Har inte skrivit på ett litet tag nu. I början av min nynykterhet kände jag mig helt beroende av Forumet för att peppa mig själv, är nu inne mer sällan, men då jag är inne, så går mina tankar till er "nya" som kämpar på och givetvis till "de gamla" (Mammy Blue, Santorini, Adde m fl...)

Ville bara skriva att idag är det exakt 2 1/2 månad sen jag sa nej till alkohol och det är så skönt. En frihet och ett lugn utan dess like och idag har jag gjort en stek i ugnen med rödvinssås, ingen "påssås", utan jag har varit inne på Systemet och köpt en 375 ml vinflaska! Och detta utan minsta sug på att vandra vidare till ölen, som var min stora last. Det kändes som en seger! Och alkoholen i vinet kokade givetvis bort, då det skulle reduceras till hälften. Middagen intogs sedan med vatten som bordsdryck, fungerar utmärkt!

Det som också känns bra, är att jag under förra säsongen av Idol, aldrig orkade hålla mig vaken till röstningen, pga alkoholen, nu är jag hur vaken som helst :)

Ja, så är det idag iaf, men jag vet ju hur förrädisk alkoholen är, så man får vara på sin vakt. På tal om det, så var jag på ett föredrag om beroende igår (det handlade om fördelar resp. nackdelar att dricka) En person där, berättade att hen hade varit nykter i 19 år, men pga en separation börjat dricka och hen var precis där hen slutade direkt! Så, ta inte det första glaset!

Kram från Cookie

Mammy Blue

Kul att det går så bra för dej!!

Jag håller med - frihet och framför allt lugn. Det är den största vinsten! Mycket jämnare i temperamentet, har inte samma stresskänsla nu längre.

Det är inte första gången man hör om alkisar som varit nyktra i en oherrans massa år för att trilla dit igen och fortsätta i utförsbacken precis där de klev ur den, så det är nog bara att konstatera att jag förmodligen INTE skulle vara det strålande undantaget. Jag tänker INTE testa...

Kul att se dej igen! Eller hur man nu skriver på ett forum... :-)
Kram!/MB

Cookie

eller vad man nu ska säga, ang att du startat en tråd under "Det vidare livet", ja, du har kommit långt på resan. Och tack för kommentar, känns lite kul att inte vara "bortglömd".

Trevlig lördag!
Kram, Cookie

Cookie

Jag vill fortsätta på min nyktra väg, utan Antabus och har på Beroendemottagningen gått på bra förläsningar om alkoholens förödande konsekvenser m.m. Även träffat en alkoholterapeut, som är bra.
Nu när jag inte tar Antabus (som för mig var ett bra sätt att bryta helt i början), men som för mig började kännas som en "krycka", som gjorde att jag var "spritfri", men inte nykter i rätt mening. Vet inte om ni förstår vad jag menar???

Så då tänkte jag att jag kanske skulle prova att gå på AA-möten, som en stöttning fortsättningsvis. Sagt och gjort, har både provat på enbart kvinnomöten och blandade möten. Alltså, jag vet inte vad jag ska säga...AA har ju hjälpt så många, men det jag saknar är att få feedback, då jag har "delat", för man ska ju inte avbryta eller kommentera någons delning. Som här på Forumet, så bollas det ju tankar, någon skrivet nåt, någon annan svarar, man får ett gensvar. (Ja, nu har ju inte jag bollat så mycket här, mest varit en tyst läsare, men ändå)

Jag vet ju att Adde rekommenderar AA, visst är det så, Adde? Men är det någon annan som har den där känslan att det "fattas något"? Eller är det bara jag? Ni får gärna svara på det :)
Jag ska ge mötena några chanser till, när jag ändå inte har nåt bättre för mig på kvällarna...

//Cookie

vill.sluta

Person att råda dig då jag har min långa startsträcka i bagaget.

Men jag tar inte heller något extra piller, och inte heller går jag på AA.

Och ofta är jag fast besluten i mitt val att sluta helt.
Men så kommer det tillfällen då jag bara känner att
-Nä, nu kör vi.

Inte så att mina nära och kära blir lidande längre.
För det blir dom inte. Hoppas jag...
Jag har förändrat mitt sätt att dricka till det bättre.

Jag kan förstå ditt sätt att resonera, och alla sätt är bra utom de dåliga va?

Men kan man inte få ett hyffsat drickabeteende utan alla dessa "kryckor"?

Jag hoppas och tror att det är så......

Jag har förändrat mitt sätt att dricka, och jag är fullt nöjd med det.

Må så bra du bara kan nu!

Och grattis till dina vita månader, nu är det inga veckor längre.
Nä nu räknar vi i månader.
/A

WT

Hej! Vart hittar man info om föreläsningar osv? Är dessa gratis? Och i alla städer? Bor i Sveriges femte största stad.
Kanske jag kan googla förresten, men tänkte få lite tips :)

ha det gott.
Mvh

har AA fungerat perfekt och gör så fortfarande.
Jag får lasta av mig det som riskerar bygga permanent bo i skallen och jag har möjlighet att pratat med andra om det som tynger mig. Under mina år i nykterhet så har jag aldrig någonsin varit ensam om mitt bekymmer utan det har alltid funnits nån där som gått igenom samma sak själv och som kunnat visa mig framåt.

För mig är det viktigt att jag får dela fritt utan att nån avbryter så jag verkligen kan känna att jag pratar för min egen skull och får ur mig det som behövs. Och likväl som att rutinen är så att jag inte får kommentarer under min delning så är det sociala snacket före och efter mötet minst lika viktigt. Där får jag direkta svar på min frågor, där kan vi diskutera fram lösningar och där kan jag få direkta, inte alltid så angenäma råd, om hur jag ska gå tillväga för att stärka min nykterhet och få sinnesro i mitt liv.

När jag numera drar iväg på konvent så är det inte de formella mötena som är viktigast för mig utan mötena mellan mötena, de sociala kramvänliga mötena. Att få hälsa, kramas, få känna tilliten hos andra i samma situation och känna styrkan i personliga möten som ger mig kraft att gå vidare med (oftast) ett leende på läpparna. Vi är alla så lika i vår sjukdom, vår väg är likadan och vi gör samma misstag och framsteg fast vi är i olika takt och olika faser men det är så lätt att se likheterna när jag bara öppnar upp mitt av spriten så stängda sinne.

När jag väl insåg att mina, i mitt tycke, knepigheter och konstigheter som jag gjort i fyllan och villan inte alls var specifikt för mig utan högst normalt för den sjukdom jag bär så blev det enklare att acceptera vem jag egentligen är : Jag ÄR en egen person med eget sinne och egna känslor och jag ÄR en stolt nykter alkoholist !

Och den vetskapen gör mig lättare till mods och jag kan idag själv forma min dag till vad som är bra för mig för min egen skull.