Hej ngn som har erfarenhet av antabuss ? Har bestämt mej för att sluta dricka . Då ja försökt många gånger innanan , men faller för de goda vinet , blir lite rädd bara att man måste tänka på vad man äter med, om man får biverkningar av de med, om de kanske är vin i ngn sås? Mvh vilsen

MrUrgel

Hej Carolina

Jag har erfarenhet av antabus. Det funkar bra. Inga direkta biverkningar (lite illamående, men inte så farligt). Men det ända antabus gör är att du mår fruktansvärt dåligt om du dricker. Jag är en man som väger runt 90 kg och jag tar 600 mg antabus 3 gånger i veckan. Om jag dricker en halv 0,5 liters flaska mellanöl så må jag skilt. Jag har inte druckit en droppe på 4 månader och det kan jag nog tacka antabusen för. Men som sagt, roligt är det inte. Det är ju ganska gott att vara småfull ibland. (För mig är det så att "ibland" har en tendens att snabbt bli "hela tiden", om du har det som jag så bör du snacka med någon, t.ex. din vårdcentral).

En fråga är ju, vad händer när du slutar med antabusen? Tål att fundera på. Om man verkligen har har ett missbruksproblem så spelar det nog ingen roll om man håller sig nykter i ett år med hjälp av antabus. När man väl slutar med antabusen så är man tillbaka på ruta ett (där jag skriver "man" kan du läsa "jag", för det är så jag har det). Själv går jag på AA-möten för att finna lite motivation.

Du behöver inte vara rädd för såser med vin i, alkoholen har ju kokats bort och det är alkoholen som du bör undvika. Alkoholfri öl och vin går också att dricka.

Summa summarum. Antabus är en "krycka" som hjälper dig att hålla dig nykter. Funkar bra om du vill ta en "vit" period. Om du vill sluta dricka helt krävs det mycket mer. Känner du på dig att du inte klarar det själv så prata med din vårdcentral.

Lycka till.
/Ola