Snart går det utför ordentligt. Jag har börjat tulla på alla gränser, och det rejält. Allt från att dricka själv, gömma, köpa i smyg till att vara bakis på jobbet ofta och avstå från att göra saker. Snart blir jag påkommen om vad jag egentligen gör.

Hur kan man sluta? Jag förstår att jag måste. Men hur klarar man de första veckorna? Att avstå från att gå till systemet....

... och det finns inget enkelt svar. Sök hjälp om du kan (vårdcentralen, AA). Själv har jag valt att inte berätta för någon så jag kämpar mot alkoholen med hjälp av forumet. När det gäller undvika systemet så är det en fråga om viljornas kamp- du mot alkoholen. Sen kan du försöka hitta strategier som att undvika att passera systemet, hålla dig sysselsatt tills det stänger etc.

Tyvärr inte de bästa råden, finns de som kan ge dig mycket bättre råd här på forumet! Ville mest skriva något så att du känner dig välkommen och förstå att du inte är ensam om det här problemet.

Tack Jasmine för välkomnandet! Ja jag behöver hjälp! Men tänker inte berätta för någon i min närhet. Vill göra detta utan sådan inblandning, precis som du. Dock så GLAD att ha hittat detta forum. Så många berättelser som är kunnat vara ens egna. Så många kloka och välformulerade råd, berättelser och tankar.
Tror som du säger att man måste ha strategi, som man måste följa på riktigt. För det är impulskontrollen som är problemet, i alla fall för mig. Men nu måste jag göra något åt detta. Har mina underbara barn, är präktig och riktigt duktig och aktiv mamma..... Men det tullas det också på numera, och det är inte OK! Jag vill inte annat än vara pigg och glad och bara leva ett vanligt liv med vanliga roliga och tråkiga saker, UTAN att tanken går till när och hur och var man kan ta sig ett glas vin.
Så glad för att denna sida finns.. Känner förhoppning och tilltro, kommer sitta och läsa andras berättelser och insupa (oh no!) styrka.

Ja, du är inte ensam som du märker.
Vi får kämpa och stötta varandra.
Jag tar heller ingen hjälp utifrån, måste klara detta själv.
Har dock en underbar sambo som inte dricker och hjälper mig så gott det går att hålla mig på en hyfsad nivå.
Men helst vill jag förstås låta bli att dricka hemma över huvud taget.
Klarar det i kortare perioder men snart är jag där.
Midsommar ska bli helvitt???

fick jag rådet att varje morgon, innan jag klev ur sängen, ta ett beslut om att just idag ska jag inte dricka oavsett vad som än händer.
Med hjälp av ett sånt beslut så har dagar lagts till dagar som blivit till veckor som blivit till månader som blivit till år.....

Med en dag i taget, en dag som jag klarar att överblicka, så har livet blivit så mycket enklare. Jag har vänner som tagit en timme i taget och som det gått bra för. Jag har gjort saker för min egen skull och som är bra för mig och mitt mående.

Välkommen hit !