dricker jag vin, varför? För att kunna sova. OM jag inte dricker vin, så kan jag inte somna och för när jag väl somnar så vaknar jag i stort sätt varje timme. det hela började för typ 10 år sen. Innan dess så drack jag inget alls eftersom min dåvarande man drack behövde jag vara nykter. Så i och med skilsmässa och eget liv, så blev det annorlunda. Jag var ute på marknaden igen, och drack lite på helgen. Träffade ny man och han tyckte att jag minsann kunde ta ett glas med honom. Jag fick en mer positiv syn på drickandet och tyckte inte att det var konstigt att dricka lite då och nu. Jag fick då ett jobb som innebar reser i tjänsten och många hotellnätter. Jag drack lite vin och tyckte att det gav mig möjlighet att jobba även kvällstid och prestera högt. Sen ny separation, gav mig självkänsla och nytt liv. Jag fick nytt jobb som gav mig ansvar, men jag mådde superdåligt, jag vet inte varför, men jag fick ett självskadebeteende i vuxen ålder, svårt att tro att jag med min goda självkänsla, började skada mig själv. Men så var det. Jag drack rödvin, skadade mig själv, grät och var inte medgörlig i det vardagliga. Jag hade ekonomiska problem som bara eskalerade. Till slut fick jag kronofogden efter mig. Min ångest var så svår och och så tung att jag inte kunde förmå mig ta ansvar för mitt liv. Jag vill inte leva. Jag försökte ta mitt liv, men jag var kanske inte fullt intresserad av att avslut livet, utan mer att få ordning på det. Jag träffar då mitt i detta elände, en ny man, vilket jag verkligen inte behövde, men som jag av någon anledning började tycka om och inleda ett förhållande med. Det visar sig sen några år senare att han ville något annat än vad jag ville, då det plötsligt en dag stod ett par på trappan och ville ha sex. Som de sa, ja det är ju ni som annonserat om ett swingersförhållande. Då först förstod jag. jag packade mina saker, mitt i natten och åkte, fullt berusad och hade polisen stoppat mig, så hade det verkligen inte blivit ett bra slut. Så nu 10 år senare är jag fullt beroende av vinkvällen. Jag kan inte sluta dricka vin. Hur ska jag komma ur detta beroende? Jag vill inte dricka mer, men kan inte sluta. Även om jag inte dricker mig full, så dricker jag ändå kanske ett par glas, varje kväll. De tär vanligt, vilket jag läst här, att man vaknar och säger till sig själv att idag ska jag inte dricka mer, men sen kommer kvällen, och man behöver ta det där glaset i alla fall. så känner jag. jag tycker det är superjobbigt. Jag vet ju, att jag egentligen är en nykter person, hur går jag vidare?

det kan inte sägast tillräckligt - välkommen hit!! Och bra att du är här och ha börjat skriver.Bara det är en väldigt bra start även om det kanske inte känns som det nu.Din resa har verkligen varit en bergodalbana och många vilsna händelser, tankar och känslor.Livet suger riktigt ibland.Men så härligt att du inte gav upp att du ändå såg glimten i att leva.Och det är kanske just den som kommer hjälpa dig hitta motivationen och rätt väg för dig..
Detta är svårt och inget är enkelt eller lätt.Vi alla är olika här men vi seglar ändå i samma båt. Skriv så mycket du kan och vill.Att få ut visa saker i text kan hjälpa,att låta någon annan läsa och finnas där kan ge en styrka.Att hålla allt inom sig tär på en.Det kan nog många här hålla med om..

Lycka till ?

Tonis

tack snälla människa, som bryr sig. Jag har inte för avsikt att få ömkan, jag vill få feedback och hur jag skulle kunna ta nästa steg,

AlkoDHyperD

Hur går man vidare efter insikten om att det finns ett problem och efter att ha satt ord på det?
Genom att fortsätta på samma sätt. Ta ut din riktning. Vart vill du gå när du går vidare?
Vad skulle hjälpa dig att klara en dag - och sedan en dag till - utan vin?
Antar att du vill tillbaka till ditt nyktra själv, att det är vad du menar med att du egentligen är en nykter person. Låter som en bra riktning.
Kram