Är det allvar. Tog ni bort Flygarens rop på hjälp för att skydda en annan medlem? Snuskigt! Sen fär jag frågor tex Grodan om varför jag inte vill dela, ja, det kan man ju undra? Om en medlem som Mulletant ( eller hennes trasiga followers) har denna makt så kanske jag inte vill. Skäms!!! /M

Om du syftar på det inläggen jag kunde läsa om i förmiddags med finnar och alkohol och sedan i slutänden ett personangrepp på mulletanten och hennes livskamrat mullegubben, så tror jag nog att alla här har en förståelsen för varför detta inlägg försvann...

Alkoholhjälpens forum bygger på att alla försöker hjälpa och stötta varandra med olika sorters hejarrop, egna livsåskådningar och erfarenheter.
Vi som har problem med alkoholen har också nära till våra känslor, vilket kan vara en av anledningarna till varför vi fastnade i detta missbruk.

Under mina snart 6 år på forumet så har jag personligen sett hur inlägg med påhopp eller av annan negativ karaktär har lett till att antalet inlägg mycket drastiskt har sjunkit när de själva riskerar att bli kritiserade, för vi är känsliga personer och fel vibbar kan mycket lätt ge oss en orsak till att åter välja alkoholen när "ingen tycker om oss" eller när vi blir tillrättavisade att vi hela tiden gör fel.
Vi har hört det tillräckligt ofta och här har vi hamnat med likatänkande, vi som funderar starkt på vårat sätt att umgås med alkoholen.
Allting hänger på en skör tråd, och minsta lilla motgång kan få ödesdigra konsekvenser i vår strävan att bli kvitt drickandet.

Hela det här forumets framgång tror jag beror på att man ärligt vågar öppna sig och blottlägga sina dåliga sidor, smusslandet med drickandet.
Det bygger också på ett ömsesidigt förtroende hos alla andra att kunna bevara varandras hemligheter, jag vet att du dricker, du vet att jag dricker osv.., inga vänner kritiserar den andra.

Magnus heter våran moderator som fortsätter driva forumet utan någon egentligt kvarvarande uppdrag då alkoholhjälpen.se hänger löst till utan någon direkt ägare längre, vi som anser att något inlägg väcker anstöt trycker naturligtvis på knappen "anmäl inlägg", och det är sedan upp till vår moderator att avgöra om det gjorde det eller inte, fegt eller inte, man anmäler inte en polare, eller?
Men om polaren inte håller en shysst ton för oss andra, och på sikt riskerar haverera det som har byggts upp under en sådan lång tid,
är det fortfarande rätt att knipa käft då?

Nej klart att det inte är det då...

Forumet drivs i stort sett just nu i en ideell regi och bygger på forumets medlemmars intresse för att fortsätta skriva, och det är ca
fem-sex gånger fler som inte registerar sig utan bara tar del av informationen helt utan motkrav, en gratis självhjälp.
Det finns nog inget bättre sätt just idag att få denna information och vara fortsatt helt inkognito.

Jag tror att jag har ett stort stöd för mina åsikter, jag hoppas på att fler av forumets medlemmar också kommer med en kommentar här.
Vem som har anmält det spelar ingen roll, eftersom vi aldrig hänger ut någon här, det kunde ha varit jag bland många andra, men min tanke var att kommentera detta på kvällen när jag hade tillgång till en dator, och då fanns tråden inte längre kvar.

Om någon har svårt för att följa dessa enkla oskrivna regler om att vara "snäll" på forumet så kanske inte detta forum är det rätta för honom/henne, men jag har svårt att knipa när någon går till attack på en av mina många vänner på forumet.
Jag vill ha dem kvar, och jag går in här flera gånger om dagen, skriver eller svarar bara kanske en gång på hundra lästa inlägg.
Jag har lästa om många olika personligheter som kommit och gått här under åren, några kommer in och hälsar glatt på ett besök då och då efter att ha varit borta i några år, forumet är inte bara en interaktiv plats att hänga på, det är för många en livsavgörande händelse i deras liv.
Och det vill jag inte att det ska förstöras, eller glömmas bort, det hade en enorm påverkan på mitt liv, och min återgäldning ligger i att bland annat hänga kvar här trots att jag inte har rört drickat på 5år och snart 11 månader.

Och vad det gäller finnar, så gick jag under smeknamnet "köttfärs" när jag var i tonåren, trots mina 50 år så kan jag fortfarande se ett månlandskap i mitt ansikte i spegeln, ett livslångt ärr jag kommer få leva med i resten av mitt liv.
Provade de flesta preparat som var tillgängliga då, men kan trösta mig med att jag bara var lite extra manlig då det beror på höga halter av det manliga hormonet testosteron, det tog väldigt lång tid innan tjejerna fattade att livslång kärlek kommer ifrån insidan, och inte utsidan.
I den något äldre divisionen så låter den hjässan växa igenom hårfästet istället, man får aldrig vara nöjd!

Men man får lära sig att acceptera hela situationen, annars kommer man aldrig någonsin bli nöjd med livet.
Lite granna som om man en gång varit alkoholist, så får man acceptera att jag troligen aldrig kommer någonsin få ett sunt förhållande till alkoholen igen, den dagen då det har fått sjunka in, ja då släpper stressen om NÄR kommer jag att kunna testa nästa gång...
Troligen aldrig, och då får jag söka mig nya vägar till en annan sorts lycka, kanske uppskatta livet som det är, egentligen..?

/Berra

Lassitterolasso

Hejsan
Är nymedlem sedan några dagar och kan bara hålla med Berra i hans inlägg att kritisera, döma eller vara negativ mot andra eller deras inlägg är inte att vara en medmänniska som känner sympati och empati för våra svårigheter att inte kunna hantera/använda alkohol utan dåliga/svåra konsekvenser.

Jag är en man på 50 plus med nu 7 veckors uppehåll från alkoholen och känner mig nu riktigt fri för första gången på nästan 35 år och det med insikten att jag måste helt avhålla mig från alkohol och inse att jag varit alkolist och är numera nykter alkolist vilket är såå svårt att acceptera orden nykter alkolist, o helst i de sammanhang jag arbetar inom socialtjänst, då min proffessionalitet bygger på hjälp och behandling till andra människor med missbruk av olika slag.

Ja man är inte starkare än sin svagaste länk.....Då jag läst flera inlägg här på forumet så hittar/känner jag igen mig i så mycket av alkoholens djävulska grepp och hur vi själva så ofta manipulerar oss till eget yttersta för att försvara vårat drickande. Just nu så befinner jag mig på hotell intill Arlanda stad och skall genom jobbet åka till Paris några dagar, jag skall kämpa med näbbar och klor för att ej dricka alkohol och många i min omgivning kommer säkert att undra. Själv så har jag redan hundra anledningar till att dricka i min hjärna, jag är väl värd ett glas vin eller en kall öl på en uteservering i Paris, tänk sååå gott det skulle vara och bara en liten berusning är väl OK.....
Mina tankar går till er härinne på Forumet hur ni kämpar och genomlever alla dess kval Och alla människor/vänner/kamrater/älskade och våra barn som vi sviker och gör ledsna över vårat beroende och den personlighetsförändring vi får och dess konsekvenser av olika mått det får.....

Ni är underbara som kämpar och försöker finna vägar ur den ondes grepp i Alkoholens avgrund och jag lär mig av era inlägg och erfarenheter och min önskan är att jag framöver skall kunna vara till en kraft/resurs och dela med mig av mitt fantastiska liv liksom de fallgropar jag haft och människornjag sårat och gjort besvikna

Nu är kl 4 och frukosten har öppnat.....hoppas jag klarar mig stark dessa dagar och skall tänka på hur ni kämpar på med era liv i nykterhet

Må väl o va rädda om er

Lassitter

och jag vet vad du skriver om - hann också både läsa och inlägget och skriva ett svar som inte sen gick att publicera då inlägget tagits bort.
Det var lite intressant men mest sorgligt att få dela Maligns föreställning om oss som skriver här. Det är snart tre år sen jag hittade hit till forum och jag har noterat detsamma som Berra - vi är sårbara inför den respons vi får även om vi är anonyma och när tonen blir kritisk eller hätsk så sjunker aktiviteten på forumet. Så, ja, jag förstår att moderator tog bort inlägget av fler skäl än det som berörde mig personligen.
Tack Berra för ditt inlägg! Hoppas alla som läste och berördes illa ser att det finns gränser och fler som går emot direkta elakheter. / mt

Malign

Vette fan om det är sant som Berra och Mulletant skriver. En fin alkoholhjälp för människor som är känsliga? Men bara de nyktra tycks få komma till tals? Berra med sina sex år får plåga oss andra med sina veckobrev. Mulletant som inte ens dricker får tycka till om allt. Jag är inte perfekt ocg det var ju inte Flygaren heller som jag påpekade. Men vi raderas. En ung människa som har ett pågående problem. Visst lite motbjudande med plitarna men hen ställde frågor som inte fick svar. Om alkohol! Inte om självkänsla och tycka-synd-om-min-kamrat-och-mig-själv som Berra och Mulletant ägnar sig åt. I åratal har jag läst om Berras elake chef och undrat varför han inte säger upp sig. Köttfärs eller inte men är man så duktig måste ju andra alternativ finnas? I åratal har jag läst om Mulletants kamp för att föra i mannen i fållan. ##kränkande material borttaget. /magnus## Läggs alkoholhjälpen ner så lär det knappast bero på mina inlägg utan deras redogörelser från köksfönstret. Och oförmågan att kunna ta en debatt. /M

A-M-G

Skäms Malign! Lägg inte ditt dåliga mående i knät på dom som tagit sig ur sitt missbruk. Den ilskan o bitterheten du har, har du pga ditt missbruk.. Hoppas du hittar ett sätt att ta dig ur missbruket o du får ett bättre liv..

Villvaranykter

vi lever ju i ett fritt land men jag tycker du ska behålla elakheterna utanför forumet.
Precis som Berra skriver så är de flesta av oss känsliga, hur taskigt självförtroende har inte den här jä-a spriten gett oss?
Hur många av oss har inte sökt förgäves efter efter självförtroende i flaskan men bara funnit ännu mer ångest på botten?
Ja, vi är känsliga, i alla fall jag.
Det är inte heller bara de nyktra som kommer till tals. Tack och lov skulle jag vilja säga. Självklart är det inspirerande att läsa om de som kommit ur skiten men jag har jättemycket respekt för de som trillar dit gång på gång men fortsätter att kämpa och framför allt fortsätter att skriva. Att ta ett återfall är ju egentligen skämmigt, man har ju misslyckats (självförtroendet igen) men det är skönt att veta att det råder en mänsklig stämning på forumet och att man kan dryfta dessa misslyckanden utan rädsla för påhopp.
Jag hoppas det förblir så!
Spola Kröken!

Hej Malign. Innehållet i den tråden som du frågar om togs bort av Flygaren själv under gårdagen. Jag vet inte varför. Jag är orolig för att hen tog illa upp av den diskussion som blev i tråden. Eftersom endast lösryckta och olämpliga kommentarer återstod så tog jag bort tråden.

Jag har vid flera tillfällen tidigare skrivit meddelanden till dig Malign där jag har försökt förklara att vi inte kan tillåta påhopp på andra användare eller elakheter på ett anonymt forum av detta slag. Man ska kunna diskutera sakfrågor. Det är inte tillåtet att angripa andra.

Det finns dessutom inget stöd för detta som metod för mänsklig förändring. Inom beroendevården har det under många år förekommit olika typer av terapier och grupper som har gått ut på att man säger precis vad man tycker om varandras beteende eller inställning i förhållande till alkohol eller andra problem. Ibland i form av ren konfrontation. Dessa metoder har visat sig verkningslösa och har fått deltagarna att må sämre.

En bra tumregel när det gäller att tala om för andra vad man tycker är att man ska säga eller skriva det man gör för deras skull.

Vi kommer inte att ta bort diskussioner för att användare har olika åsikter. Vi kommer att fortsätta ta bort kränkande inlägg. Både för att de inte hjälper människor att läsa dem och eftersom vi som driver sidan är ansvariga för det innehåll som publiceras här.