Hej!
Vet att jag borde förändra mitt drickande men har inte riktigt gjort det. Ej beroende men dricker alldeles för mycket när jag väl dricker och har hamnat på psykakuten, fyllecell och somatiska akuten. En läkare gjorde en LVM-anmälan för en vecka sedan. Undrar vad som kommer hända nu. Vad händer efter en LVM-anmälan? Hur lång tid kommer det att ta innan jag hör från dem? Ska köra två månaders tågluff med start nästa vecka, kommer detta bli några problem för mig eller kommer socialtjänsten att acceptera att jag inte kan träffa dem på ett tag? Varför fick jag inte bara en remiss till beroendecentrum eller liknande för att förändra mina alkoholvanor, varför till socialtjänsten?
Jättetacksam för svar!

Li-Lo

Det låter som att du under en längre tid funderat på din relation till alkohol då de får så påtagliga och negativa konsekvenser de gånger du dricker. Att upptäcka att det är svårt att kontrollera mängden kan vara skrämmande och samtidigt en viktig insikt. Du ställer frågor om LVM och om socialtjänstens roll i den oro som nu uttryckts.

Det ser lite olika ut i landet hur kommuner och landsting samverkar gällande behandling av alkohol, jag hoppas att du fått svar på det du undrar över då jag gissar att ovissheten tar på krafterna. Om du vill får du gärna fortsätta och skriva här. En del använder trådar som "dagböcker" andra gör som du dvs ställer mer generella frågor eller lyfter olika teman som rör alkohol.

Hoppas du får en fin tågluff, vill du så finns forumet här oavsett var du är.

Varma hälsningar
Li-Lo
Alkoholhjälpen