Hej, jag är inne på min tionde dag som helnykterist, tar antabus två dagar i veckan. Känner mig väldigt ensam i min kamp mot alkoholen, har inga riktiga vänner och bara en alkoholiserad pappa kvar som nära familjemedlem. Har läst i förbifarten att om man är ensam är behandlingshem ett av dom bättre alternativen. Är det någon som har erfarenhet eller vet mer om hur det går till om man vill bli inskriven på ett behandlingshem och hur länge man minst bör stanna där??

gärna till exvis Aleforshemmet eller Nämndemansgården eller något annat ställe som har Minnesotabehandling. Eller läs på på deras hemsidor. Oftast räcker det med 29 dagar men ibland kan det behövas sk halvvägshus där behandlingen fortsätter med antal månader efter just ditt behov.

Många kommuner har avtal med nämnda behandlingshem men det går också att betala själv eller via ev företag man jobbar på. Tyvärr finns det även exempel på kommuner, tex min egen, som inte skickar på behandling utan försöker lösa det själva med synnerligen bristfälligt resultat.

Jag själv har gjort min behandling på Nämndemansgården i Blentarp. Minnesotabehandling är den mest välrenommerade behandlingen mycket tack vare att terapeuterna har eget missbruk bakom sig och vet precis vad det handlar om samt att de följer samma välutprovade koncept sen ung 75 år tillbaka med ett otal studier som visar bra resultat. Ca 33% får en stabil nykterhet direkt, ca 33% tar ett återfall men kommer tillbaka och har därefter ett bra liv medan de resterande försvinner ut i kylan igen.

Välkommen i gänget :-)

Ljuset

Tack adde! Ska träffa soc nästa vecka för utredning, låg inlagd för avgiftning första tre dygnen efter jag tog antabus då jag fick besvärliga abstinensbesvär. Sjukhuset har kontaktat soc som nu vill träffa mig. Hur ska man lägga fram det för soc om man vill bli skickad till ett behandlinghem? Är det svårt att bli beviljad av soc? Vad bör jag tänka på inför mötet?

som det är och vad du vill !
Hur soc kommer att agera går inte att säga för det skiljer så oerhört mycket bland Sveriges kommuner. Får du en hjärtattack så får du bra vård omgående men är du sjuk i beroende så varierar det från behandlingshem ner till att du skickas hem med piller och orden "Ta det lite lugnare".
Beroendevård i Sverige är inte på långa vägar likvärdig vilket medför att det i vissa kommuner dör mångdubbelt fler i sviterna av beroende än i andra. Men den statistiken kommer nog aldrig att lyftas upp i ljuset.
Kommuner i södra Sverige samt Stockholm är mycket bättre på att vårda sina patienter. Kunskapen är större där.

Generellt är det bäst om du är ärlig och öppen och visar att du verkligen vill förändra ditt liv. Gå gärna på AA som är en del i Minnesotas "medicinering".