Första kvällen på många år utan alkohol, sker ikväll..
Har fruktansvärd ångest.
Hur många dagar och vilka är värst!?
Är det farligt att sluta tvärt?
Jag har druckit i många år med bara ett par dagars uppehåll ibland.
Är det någon som hänger på mig idag!!

Knutten

Det är bara att kämpa på, blir dag 1 ikväll för mig med, va nykter i 10dagar sen föll man igår med folköl och bastu, kam väll inte klassa det som fylla men det känns i levern idag. Bara att vara stark och hålla dig sysselsatt :)

DetGårBättre

Att sluta tvärt kan vara farligt för vissa personer, men beror även på mängder du druckit och hur länge i rad utan ayt vara alkoholfri. Drick mycket vatten och fyll på med b1 och b12 först och främst. C-vitamin kan även hjälpa till lite i själva måendet. Du kommer antagligen må kass inatt och nästa natt, sen borde det börja bli bättre men sömnen är oftast stora problemet!

Jag kämpar på..
Har varit en fruktansvärd ångestfull em/kväll. Jag har bråkar med mitt huvud hela dagen och varit och känt på den tomma vin boxen om den VERKLIGEN va helt slut, hade jag ingen liten öl kvar i kylen!?
Nej.
När stillas suget? Kommer det alltid kännas som att någonting fattas mig utan alkoholen?

DetGårBättre

Hur du kommer känna på sikt vet ingen, men det att vända boxar och hoppas få ut lite till etc, tja, det har vi alla gjort. Man hoppas hitta en öl eller vad fan som helst. Man hat varit uppe i varv flera timmar om natten för att köpa 3,5or så fort butikerna öppnar. Svept en direkt utanför och sen en på väg hem. Sen är de likväl slut efter några timmar. Bara köpa fler och så snurrar detcpå typ. Jag har traskat och haft panik i sådana situationer när alkoholen är slut när man druckit mycket. Bara lid dig igenom det och minska det värsta med det ovan. Gå på AA möten och lyssna och ev dela. Vissa har ett sug alltid, jag personligen har det inte. Endast i själva fylleperioderna! Försök se på serier eller liknande så du kan fokusera på ngt konkret, annars kan det bli jobbigare. Och du kan inte fly från måendet om du inte umgås/pratar med någon typ. Lycka till

Det är hemskt,jag vet....Efter några dagar vänder det och känns bättre men just när man slutar så känns det som man skulle fungera mycket bättre om man fick alkohol i kroppen....Känslan när man blir piggare,sover bättre och slipper ångest är ändå så värt det!Kämpa på!!

Winna

Det är tufft nu för dig.
Inne på dag 3.
Förstå vad du gör det bra.
Du har utmanat dig själv på jordens match.
Och du har hållit i flera dygn.

Smärtan kommer att avta.
Det blir lättare, jag lovar.
En sak till jag lovar dig är att du inte är meningslös.
Det är totalt omöjligt.
Du skulle inte ha fötts om så vore fallet.
Men jag förstår känslorna.
Dom är jobbiga när dom sköljer över en.
Men håll ut.
Bryt ihop eller bit ihop - du är fantastisk som håller ut.

Vi på forumet finns här.
Jag läste precis det du skrev.
Du är inte ensam.

Tänk på en låt du gillar.
Dra på full volym och spela den.
Och sjung med.
Har du lust så skriv titeln här så kan jag höra den också.
Medan du funderar kan du titta på det här klippet:

https://www.youtube.com/watch?v=kNJUSJKM-PQ

Kram!

Anders 48

Grattis till 3 dagar! Även om du mår för jävligt just nu så kommer det att vända. Det gör det faktiskt - även om man inte tror det. Som Winna skriver - håll ut! Kanske är detta den värsta dagen? Ta en timme i taget, eller 1 dag i taget. Längre tidsperspektiv behöver du inte i nuläget. Försök bara att inte ta det första glaset - vet att det ligger så nära till hands när man mår så risigt. En drink eller två skulle ju s.a.s. "lösa problemet" för dig. Där ligger ju faran och risken. Men det löser ju inga problem - även om det ger symptomlindring för stunden. Inget annat.

Hoppas att du står ut - och kämpar vidare. All styrka till dig!!!

Jag tror att svaret på hur lång tid det tar innan suget avtar med mera är individuellt och också givetvis beroende på mängd. Det är ju självklart en gråzon också. Det avtar gradvis och en del är vana och en annan ett fysiskt sug. Men som flera skrivit ta en dag i taget och försök att inte sluta leva i väntan på att det avtar. Distrahera dig, hitta någon eller några meningsfulla saker att göra varje dag. Du får ju snart också en positiv skjuts när du märker viktnedgång, bättre hy, klarare i huvudet. Föreställ dig också städprocesserna som pågår i din kropp. Hur den blir renare och yngre varje dag. Snart kan den ju fokusera på saker som det är meningen att den ska jobba med. Istället för att konstant städa efter festen så att säga. Den får till och med tid med lite heminredning.
Häng i och fokusera inte på väntan utan på något kul eller distrahera dig. Sug kommer i vågor om man inte går in i det.

Winna

till dig, Erika, och undrar hur det är med dig idag.
Kram på dig.