Hej,

Mitt först inlägg här!

Lite bakgrund:
Är en kille på ca. 35 år som i min ungdom missbrukade droger av alla dess slag. Var in en sväng på ett behandlingshem och höll mig ganska drogfri under 6-7 år. Hann med att utbilda mig och få ett bra jobb. Men alkoholen fick mer och mer fokus genom åren.

Nutid:
Dricker nästan varje dag, hittade denna sida igår och lyckades hålla mig nykter igår. Tack!

Men ni vet hur det är, rastlösheten smyger sig på. Idag efter jobbet när jag var på väg hem, var i stort sett hemma, så vände jag bilen och drog och köpte mig en vinare. Blir så less på att jag tappat kontrollen över mitt liv, känns som jag är fjärrstyrd.

Och jag börjar redan oroa mig för långhelgen som kommer (är ledig på fredag).

Känns skönt att skriva av sig lite, hör av mig när jag nyktrat till!

FylleFia

Hej Palle och välkommen hit. Jag tycker absolut att du ska höra av dig igen, när du nyktrat till. Eller innan om du så behöver. Detta är en site om alkohol så lite fylla får man faktist ta tycker jag. Men många känner inte så, så nykter Palle blir nog bra. Rastlösheten du beskriver känner nog de flesta missbrukare igen. Det är som vardagen inte räcker till. Man tänker; "Shit, blev det inte mer än så här?" och då vill man/jag i alla fall bedöva. Men det går att hitta nya tankebanor. Endast den egna rädslan hindrar. Och det är inget lite endast. Anar att du redan läst runt, de flesta gör så. Men fortsatt skriv och du ska veta att här döms ingen för sina alkoholproblem. Hackar vi på varandra så är det aldrig på grund av att någon slintit och tagit sig en flaska. Jag ser fram emot att höra mer om Palle.

Fia

palle

Tusen tack Fia!
Du vet inte hur mycket dina ord betydde för mig den kvällen, kände mig sjukt ensam och bortglömd.

Nu har min långhelg kommit, fortfarande nykter. Men tankarna går som i en labyrint i min skalle, jag får enorm ångest över hur mycket jag förlorat av mitt liv pga. alkoholen.
Hade en nyligen en tung period när min faster (som jag umgicks mycket med i min barndom) tog livet av sig med alkohol och diverse piller, begravningen var förra helgen.

Då jag bor ensam har jag alldeles för mycket tid för att grubbla över livets mening och allt sånt. Jag har inga planer på att sluta mitt liv som min faster just nu, men är orolig att om det försätter så finns det en möjlighet att det slutar så.

FylleFia

Hej Palle! Jo, jag tror jag förstår vad du menar. Jag är/bor också ensam och vet att den känslan och dessutom bortglömd kan förtära alla goda tankar. Men nu är du inte ensam längre. Nu är du en del av detta stundtals tragiska gäng. Fortsätt med att läsa runt och fortsätt med att skriva. Jag kan ärligt säga att jag är nyfiken på dig Palle. Så hemskt med din faster som valde den vägen och jag förstår att du är i chock, speciellt om hon var en människa som stod dig nära. Med rädslan för att låta lite klämkäck så vill jag att du ska veta att denna långhelg är det bara dina val som gäller. Det är bara du som kan bestämma. Så försök göra kloka val. Min erfarenhet - ca tjugo år som alkis - säger att inget blir bättre av att dricka alkohol. Javisst kan det KÄNNAS bättre för stunden, men den känslan är inte sann. Inte heller hållbar. Jag hoppas så att du fixar kvällen och i långändan helgen. Om inte? Vi finns fortfarande kvar.

Önskar dig styrka! Fia

palle

Jag vet att vissa personer inte "gillar" att man skriver här om man har tagit sig en sup. men just nu är det just HÄR jag känner mest kärlek i mitt liv. Kan ni låta mig få den kärleken?
Som alla andra har jag en STOR önskan att klara av att vara nyktrer resten av mitt liv. Mitt bästa jag klarat är 6 dagar i sträck senaste 6:a åren.

Jag erkänner, jag har fått i mig några öl.
Men jag här även försökt få kontakt med gamla NA/AA personer. Och medans jag skrev detta fick jag ett SMS, på söndag blir det möte!
Det var nog 7-8 år sedan sist!

zmirre

Heja Palle!
Vi är lika gamla du och jag.

Tycker det känns tufft att vara så beroende och styrd i vår ålder. Men det kanske är så vanligt?
Jag antar det.

Vi finns här. :-)
Jag går in här lite då och då och det stärker mig i mitt beslut att vara nykter.

Det här klarar du.

palle

Man får väl se det som något positivt att vi har hittat hit.

Har många kompisar som är fast i olika drogmissbruk utan att ens veta om det själva.
Mina 3 månader på ett behandlingshem för drygt 10 år sedan satte ett frö i min hjärna, som först nu har börjat gro.
Nu gör jag allt jag kan för att hålla detta frö vid liv.

Av det få kompisar jag inte redan stött bort så har jag nu kontaktat två av dem. Har bokat upp söndagen, ska på fika hos en gammal vapendragare från förr, som lyckats ta sig ur ett tungt heroinmissbruk och sedan vidare till ett möte med stort M, med en annan kompis.

Det gäller nog bara att aldrig ge upp om man vill leva!

Mammy Blue

och välkommen!

Du är på rätt väg, du verkar fundera en hel del, och det är rätt. Bara att man börjar ifrågasätta in "polare" alkoholen är ett steg i rätt riktning. Denna vår gemensamma "vän" som är insmickrande och lika falsk som en tjugofemkronorssedel...

Skriv gärna mer! Fredag idag, och i de flestas ögon en dag där man bara MÅSTE dricka något, vilket är det som ställer till för så många av oss. Vi som har gått för långt i vår strävan att göra som alla andra och köpt konceptet rakt av.

/MB

palle

Känner mig rätt nöjd med helgen som varit, har lyckats hålla mig nykter i snart två dygn.

Dock så varken något möte eller påhälsning hos min kompis som planerat. Kände för stor ångest och skam.

Veckan som kommer känner jag stora förhoppningar på!

palle

Hjälp vilken abstinens jag har haft senaste dygnet. Kunde knappt sova något igår natt, låg mest och kallsvettades tänkte skumma tankar.
När jag tog mig upp ur sängen kändes det nästan som ja var bakis, blev lite bättre under dagen på jobbet.

Kommer hem och börjar småstäda i allt kaos i lägenheten, tro på fan att jag inte hittar en halvfull vinare. Pulsen gick upp några snäpp, var helt säker att jag hade druckit upp allt under fredagen.

Jag gjorde något jag aldrig gjort i mitt liv förut, hällde ut innehållet i vasken. Det sjuka är att det tog mig ca 4 timmar från det att jag hittade flaskan och var riktigt nära att svepa den några gånger. Hur som helst så kändes det riktigt befriande.

Har snart klarat 3 dygn, vill bara att den värsta fysiska abstinensen ska släppa så jag kan få en vettig natts sömn.

Gammel tanten

Med dina 3 vita dygn och att hälla ut det upphittade vinet i vasken.

Det är aldrig försent för fröet att börja gro.
Du är på rätt väg.
Lycka till och ha en riktigt fin tisdag!
Tanten

konstnären

God morgon palle
Kan tänka mig vilktet velande innan skiten åkte ut i slasken, mycket bra gjort.
För mig tog det nästan 10 dygn innan jag kunde sova ordentligt hade sådan oro
i kroppen.
Själv har jag aldrig hällt ut något vin. Men idag 8 veckor vit jag kan knappt fatta
det. Suget har kommit och gått. Men det tar sin lilla tid det är väl bara att vänta
ut.
Hoppas din tisdag går bra
Att sluta dricka liknar jag vid att lära sig gå.
Man trillar ofta men reser sig igen.
Till slut kan man gå om än lite stapplit i början
Många hälsningar
Konstnären

palle

Tack för alla värmande kommentarer, det betyder verkligen jättemycket för mig!

Känner mig bättre i kroppen nu, fortfarande lite off, men känns som det mesta sitter i skallen.

Gjorde misstaget att ringa en "polare" ikväll som var på fyllan, samtalet varade som tur var inte så länge, men jävlar vilka spöken i hjärnan som vaknade till liv. Först ville jag också vara full, sen kom någon slags belåtenhet över att jag faktiskt är nykter idag och slutligen har jag börjar oroa mig mycket för att jag troligast kommer att ta ett återfall inom snart framtid, då det alltid har varit så tidigare.

Känner igen tankegången jag har nu från tidigare försök att hålla mig nykter, som aldrig har varat mer än 6 dagar. Det är som att jag förbereder mig mentalt eller rättfärdigar att det skulle vara ok att supa. Jag är ju en alkoholist, är det inte det man ska göra då??

Hoppas jag kommer på bättre tankar imorgon, ska göra mitt bästa.
Dag 4 avklarad, alltid något.

konstnären

Känner igen tankesättet. Ringde en väninna till mig i lördags.
Hon var långt ifrån nykter. Jag blev både arg och stressad, den
där stressen som kommer när man tänker på alkohol. Men jag vann
över alkoholdjävulen. Vill inte sabba mina 8 veckor skulle bli
så besviken på mig själv. Om du kan försök att tänka i andra banor.
Jag tar alltid fram det negativa, stressen, inköp, veta att man har
dagen efter, kostnaden, ångesten, dålig sömn, aptitlöshet.
Vill jag verkligen ha det tillbaka. Nej. Och nu sist den 10 sep.
kramper i hela kroppen aldrig haft tidigare. Trodde jag skulle dö.
Nej nu lägger jag märke till små saker i vardagen som jag inte såg
innan. Men visst man har sina downs and ups.
Morronhälsning till dig
Konstnären

Gammel tanten

Nu har du klarat 4 dygn!
Grattis, grattis!

Att du lyckades hälla ut det där vinet bevisar också att du är ordentligt motiverad!
Är mycket imponerad.

Önskar dig en fin dag!
Tanten

Mammy Blue

Att hälla ut och inte hälla i sej är bra! När man sitter och är vankelmodig inför drickandet är det bra att ha skrivit lite här om anledningarna till att man vill sluta, det finns ju för det mesta ett antal väldigt goda skäl till att man inte vill fortsätta dricka. Har man dessa på pränt här, är det bara att gå in och friska upp minnet när alkoholfan på axeln börjar viska förföriska tankar i ens öra.

Jag hade detta forum som en kombination av napp, nalle och flytväst i början, jag satte mej och läste en tråd eller två när suget kom.

/MB

palle

Hej alla,

Om jag somnar nykter ikväll så har jag varit nykter i hela 6 dagar vilket är mitt nuvarande rekord. Kommer att bräcka det, det är jag säker på, mycket tack vare er!

Tack konstnären, Gammel tanten och MB!

MB, jag håller med! Har faktiskt varit inne och lusläst några trådar när jag känt mig nere, och kommer att fortsätta med det så långe jag känner behovet.
Angående varför jag vill sluta dricka så kan jag väl nämna några anledningar:
1. Rädd för min hälsa, levern kan knappast må bra
2. Vill gå vidare i livet, senaste 10 åren har i stort sett stått stilla känns det som, det enda som hänt är att jag stött bort i nästan alla mina barndomsvänner.
3. Rädd för att tappa jobbet.
4. Bota min sociala fobi, kan knappt prata med människor som jag träffar för första gången om jag inte är i fyllan. På senare år har jag mest supit ensam i lägenheten tills jag däckat, vilket inte har gjort saken bättre heller.
5. Slippa ÅNGESTEN.

Jag skulle nog kunna skriva ner 95 andra saker också, men det får räcka för denna gång.

Nu kommer den beryktade helgen snart också, har inga planer på att supa. Tror faktiskt jag klarar det den här helgen, känner mig för varje dag mycket piggare i själen och vet att om jag skulle supa hårt fre-lör så skulle jag vara där jag var för en vecka sedan, jävligt långt ner i ångestgropen.

konstnären

Kanonbra med dina sex dagar. Tycker du låter bestämd.
Tror att man måste förändra sitt tänkande. Försöker
med det i alla fall så fort tankarna dykt upp på alkohol,
har jag tänkt tillbaka på allt sorgligt som hände.
Det är inte värt det med stressen och den stora ÅNGESTEN.
Min livboj är forumet känns som har många vänner i samma
sits.
Ha en skön kväll
Konstnären

m-m

Låter som att du har viljaoch motivation att sluta.
Det du skriver om att du stött bort barndomskompisarna är ju intressant (eller tråkigt), men en av fällorna med att sluta är ju just umgänget. Har du andra - nyktra - kompisar att ta upp kontakten med?

Ha en bra helg och lycka till :-)
/m