Blodprovet jag tog i veckan har nu resulterat i en bedömning av läkare på nätet. Som väntat handlar det om förhöjda levervärden, diabetes och annat smått och gott som berättar på svart och vitt att jag har stora alkoholproblem. I går blev jag dessutom avslöjad av min fru med en påse starköl i garderoben fast jag sagt att jag slutat, så pinsamt. Så därför befinner jag mig nu på Dag 1, och måste lyckas sluta om inte livet ska blir riktigt dåligt det sista. Är numera pensionär, och det daglig drickandet har fått sådana konsekvenser som sjukdomar och stor övervikt. Har i många år varit inne här och läst och skrivit under ett annat nick, men startar nu en ny tråd som en ny tändning i arbetet för ett nyktert liv. Läser inlägg från såväl nya som gamla, och jag tror vi kan peppa varandra att lämna alkoholen.

Öltunnan

Tack för tipset! Har varit lite ut och in i AA, men trivs bra i en grupp när mig så det ska jag göra. Nu tar jag all hjälp jag kan få har jag bestämt. Så underbart som vanligt att vakna nykter, känner ett stor hopp och vilja till förändring. Har druckit i stort sett varje dag sedan april, ett sådant vansinne. 4-7 starköl har blivit det normala för mig varje kväll, och många kvällar har min fru inte märkt att jag druckit, så normaliserat har mitt påverkade jag blivit. När hon somnat fyller jag på med lite mer alkohol tills jag slocknar. Sedan varje dag är halva dagen en skitdag till bakfyllan gått över och planering och inköp för en ny kväll med A tar vid. Har sett att många gör en slags dagbok över sin resa och det är även min avsikt, ska försöka skriva varje dag tills jag kan säga att alkohol numer bara är ett minne. Ha en bra dag där ute alla!

DetGårBättre

Ta inga dåliga beslut när du är hungig, trött, ledsen eller irriterad bara ? Så ska det nog gå bra. Vi är många som väntat till omgivningen somnat så vi kan dricka ostört för att i mitt fall varva ner och somna! Fridfullheten som infann sig. Nu får man jobba på nya sätt!

Öltunnan

Tack för dina råd! Mitt drickande hade den här gången gått så länge att jag började bli rädd för rejäl abstinens när jag slutar, men i dag är dag 3 och det gått bra så här långt. Fick tom 6,5 timmars hel sömn i förrgår, inte vanligt kan jag säga. Känns så himla bra at vara igång med nykterheten och för att hindra tankar på A har jag börjat skiva ned aktiviteter som jag kan ta till när rastlöshet och känslan av att ha tråkigt infinner sig. Det sistnämnda är verkligen farligt, och löstes förstås lätt med en rejäl kasse starköl. Så ska det inte bli längre!

Tjalle

Känner igen dig från tidigare Nick. Välkommen tillbaka. Jag tror att vi är i precis samma situation och också i "mogen ålder". Jag har inte druckit varje dag senaste tiden men alldeles för mycket. Det är ett helvete att slåss mot denna sjukdom. Ena dagen är man fullt beredd att ge allt för att inte falla igenom och nästa dag kan det gå käpprätt åt helvete. Jag har tyvärr haft en ganska dålig period bakom mig. Har dock inte mer än ett par-tre kilo övervikt och ingen diabetes men levervärdena vill jag helst inte veta, just nu.

Ska vi nu "öltunnan" äntligen vakna upp och agera......... Vad säger du???

Kram
Tjalle

Öltunnan

Hejsan Tjalle, javisst har du rätt i ditt antagande och jag var så less på mitt gamla nick som aldrig kunde sluta på riktigt. Så visst ska vi köra igång nu på allvar. Dag 4 har varit fylld av arbete i trädgården, efter en natt med dålig sömn. Och i eftermiddags var jag trött, hungrig, arg och ledsen, precis det man inte ska vara. Så då erbjuder A en lätt lösning på alla dessa problem, men nu ska jag äta och dricka vatten, vila en stund och bjuda rejält motstånd. Så måste vi jobba!

Öltunnan

Fredagar är jobbiga, det lockar ett speciellt sug. Men nu ska jag se till att det inte finns något hemma i helgen, så snart systemet stängt blir det lugnare i huvet.

Öltunnan

Söndag och solen skiner. Ska ut och gå i skogen, det är bra får både kropp och själ. Har skaffat lite böcker så det finns att göra när känslan av att ha "tråkigt" slår till. Känns lite mer hoppfullt nu.