Dag 1 igen :( Känns som jag aldrig kommer kunna räkna längre än till dag 1. Är så trött på mig själv och på vin. Idag är vin äckligt, och det beror ju såklart på att jag drack för mycket av det igår. Tyvärr har jag en tendens att "glömma" att jag ju slutat dricka och så är det igång igen. Det längsta jag varit nykter sen jag gjorde mig själv till alkis är 6 veckor. Jag har lyckats med 6 veckor 2 gånger sen är jag så idiotiskt korkad och bara testar igen. Snälla vill nån vara med på min resa? Jag vill inte ha fler dag 1. En dag i taget, behöver en vän som vet hur det är, någon som kommit längre än dag 1, någon som kanske har ett bra råd när suget blir för stort.

kalla

Vilket bra steg första dagen att skriva här, för här hittar du massa kloka, varma människor som sitter i samma sits. Många heja rop och en och annan spark i baken bjuder dom på. För många av oss är det ett jätte stöd att läsa och skriva här och slippa känslan av att man är ensam. Nu vet du ju redan att du klarar 6 veckor vilket är en jätte styrka, så hämta styrka här så tar vi ett steg till//Kalla

Socker

Tack!! Att läsa att det finns fler som jag och som dessutom lyckas hålla sig nyktra ger en enorm motivation. Idag är det lätt för idag har jag vrålångest över igår. Men jag är livrädd för när "polarn" vin börjar viska inne i huvudet. Känns skönt att ha hittat hit för då kan jag gå in och läsa och skriva när det blir tufft. Förhoppningsvis ger jag lite motivation till nån. Jag är så jätteimponerad över den värme så verkar råda här inne och över hur många härliga, ärliga superduktiga medmänniskor det finns!

kalla

Det som är så skönt här är att alla drar sitt strå till vår lilla stack, alla har olika styrkor och erfarenheter men vi har samma fiende. Det är väldigt skönt att skriva av sig och att inte bli dömd utan att det är folk som förstår och kan peppa istället.//Kalla

MissH

Jag är absolut ingen expert, är själv inne på min 11:e dag och vet att jag har en lång och snårig väg framför mig. MEn jag är på väg. Häng kvar här inne, skriv av dig och läs i alla trådarna, det håller motivationen uppe då baksmällan lagt sig. Forumet är fullt av kloka, inspirerande människor som kan ge tips och stöd, och en hel del skratt emellanåt!

Välkommen!

Socker

Tack för vänliga ord och välkomnande! Har ägnat hela min lediga dag åt att läsa på sidan :-) Jag som skulle städat. Men det känns som jag investerat rätt iom läsandet. "Skulle kunna vara jag som skrivet-känslan" är hög i väldigt många av inläggen! De gånger jag lyckats "sluta" tycker jag det stundtals varit "lätt" alltså att sluta är lätt om man jämför med hur jäkla svårt det är att inte börja igen. Låter kanske paradoxalt men jag tror ni förstår hur jag menar. Det finns bara en sak som kan få mig att sluta och det är viljan. Tyvärr är min vilja svag efter ett par dagar och ibland kan det t om bli så att jag "glömmer" bort att jag vill. Litar inte på mig själv. När jag väl beslutat inför mig själv att jag ska dricka är det helt omöjligt att liksom vända tanken. Om min man försöker påminna mig om att jag inte alls vill dricka lyssnar jag inte på honom och när han frågar hur han kan stötta på bästa sätt så vet jag inte. Jag är liksom helt totalt svinjobbig att försöka övertala om jag bestämt mig. Vad upplever ni är stöttande när ni vacklar?

mr_pianoman

Klart vi hänger med på din resa!
Det handlar mycket om att aldrig börja förhandla med alkoholjdävulen, för man förlorar alltid.
Såklart har jag ibland tänkt "det var nog inte så farligt med det där alkoholmissbruket trots allt" Men så ruskar jag runt mina tankar och kommer fram till att det är ingen ide att försöka. Det kommer inte gå. Och vad är det egentligen jag är ute efter? Det är inte direkt så att det finns nått livsviktigt ämne i vinet som jag måste ha för att överleva. Så varför då inte helt sonika låta bli?
Men nu tänker jag inte så längre. Jag har "vant" mig vid att avstå alkohol i alla situationer. Det tar tid att lägga om en livsstil, men det går.

Skriv, läs och kommentera så ska du se att du får mycket hjälp och stöd. Jag är här och läser varje dag och det hjälper mig att förstå att det bästa för mig är att vara helt nykter.

Socker

Mr_pianoman tack för du delar med dig, det gör skillnad för mig. Idag är en underbar dag, första dagen där ingen baksmälla finns. Har en halv bib kvar i kylen...den lockar inte än men vet ju att rätt som det är kommer den börja ropa. Borde hälla ut den men iiiih vad det tar emot. Hälla ut nåt som man i en svår stund skulle offra en arm för. Vilket gift det är och vilken makt... Läst och läst i forumet och alla historier ger mig en lärdom. Så glad att jag hittat hit! Trevlig lördag till dig som läser! En lördag fri från skuld, skam och ångest.

kalla

Men ett gott råd till dig är häll ut vinet, för alkospöket har en väldigt bra övertalningsförmåga när det kommer på besök. Många dagar klarar man får lite betänketid mellan begär och handling//Kram Kalla

mr_pianoman

Kloka ord från Kalla. Kan bara hålla med och bekräfta.

Kramar!

Socker

gjort som ni rådde mig och hällt ut... Lilla polaren VIN hoppade helt oväntat på mig lördaglunch. Tjafsat emot sen dess. Men fegade ur när jag borde hällt ur biben o täppt till tjatmonstret... Varför är det så här :((

kalla

Vi ramlar och snubblar men vi går framåt, varje dag som man vinner över alkospöket är en seger. Och man lär sig hela tiden hur man undviker spöket vissa gånger vinner man andra faller man, men dom dagarna man varit nykter kan inte spöket ta tillbaka. Så upp och hoppa igen, borsta av knäna så går vi vidare på vår lilla stig, //Kram Kalla

Socker

tår föll då jag läste dina ord Kalla! Tack och kram
Dagen ägnar jag åt att läsa på forumet. Bli stärkt i mitt beslut. Den där jäkla boxen är borta nu. Tömd av mig. Det värsta är att jag fick tvinga i mig skiten. Hade nog omedvetet bestämt att så skulle ske. Nu kommer det inte in vare sig vin eller öl i det här huset. Socker kan uppenbarligen inte hantera det. Jag är inte full om nån undrar fall jag stavat knasigt. Skriver på mobilen och sidan hoppar så jag ser inte vad jag skriver hela tiden. Ve och fasa för att dricka. Man mår verkligen skit av det. Det vet jag ju men det verkar som om jag liksom var tvungen att bevisa för mig själv hur jäkla illa jag far av det. I morgon är en ny och bättre dag. Jag mår som jag förtjänar idag men känner mig nöjd med stt jag lyckas vända det till att jag nu äntligen är fri att bli nykter på allvar. Ingen box som lockar, inga flarror som drar utan kylen fylld av god och fräsch mat, äpplejuice, Loka citron. Gud så gott det är med Loka!! Dricker massor av friskt bubblande mineralvatten. Så fräsch det känns. Bara den där äckliga eftersmaken från gårdagen försvinner så blir nog även denna dag helt okej. Nu har jag svammlat klart och ska läsa mera i forumet.

Stigsdotter

Bra att fylla kylen med andra godsaker, se till att inte bli för hungrig eller trött. Ett litet steg, en liten timma i taget får det bli ibland. Till slut ska det gå. Jag hejar på dig!

mr_pianoman

Ett tips är att ha olika former av drycker hemma. Juicer, vatten och annat som du tycker är gott. Det kan hjälpa ifall suget kommer. Lite som att rökare saknar att hålla i ciggen, så saknade jag det där att ha något att dricka. Bättre att fylla glaset med något annat än alkohol då. Jag är svår på grape-juice :)

Socker

på dig Stigsdotter! Tänk vad ord från en person man aldrig träffat kan betyda så mycket!
Ja, det är precis som du säger Mr Pianoman, blir mycket bättre när man har nåt att gå och dricka. Vanemänniska som man är. Med Loka i flaskan mår man ju så mycket bättre än om man har vin! Köper miniflaskor med Loka så de aldrig bli avslagna. Känner mig nästan lite atletisk då jag går med min vattenflaska i handen. Alla duktiga som tränar har ju ofta en sådan i handen. Jag går även loss på naturgodis! Knaprar nötter så det nästan svätter om mig. Ekorrar släng er i väggen.
Massa kramar till alla som läser och särskilt till alla som skriver här på forumet, för att ni delar med er. Ett enormt stöd och det ger massa pepp!

MissH

Jag är inte heller någon expert och kan bara utgå ifrån mig själv. Men som många andra skriver hjälper det att surfa runt här på forumet, känn igen dig i alla historier, hitta stöd bland alla andra som har samma problem, påminn dig själv om varför du vill sluta. Så fort jag får för mig att jag överdriver mitt problem går jag in och läser i trådarna och plötsligt känner jag igen mig i någons fyllehistoria och minns. För mig har det hjälpt att fundera över varför det blir som det blir, jag har grubblat och analyserat tills jag blivit dödstrött och har nu kommit fram till en del svar. Man måste samla på sig argument att ta fram när "spöket" tittar fram och påbörjar sin övertalning!

Att du erkänt ditt problem och tagit dig hit är ett jättestort steg, ge dig inte! Jag tror på dig, du fixar det här. Kram

Dompa

Även jag är glad att du hittat hit. Välkommen säger jag...en vecka försent. Ibland är jag lite trög. Bra tips har du fått ser jag...om att alltid ha ngt annat gott att dricka. Själv är jag också en juice- och kolsyrefan. Det låter kanske skruvat men jag gillar Ramlösa med en klump fryst apelsinjuice i. Fryser apelsinjuice i stora istärningar. Sveper Ramlösan och suger på min juiceklump. Det negativa är att juice fräter värre än läsk på tänderna...så det blir ett djävla borstande. Nötter låter bra...ska köpa hem det. Har inte ens tänkt tanken...för mig har nötter varit sammanfogat med Jul! Men det är ju jättegott, med nyttiga fetter. Tack för tipset. Nu ska jag ta en sista "nervkiss" - min mamma kallade det så, när jag var barn och skulle se på ngt bra tv-program/bio var jag alltid tvungen att kissa innan...så att jag inte skulle BLI kissnödig under filmen. Nu ska jag nervkissa innan soc knackar på. För inte är man väl en bra farsa om man går och pinkar mitt i "främmandet"? Välkommen hit.
Här drar vi oss inte för några sanningar. Kram/R

Socker

Gott ramlösa med apelsinjuice-is låter! Måste testas :) Tack för välkomnande! Ler åt din nervpink. Min mormor sa alltid åt mig att gå o kissa innan allt man skulle göra. Läste om din dag. Du har gjort o gör det bra Dompa! Din beskrivning av hur belöningssuget satte in kan jag skriva under på att jag känner igen. Är det bara sådana som vi som resonerar så? Ska klura mer på det. Hoppas din kväll varit bra o att du får sova gott!

Min dag har varit tuff. Inte sugen på kröka men däremot kämpat mot riktigt tunga tankar o massa oro för saker som inte ens är värda en tanke. Är det nu jag börjar känna känslor alltså. De jag hysteriskt försökt döva. Efter en biltur mår jag nu mycket bättre. Nyduschad, SPIKNYKTER, luktar gott gör jag oxå, så har jag krupit ner o ska snart sova. Glad-ledsen. Kan man vara det? Tydligen. Glad-ledsen är nog bättre än ledsen-glad. Nu snurrar jag in mig så jag säger god natt o sov gott alla som kämpar. Så glad att jag hittat er. Ni har gjort min dag. Att logga in här är som att hålla en vän i handen. Kram kram kram från Socker

kalla

Allt man har dövat bubblar omkring men det blir bättre, så håll ut. Mycket frisk luft, vila när du behöver och tänk att det hela tiden blir bättre. Så sov gott, Kram Kalla

Socker

Dag 3, känslig dag... Jag har mått toppen. Haft en kul dag på jobbet (har ju varit helt pigg o alert), en ledig torsdag att se fram emot. Jamen det ska väl FIRAS med lite vin? Gaaah jag blir tolkig på dessa tankar. Vill INTE dricka. Eller jo fast ni fattar. Barnen har snott mammas naturgodis, bara smulor kvar (vem kan klandra dom, det är ju så gott). Sitter med min iskalla LOKA i högsta hugg och ramsar i huvudet att jag har gjort ett löfte i morse och det ska jag hålla! En av de få saker som jag faktiskt inte gjort som alkis är att ljuga och smussla. Iaf inte för min närmsta familj. Så om jag inte ljugit tidigare ska jag väl inte börja nu och dessutom för mig själv. Jag ljuger för mig själv om jag tror att jag nog minsann kan ta en liten stänkare. Det har ju gått så bra idag så varför inte o bla bla bla snurrar det. Skönt att skriva av mig. Nu håller jag mig nog på banan en liten stund igen! Kämpa på vänner, ni har gjort det bästa ni kan idag är jag säker på. Bara för idag ska vi vara nyktra. O har vi varit det idag kan iv lika gärna vara det i morgon men det tar vi då! KRAMAR!!