Blir så trött på mig själv. Under den sista tiden har jag varje gång jag gått ut blivit alldeles för full. Detta resulterar i att jag inte har koll på mig själv, går hem med okända killar eller killar jag inte vill vara med, får minnesluckor. Att dricka ett eller två glas vin en kväll går bra, det är just när vi ska ut och festa som det slår över. Mina kompisar får ta hand om mig. Jag blir fruktansvärt bakis och kan ligga vid toaletten och spy fram till eftermiddagen dagen efter. Inatt spydde jag i sängen. Jag försöker lova mig själv att ta det lugnare, men det går inte. Det är spriten som är värst, när jag börjar shotta slår det till. Jag vill verkligen förändra mitt beteende, vill kunna gå ut och festa och ha koll och kul utan att bli aspackad. Jag inser att detta gränsar till alkoholism och det skrämmer mig. Vardagsdrickandet är inget problem, jag dricker aldrig när jag är ensam och aldrig i veckorna. Någon som är eller har varit i samma sits? Hur tog ni er ur detta? Tips och råd?

Shiraz

Och välkommen hit! Vill du förändra ditt sätta att dricka har du absolut hittat rätt, men även om detta forum kan vara en otroligt stor hjälp kommer det ändå an på dig i slutändan ;)
Min egen definition på alkoholism är när man måste dricka för att kroppen inte kan vara utan alkohol, sen kan man ha problem med att hantera alkohol när man väl dricker.. känns som du faller in lite i den kategorin, och många med dig. Sveriges syn på alkohol är väl lite så, det är så otroligt förbjudet vissa gånger medans vid andra tillfällen är man ett ufo om man inte dricker!?

Tror helt enkelt att du får ta dig en rejäl funderare på varför det blir såhär? Vad är det som triggar igång det och därefter försöka få en förändring. Om det är den där shoten så prova att undvika den nästa gång? Tänk att jag vill och kan ha roligt utan den ;) Lättare sagt än gjort, jag vet! Men så fort du blir mer medveten om ditt beteende kan du förändra det, och det gäller inte
bara alkohol..

Kram och lycka till!!

tjejen

Hej Shiraz och tack för svaret! Jag vet att första steget är att vara medveten om sitt problem, och det är det som känns "bra". Ja jag håller med dig om att jag hör till den andra kategorin. Mitt nyårslöfte ska bli att helt sluta dricka sprit. Jag är peppad att hålla det nu och är fast bestämd att klara av det.