Hej! Jag är ny här.

Jag har druckit alkohol varje dag i ungefär tre månader. Någon gång i september började det tror jag. jag dricker mig oftast inte berusad, endast ett par öl eller några glas vin räcker. Säg, en halv sjuttifemma vin om dagen, max. Jag avskyr att vara bakfull, det är därför jag håller det på den nivån. På helgerna kan det bli mer, förstås. Jag tycker inet om det här och jag känenr att jag måste sluta, men om jag går en dag utan alkohol så kan det hända att jag utstår med symptom som antingen är en bakfylla trots den lilla mängden jag har druckit dagen innan, eller abstinenssymptom. Jag svettas om händerna, är nervös, har svårt att göra enkla saker som att hålla i ett glas utan att det kan börja skaka okontrollerat och jag måste ställa ner det på bordet med båda händerna. Problem med svalget har jag också dagligen när jag är bland folk. Drar mig för att äta med både familj och vänner så ofta jag kan, vilket är ofta. Äter i regel med andra människor tre måltider om dagen, sju dagar i veckan.

Dessa symptom har givetvis gjort att jag ibland dricker alkohol tidigt under dagen, innan 13, för att lugna nerverna och ångesten. Trots det håller jag mig till samma nivå. Men om jag vill sluta helt och hållet, vad kan jag förvänta mig? Jag är fullständigt livrädd för ett epilepsianfall eller delirium, och jag har ingen möjlighet att lägga in mig själv för beandling.

Pellepennan

Hej! Jag vill gärna åta mig att hälsa dig välkommen hit. Tror inte du behöver vara så orolig för att något allvarligt ska inträffa, men fråga din husläkare eller ring alkohollinjen och fråga om råd. Där kan du vara anonym om du vill. Läkare kan kanske även svara på din andra fråga jag inte riktigt förstod.

Lycka till med din förändring!

Abel

Hej Verdon! Välkommen till forumet, har själv fått massa stöd här så du har kommit rätt! Utan att vara någon form av expert så tycker jag att du helt enkelt ska bryta tvärt, sluta drick helt enkelt, den värsta abstinensen och ångesten går över på några dagar, jag lovar! För mig har det hjälpt med fysisk aktivitet, träna! Ta en långpromenad, ge dig ut och jogga, eller vad som helst för att bryta ditt normala beteende...

Lycka till!

Verdon

Återigen, en trevlig kväll på er. Jag har sedan snart två år tampats med ångestproblem och jag antar att det är där min kärlek till whiskyn startade. Jag fick alprazolam utskrivet mot min ångest, vilket funkade. Med den medicinen kunde jag fungera och agera som mitt vanliga jag igen. Jag får dock endast ut medicinen ytterst sällan vilket mer eller mindre tvingar mig att ta till flaskan för att dämpa ångesten och problemen som uppstår däremellan. Nu har jag även fått ut antidepressiva som förhoppningsvis hjälper om några veckor.

Vad jag dock är mest rädd för, som den hypokondriker jag är, är utsättningssymptom som alkoholen kan ge när jag slutar. Det är inte sällan jag går och är så rädd för ett epilepsianfall att jag snabbt häver i mig tillräckligt med whisky för att lugna nerverna och varva ner för att kunna sova. Sociala situationer skrämmer mig också, de klarar jag knappt av utan dricka. Att hantera skolan i ett sådant tillstånd är när inpå omöjligt.

Eken

Hej Verdon!

Man kan ju kanske lura sig att tro att alkoholen är en bra ångestdämpare osv. Men i slutändan är det ju precis tvärtom, den skapar ännu mer ångest och måendet blir ännu sämre.
Jättebra att du försöker ta tag i problemet nu innan du hinner fastna ännu mer i beroendet.

Angående risken för kramper så tror jag faktiskt risken är väldigt liten. Många som har slutat tvärt från betydligt större mängder än så. Men vågar du inte tro på det så håll dig till en liten folköl ett par dagar innan du slutar helt.

Bra om du är i kontakt med läkare. Mycket mer hållbart i längden att försöka få hjälp den vägen i stället!

mnbv098

Jag tycker som Eken,att alkohol inte är lösning mot ångest.Alkohol ger ju ångest och depression.Har ju precis som du dämpat obehag och ångest med mer alkohol. Men jag kan säga efter två veckors nykterhet att alkoholen var det som stod för mitt dåliga mående. Idag mår jag jättebra. Det stärker självkänslan, man kan stå rak i ryggen och se andra i ögonen när man inte längre bär på den tunga hemligheten och skammen. Också nervositet och oro kan komma av alkoholen..jag har märkt att jag känner mig så mycket lugnare och tillfreds utan den. Jag förstår att du är orolig över abstinensen. Kanske kan det vara en bra idé att bestämma ett slutdatum och fram till det göra upp en plan där du drar ner på alkoholen sakta. Kanske minskar det abstinens symptomen?

Jag hade druckit nästan dagligen och slutade tvärt utan någon fysisk abstinens. Jag tror inte heller det finns så stor risk för kramper men man bör nog ändå vara försiktig och tala med läkare först.

Finns också lite boktips i tråden som kanske kan vara hjälp i starten :
Äntligen full kontroll Av Allen Carr.
Miller & Berg - The Miracle Method: A Radically New Approach to Problem Drinking
Duncan - What's Right with You! Debunking Dysfunction and Changing Your Life
Johansson & Wirbing - Lev gott med eller utan alkohol
"Jaget och missbrukaren" av Craig Nakken
https://www.alkoholhjalpen.se/forum/forandra-sitt-drickande/3801

Lycka till!

Verdon

Hej igen. Efter att ha upplevt den värsta bakfyllan i mitt liv så bestämde jag mig för att det fick vara nog. Ingen mer alkohol. Jag lade mig, fick vväldigt få timmars sömn pga exploading head syndrome (haft det sedan tonåren) och darrningar i nacke och ben. Idag vaknade jag dock upp och mådde bättre och var piggare än någonsin förr. Första dagen nykter sedan oktober. Dessutom var det solsken ute, det kunde inte bli bättre. Jag var överlycklig. Men nu, för bara en halvtimme sedan, fick jag en sådan enorm tremor i händerna. Jag kunde inte hålla i musen, kunde inte skriva på tangentbordet och middag med föräldrarna väntar, så jag har än en gång klämt i mig vin för att stilla tremorn och dölja sjukdomen för dem. När jag åker till min hemstad igen tänker jag lägga in mig på avgiftning är det tänkt. Är det någon som har erfarenhet av det? Fungerar det? Jag har bett min läkare om nya bensodiazepiner och antabus, men jag är tveksam på att han kommer skriva ut nya lugnande. Om inte så får jag skriva in mig, i mina föräldrars ovetskap för de får absolut inte veta någonting. Tack för att ni skriver till mig och hjälper mig!

Verdon

Så... Här är jag igen, full och ångestfull. Det var inte mycket som krävdes, min hjärna är inte mycket för styrka och egen övertygelse. Imorgon väntar ännu en dag bakfull, ännu en dag med ångest och ännu en dag med ursäkter för att skippa middagen för att jag inte klarar av att äta bland folk offentligt.

konstnären

Jag har legat inne på en medecinavd. för avgiftning. Det var bra fick stesolid första
fyra dagarna, sen fick jag dropp med saltlösning för jag hade natriumbrist som man kan
få av för mycket och ihärdigt drickande. Sedan den dagen har jag inte rört alkohol och
det var den 10 september. Det var en riktig läxa. Dra dig inte för att söka hjälp.
Jag hade darrningar i hela kroppen kunde inte tända en cigg. Mannen skjutsade upp mig.
Jag är glad att jag lever det var nära med kramper och allt.
Jag hoppas du söker hjälp
Är med dig i tanken och det kommer att gå bra
Jag la även korten på bordet till läkaren, dom är vana vid det värsta.
Kram
Konstnären

Josefine

Hoppas att du mår bättre idag Verdon.
En sak som du kanske vet är att alkohol tar bort effekten av ångestdämpande... Jag har ätit sertralin i ett år och druckit i princip varje dag vilket gjorde att ångesten inte dämpades nåt nämnvärt.
Imorgon har jag varit nykter i en månad. Slutade tvärt med hjälp av antabus, innan dess hade jag druckit i princip dagligen i nästan 3 år. Har inte fått några symptom (självklart psykiskt sug men inget fysiskt)

All ångest är i princip borta och det är först nu jag känner att sertralinet gör nytta - naturligtvis hade ångesten en hel del med alkoholen att göra också.

Ta hjälp, se till att få prata med en vettig läkare som KAN NÅT OM ALKOHOLBEROENDE!

Verdon

Tack för svar! Jag har nu fått påbörja kort behandling med bensodiazepiner för att stilla abstinensen när den är som värst, och sedan theralen 20mg/dag för att kunna sova. Var hos läkaren idag och förklarade allting. Sitter just nu på 6mg xanor och mår jättebra, jag har inte varit så här lugn sedan jag minns inte när. Usch, när man får tremor, alltså. Det skapar sån panikkänsla hos mig. Kan inte ens hålla i en gaffel, känns som att jag har alzheimers. Men nu är det slut på det, nu ska jag lägga whiskyn på hyllan en längre period framöver tills jag känner att jag vågar mig på att dricka ett glas öl utan att dö av suget att vilja ha mer.

Verdon

Lyckades få typ tre timmars sömn inatt, vaknade konstant av mardrömmar, och det tog mig fyra timmar att somna pga att jag huttrade så mycket. Gick igenom hela lägenheten efter Stesolid klockan två på natten helt förgäves, inte en droppe vin fanns att tillgå heller. Det värsta är att jag har 13 dagar kvar innan jag kan få ny stesolid utskrivet, vet fan inte hur jag ska klara mig fram dit. Skakar fortfarande, det är som om mitt huvud balanserar på ett nålshuvud, har träningsvärk i nacken efter hur mycket huvudet skakade igår.

konstnären

Hoppas du är kvar har tänkt på dig och det värsta är över
Konstnären