Hej allihop. Jag har ett riskbeteende när det gäller alkohol. Dessutom knaprar jag Stesolid "vid behov".
Jag känner mig färdig med det. Jag kommer inte att klara av att bli helnykter, men tror jag kan bli normaldrickare och sluta med Stesoliden. Jag kommer att läsa era inlägg för att bli inspirerad och hoppas att få några vänner att ha en ärlig dialog med. Hur långt har jag kommit? Just idag skriver jag på en plan, för 34:e gången. Jag försöker komma på varför det spruckit de andra gångerna....
Jag är så fruktansvärt trött på att livet cirkulerar kring alkoholen.
Jag slutar här så länge men har som föresats att skriva och läsa regelbundet på detta forum. Jag ska ge mig ut på en 10 km löptur i eftermiddag. Jag emottar alla tips och glada tillrop med glädje!

är du ny här? Det skrivs att inga nya kan komma in på forumet, men jag hoppas det är fel.
Eller har du varit med tidigare? Hur som helst, välkommen, spring så fort du kan ifrån alkoholen är min spontana tanke:-)
Fenix

vill.sluta

I och med att du blev medlemi april i fjol?
Du skall se att det kommer gå bra, ta en dag i taget och ha inte för stora krav i början.
Det är en kamp men det är bara du som kan göra jobbet.
Lycka till!
/A

Mammy Blue

Ett förslag från mej är att du börjar med en vit månad.
Vita månader har många normaldrickare då och då. Under den månaden kanske du kan kasta Stesoliden?
Mvh MB

markatta

Eftersom du skriver att du käkar stesolid "vid behov" så utgår jag från att du får dem utskrivet av en läkare. Är du beroende av stesoliden så tycker jag du ska prata med din läkare om det och göra upp en nedtrappningsplan.

Jag har själv missbrukat benzo och tog långt mer än dagsransonen. Jag hade ju blivit beroende och då hade jag ständigt "behov". Trots mina höga doser så behövde jag inte söka mig till svarta marknaden utan fick det utskrivet på laglig väg, med viss manipulation då "tappat bort" och genom kontakt med olika läkare. Jag fick till och med min gynekolog att skriva ut recept till mig.

När jag till slut fick kontakt med en bra läkare som inte såg mer medicin som en lösning så fick jag hjälp med en nedtrappningsplan. Hon menade att när man blivit beroende av benzo så kan det(till skillnad från andra droger/alkohol) vara farligt att sluta tvärt p.g.a. kramperna.

Vet ju inte hur mycket eller ofta du tar men kanske ändå en ide´ att prata med läkaren? Läkaren kan också hjälpa dig att söka en mer långsiktig hjälp för att hantera ångest, t.ex. KBT.

Benzomissbruk är ett rent helvete, både att leva i och att ta sig ur. Även om jag följde nedtrappningsplanen så fick jag smärtsamma kramper. Varma bad och massage hjälpte. Till det positiva, i alla fall för mig, så var suget borta när abstinensen väl var borta så där kan man tillämpa "härda-ut-principen".

Du har allt att vinna på att lägga av. Jag njuter idag av att vara medvetet närvarande i mitt eget liv, utan en dimma som tar udden av både jobbiga men också de underbara känslorna. Det finns så många bättre sätt att reglera känslor på, fysisk aktivitet, mental träning, andningsövningar o.s.v. Man borde egentligen få lära sig sådant redan tidigt i skolan, kanske inbakat i Idrott och Hälsa.

Hoppas det går bra för dig

Hypatia

Tack för era svar. Jag har tagit 2,5-5 mg 1-4 ggr/vecka i 30 år. Har inte ökat dosen speciellt mycket. Jag är slentrianknaprare. Jag har inlett en egen nedtrappning och är nu nere i 5 mg/vecka i snitt. Alkoholen har jag börjat en dagbok kring: mängd, känslor, händelser i samband. Dricker nu c:a 1,5-2,0 liter vin per vecka och siktar på att komma ner i högst 1,2 liter med två vita dagar per vecka. Vi får se hur det går. Tack än en gång.