annars bortsett från relationen till A?

John-Erik

Har gjort omfattande häslokontroller. Hade något förhöjda levervärden sist. Tog ett uppehåll på x antal dagar och gjorde ny kontroll
och mina värden var ok. igen. Snabb återhämtning. Jag lever som du sunt med bra balans kost/träning, aldrig rökt, normalviktig
184 cm, 78 kg. Måste dock styrketräna mer för att öka insulinresistensen via ökad muskelmassa. Löptränar nästan varje dag.
Lever ett bra liv annars som folk mest. Borde kanske kryddas med lite mer intressen. Golf är inget för mig men kanske ska återuppta
tennisintresset igen. Matlagning är kul. Just nu äter jag bara vegetariskt. Vet inte om det är kötthysterin som fått en att fundera men
jag tror att det kan bra att begränsa köttintaget. Mycket tillsatser i djurfodret samt myrsyran i höbalar för att fordret inte ska mögla
gör att man blir lite fundersam.

John

Ron32

Andra frågor som kommer upp, tex din ålder? Hur länge har du druckit stora mängder? När kom du till insikt att du drack för mycket, någon utlösande faktor? Har ditt drickande påverkat andra i din omgivning? Är du öppen med detta inför din omgivning som familj/vänner?

John-Erik

Hej Ron!

Jag är 50+. Vill inte säga exakt då jag inte vill att det ska kunna härledas ifall fel person läser detta. Hoppas du har överseende.
Stora mängder i ungefär 1,5 år. Det ökade succesivt p.g.a kringliggande faktorer av traumatisk karaktär. Man kan säga självmedicinering.
Tidigare drack jag mer än de 14 glas/vecka men inte så stora mängder som jag slarvigt vant kroppen med och höjt toleransnivåerna med
under sista tiden. Det var ju av den anledningen jag sökte mig till detta eminenta forum.
Mitt drickande har inte påverkat andra i min omgivning nämnvärt. Jag blir heller inte personlighetsförändrad. Kan ju vara att hustrun nämnt
alkohollukten. Dricker aldrig dagtid. Aldrig före 18 på kvällen och inte efter 24.00. Dricker inte bland vänner vid fel tidpunker och fel tillfällen.
Är inte öppen med detta till någon mer än min fru. Det är helt enkelt inte lämpligt av olika skäl. Många aspekter att ta hänsyn till i detta som jag inte kan gå in på. Jag kom till insikt när jag började må dåligt av A. Det negativa blev större än det positiva. Sen när jag började räkna glas så blev jag varse
om mitt slarv med A. Ska försöka styra till detta nu på ett bra sätt.

Bästa hälsn.

John
Min fru stöttar mig så det är bara bra ur den aspekten. Hon är ju rädd om mig och min hälsa.

Ron32

När man skriver med någon så här anonymt och har mycket gemensamt försöker man föreställa sig en bild av den man skriver med. Jag lever till skillnad från dig ensam, av olika anledningar. Eller, jag delar iofs lägenhet med en vän som är hemma 3-4 dagar i veckan. Vi kommer bra överens. Mitt dilemma, är att jag har lättare att vara nykter i min väns sällskap än när jag är själv hemma. Vad skönt att du liksom jag har stöttning av någon närstående i vår omgivning.

John-Erik

Tack Ron!

Bra med sällskap helt klart. Tur att vi har det..Det här löser vi, bara att kämpa på

Trevlig kväll

John