Har sån fruktansvärd ångest.

Jag vill verkligen sluta, på riktigt. Men jag kan inte. Jag vet inte vem jag blivit utan alkohol.
Jag tycker mitt beteende är så osmakligt.. äcklas av mig själv.

Firade igår och drog på mig en rejäl minnesbläcka. Maken sa inget men säger att han inte sovit något inatt för att jag sovit ”vilt”. Han har inte hört av sig som han brukar på morgonen heller så jag gissar att han inte har något att säga mig. Han är inte ett stöd. Han har börjat märka och han är bitter. Så han dricker lite väl mycket han också. Men nog inte som jag, som smyger, som helst dricker själv.

Om jag ens ska våga mig ut idag måste jag ha börjat sluta. Kan ni ge mig tips på hur man kommer igång att sluta? Jag behöver pepp och stöd, känner mig så ensam i det här.
Jag vill ju så otroligt mycket men det känns som att jag inte kan!

Jag försökte många ggr på egen hand, men insåg till slut att jag fick ringa en ”klinik”. Går på öppen behandling, men vet inte om motsvarigheten finns på så många ställen.
Plus att min behandling får jag bekosta själv eller om arbetsgivaren gör det. Detta upplägg funkar ju inte för alla.

Konsekvensen

Jag går programmet från alkoholhjälpen. Men det är segt. Så lätt att bara stänga ner sidan och korka upp istället.

JenniferZ

Hej!
Jag är så ny i detta (dag 12) så jag känner inte att jag kan ge så många råd. Men det sägs ju att man måste nå sin egen botten- kanske var detta din? För mig var det väldigt tydligt när jag nådde min.

Men det tips jag kan ge är att läsa här. Och skriva om du vill. Detta forum bär mig just nu. De första dagarna läste jag hela kvällarna och på nätterna när jag inte kunde sova. Lovade ingenting i början, inga mål. Bara en dag i taget.
Kanske kan du bestämma dig för 3 nyktra dagar?
Då kommer du troligen hinna känna fördelarna. Piggheten. Energin. Och bli motiverad av just det.

När min abstinens gått över och jag vaknade min första pigga morgon insåg jag att det var åratal sedan jag mådde så bra. Nu är detta en del av min motivation. Jag vill ju må så här imorgonbitti också.

Lycka till- du kan klara dig. Och Det finns många fantastiska människor här som kan peppa och stötta.

.. har till viss del hjälpt mig genom min resa sedan den 26/2. Nu är jag inne på min fjärde dag nykter efter tre till fyra bakslag. Det senaste varade i 7 kvällar.
Det som hjälpt absolut bäst är peppande kommentarer från Li-Lo och detta fantastiska forum. Forumet började jag skriva på först natten till tisdag efter flera månaders läsande.

Googla L-Glutamin + alkohol.
Det har tagit bort mitt sug efter alkohol. Eller om det är placebo, men så länge det funkar. :-)

Sist men inte minst: Du är INTE ensam! Att du ens skriver här tyder på mod och vilja att förändras, och det är starkt som fasen!

Kram, och kämpa på. En stund i taget!

John-Erik

Hej!

Bestäm i förväg ett datum för att starta en nykterhetsperiod. Men bestäm inte antal dagar. Det kan bli ett hinder, ett berg om du sätter
för höga mål. Kan kännas ouppnåeligt. Ta en dag i taget men du måste börja någonstans.
Försök nå några dagar i sträck. Samla på nyktra dagar. Alla är olika men du får kickar av att du gör nytta och är snäll mot din
kropp.

Lycka till!

John

Att man vill så mycket men kan inte är en fruktansvärd känsla. Men även om det inte känns som det nu.Så kan man Sen kan det se ut på olika sätt.Ta olika lång tid.Men tids nog så kan man.Om jag jämför när jag blev nykter förra gången (mitt första försök) så kändes det NÄSTAN rätt direkt (hade inte planerat att försöka). Som va så konstigt.Men efter 1/2 så "tvärvände" det och jag tog ett aktivt medvetet återfall.Denna gång är det svårare.För nu är det något som jag kämpar för och vill.Det jag gjort/gör är att när ett sug kommer så "låter jag det passera" - en känsla varar inte för alltid.Och varje gång jag lyckas att gå emot känslan (kan vara upp till 10 gånger om dagen) så blir motivationen starkare.De bevisar för mig själv att jag kan även om det är svårt.Och för varje gång man lyckas att hantera ett sug så stärker de en.Och sen klarar man kanske "bara" fem stunder av sug och sen dricker man på den 6. Men man har ändå lyckats med dom andra.Och successivt så kanske man till slut hantera varje känsla av sug på en dag.Och det är en dag av nykterhet.Detta fungerar för mig just nu.Och när en dag blir fler så blir de lite lättare för en ny slags av energi tillkommer..

Tro på dig själv ☺️