Startar en egen tråd. Det är så att jag behöver stöd och behöver få skriva här. Har vandrat runt, men relativt få skriver. Försöker också skriva i andras trådar. Ja jag måste sluta helt och kan skriva om min fylleresa mer sedan. Men ett problem är att AA inte är något för mig och deras teorier dominerar i vård oh stöd. Dels vill jag inte innefattas av andlighet och hjälplöshet och överlämna min hjälplöshet till någon yttre kraft som jag skall tvingas hitta på.
Vill påpeka att jag inte pratar mot AA. För de som det funkar är det bra. Ändamålen helgar medlen. Men vi är olika. För mig låser sig möjligheten med andligheten och tvånget på detta. Jag vill inte läsa en bön kollektivt som exempel. Men ni som hjälps av AA: grattis. Det är bra.
Min far blev nykterist utan AA och många har blivit det. Andra har blivit nyktra tack vare AA, så ser ingen konflikt där. Omfattar själv en del av AA. (första steget). Ja jag måste bli nykterist. Farsan blev det, då han såg att det barkade iväg. Bara tvärslutade.
Sen skulle jag vilja ha en grupp som kamratstöd utan tvång och med önskan att bli nykter som regelverk utan andlighet. Länkarna är det närmaste, men de finns inte i mina trakter. Det här forumet är det närmaste. Kollade om man kunde starta en facebookgrupp, men där kan man inte vara anonym. Har ni andra tips. Skulle faktiskt vilja ha lite personligare kontakt med några. Via mail och ev via telefonmöten. Men hur gör man?

Shiraz

Utom dom dåliga ;) Vilken metod man väljer är nog helt individuellt, i slutändan kommer det ju ändå an på en själv!
Ens egen vilja och motivation, och vad som motiverar dig vet du bäst själv :) Tror mycket sitter i hjärnan, sitt sätt
att tänka och ren skär vana, brytar man detta har man nog kommit halvvägs?

Välkommen hit, du har hamnat rätt och redan startat din resa :)

Ölhävaren

Hej Zapata
Verkar som om vi tog steget och registrerade oss här ungefär samtidigt så det känns lite fånigt att säja välkommen, men ändå... Välkommen! :-)

Med den inställningen du har är jag övertygad om att du har alla chanser att lyckas. Så jag säjer som du i min tråd. Skriv vidare. Berätta hur det går. Jag följer din resa.

Minz

Är själv ny här, men känner som du AA är inget alternativ för mig. Jag vet inte om det finns så många alternativ, om man själv inte gör en hemsida med stödgrupper. Fast det kanske går att ha en stödtråd här?

Zapata

Tänkte att jag skulle dricka en sista gång innan jag slutar. Ja det har man väl tänkt förr. Men det går inte. Nu sitter jag här efter en sömnlös natt med min saft. Jag tillhör den grupp som inte kan dricka lite och kommer aldrig att kunna det heller. Men visst suger det i tarmarna då man vet att alkohol är lika med sömn och en avslappnad sinnestämning Men sen kommer bara mera surt i all oändlighet. Ja skrev bara några rader nu för att samla tankarna. Har läst runt i några timmar. Då man läser om de som lyckats ger det ju lite hopp. Ja beundrar alla som kämpar för sin nykterhet. För jag har svårt att tro att det är en enkel resa. Men inget är värre än att stanna kvar i missbruk. Det är nog ett tuffare liv. Belöningen skall väl komma bara man låter kropp och själ få sin läkning. Och om jag nån gång skriver att jag kan dricka lite grand. Så skriv att jag är alkoholist och en av de som aldrig kan det. Ha en god dag.

konstnären

Det har inte varit någon enkel resa och är fortfarande inte det efter fyra månaders
nykterhet. Men hellre tar jag denna resa bort från alkoholen än att stanna där jag
var innan, i botten alltså. Tro mig jag har testat ett 10 tal ggr. och fallet blev
hårdare tuffare för varje gång. Jag tror du klarar dig men visst får man jobba med sig
själv hela tiden. Den där belöningen man är ute efter ibland dyker mindre sällan upp.
Smällarna får jag nu ta i nyktert tillstånd, svårt ibland men det går. Räcker med att
tänka tillbaka på eländet jag skaffade mig. Har faktiskt lät mig leva för dagen, varken
se bakåt eller framåt bara idag gäller. Svårt ibland men går ganska bra nu.
Sömnen kommer efter ett tag.
Hoppas det går bra för dig
Konstnären

Zapata

Bra för vi nya att få läsa om de som är en bit längre på väg. Jo, sömnen skall nog komma. Längtar dit. Nykter sömn och den är nog nått annat. När man läser här ser man att sjukdomen är rättvis. Ja orättvist att bara en del drabbas, men ack så lika för de drabbade. Nu gäller för mig att inte glömma. Skall försöka läsa här varje dag. Så skönt att här behöver ingen ljuga. Tror inte på det där om att alkoholister ljuger mera än andra. Jo vi skäms mera och en människa som skäms ljuger. Vad enkelt det vore om man kunde prata med alla om sjukdomen. Vi kan fråga grannen hur han har det med ryggen. Men knappast hur man har det med alkoholismen. Men det betraktas ju inte som vilken sjukdom som helst. Men man är ju bara dum om man pratar med vem som helst. Dels förstår de inte och sen faller ju domens bila över drinkare. Vem fasen vill vara drinkare. Det ingick inte i planen liksom. Ja en bit på väg är jag. Jag vet att jag inte kan dricka som en icke beroende och kommer inte att kunna det. Sen gäller nästa steg att stå emot suget då man mår dåligt och vill ha lite andrum som Alkoholen ger. Ja det finns väl inga enkla skilsmässor. Ha Gott.

Proffset

Angående sömnen... Visst - det är svårare att somna, man vaknar ofta (iaf jag), å andra sidan så är det kvalitet på sömnen och även om man sover färre timmar totalt sett så är iaf jag piggare på dagarna när jag inte dricker. 10 timmar fyllesömn = skitsömn.

Sen att diskutera alkoholproblem med folk som inte har det själv är dömt att misslyckas. De tycker bara att "men låt bli att dricka då, stoppa efter en eller två öl!". De förstår inte att man inte vill ha ETT glas vin, man vill ha hela flaskan, eller ännu hellre - två flaskor.

Nu har inte jag haft någon längre sammanhängande period av nykterhet, 8 veckor som mest, men jag upplevde aldrig att suget blev mindre för det, däremot så vande jag mig vid det och lärde mig att acceptera att det finns där i bakhuvudet.

Ett bevingat uttryck som finns här på forumet är att "spela hela filmen", alltså att man ser konsekvensen av sitt drickande dagen efter etc.
För egen del så innebär det en enorm frihet att slippa titta på klockan och fundera på om alkoholen har gått ur blodet så att man kan köra eller inte. Att köra förbi en poliskontroll med hjärtat i halsgropen är fan inte kul och det händer fortfarande att hjärtat hamnar i halsgropen - trots att jag inte druckit. Skitdricka...

Zapata

Ja nu har man snart genomlidit en dag. Är nykter och har ingen alkohol hemma. Vill inte ha det heller. Skulle bara fresta mig. Nerverna börjar komma innanför skinnet. Mår väl inte bra men har sluppit den värsta plågan. Känner mig lite lugnare nu och har en liten förhoppning om sömn till natten. Känner mig lite starkare i beslutet att nu får det vara nog. Man har ju försökt förr förstås. Gäller för mig att läsa här varje dag framöver och kanske skriva en rad. Hela tiden påminna sig om vilka alternativ jag har. (on eller off)Så här i början snurrar tankarna hela tiden kring alkohol. Druckit klart, tänker jag. Fast suget finns men klingat av lite. Men vet så väl hur lätt det kan vara att borsta av sig, då man börjar komma på fötterna. Det är då det blir viktigt att hänga här och på andra sidor om A för att inte luras av impulsen. För mig så slår den snabbt till och den förvarnar inte heller den fula rackaren.

Zapata

Var och läste. Intressant. Bara att man bor så fel till. Men skall kolla om man kan hitta nån grupp på nätet. Det viktiga är nog för mig i nuläget att vara så aktiv som möjligt Bearbeta mina känslor kr A och hålla garden högt. Bor ute på landet, så det gäller för mig att inte köpa hem något. Men ibland måste man ju in till närmsta stad och handla. Det brukar vara inköpsresor a mera än mat. Köpte alltid A vid matinköp. Och det jag köpte, det drack jag upp. Det är den reflexen jag måste passa mig för. Men just nu känns det Ok. Skall och handla i morgon. Men tänkte läsa här innan. Märker att det stärker mitt beslut. Så i morgon köps ingen Alkohol. Vi tar fighten.

konstnären

Ja, det där med garden får vi nog hålla uppe ett bra tag, jag kanske måste
göra det för all framtid. Just nu mår jag toppen och det känns som om jag
har amoterat av en hel del på min kropp. Har huvudvärk nu för tiden som jag
inte hade när jag drack vet inte vad det kan vara. När jag tänker på alkohol
och vad den gjorde med mig får jag rysningar. Kan konstatera att suget blivit
mindre och mindre nu kan det gå dagar utan tankar på A. Och det är en frihet.
Minn man har halverat sitt drickande så något gott har kommit ur detta. Jag
har bara mig själv att ta ansvar för, ingen annan kan göra jobbet.
Enda gångerna jag känner mig stel är när vi är bortbjudna och bjuds på starkvaror.
Men ingen frågar, jag har ju lagt korten på bordet till alla. Kan även sakna
dom djupa samtalen vi hade maken och jag, man tyckte kanske bara att dom var djupa
när man var lite halvfull. Inget egentligen att sakna, nu får man snacka när man är
nykter och det kan vara lite svårt för mig ibland. Bagateller egentligen.
Det som hjälpt mig är forumet plus min älskade kloka hund och jag själv naturligtvis.
Var på AA några ggr. men det var inget för mig saknade diskussionerna. Men dom har ju
hjälpt massor.
Nu blir det promenad med hunden
Vad som än händer idag no Alkohol
Konstnären

Zapata

Nu börjar jag må riktigt bra i kropp och själ. Ibland har jag druckit för att hålla bort det dåliga måendet till kropp o själ D v s: trappa ner för att inte bli riktig dålig. Men nu mår jag bra efter en god natts nykter sömn. Men för mig är det då man skall hålla gardet för då får jag alkoholsug i vågor. Kom en kort nyss. Men i dag skall inget drickas. Men inser att jag får leva med plötsliga sug under lång, lång tid. Kanske för alltid, men det avtar säkert om man bara aldrig dricker. Men jag gillar inte då jag får det där plötsliga reflexsuget. Det är det som har fällt mig förr. Och det kommer så snabbt, från ingenstans. Jobbar med strategier för att lära mig att hantera det. För det är ju övergående om man inte ger efter. De här gången gick det över på fem minuter. Men jag får räkna med flera per dag. Förut har jag ofta tänkt: Okej då, en sista gång. Men på så sätt blir det ingen sista gång.

Ölhävaren

Kämpa på Zapata!
Känner igen mig i det du beskriver så väl. Korta sug som verkar gå över rätt fort. Vissa stunder känns det som "Nej, nu skiter jag i det här" men i nästa känns livet rätt OK. Hoppas de där "Nu-skiter-jag-i-det-här-stunderna" kommer mer sällan framöver.

Zapata

Nu ringde en kille till mig. Jag hade inte köpt öl, inte mer. Sen säger han att jag har en sup.Han frågade vill du ha?
han ville ha kompissupare. Jag svarade dej, men hörde att
det var ja: Sen är jag stolt att jag gick därifrån. Men en sup tog jag så Men så är vi. Jag villsade på. Vill bara ha en vän som förstår mig. Lättare för mig att förstå
Vore det inte enklare att vi pratade med varandrada.? Blev så besviken då en svarade utan att menade det. Druckit öl, men vill tillbaka. Har inte gått över gränsen. Men dricker jag i morgon är jag där.

konstnären

Håller med om att det är väldigt obehagligt när man får det där
blixtsnabba suget. Kan säga dej att det avtar med tiden men inte
helt ännu för mig efter 4 månader och 3 veckor. Det kanske kommer
ett par ggr. i veckan men det får rusa genom kroppen till det släpper.
Jag tänker positiva tankar då. Första månaden tänkte jag på A nästan hela
tiden. Tyckte synd om mig själv. Nu tycker jag inte synd om mig själv.
Man vandrar liksom vidare på en liten stig. Kan inte själv dricka s.k. normalt.
Vet det efter att jag provat ett 10-tal ggr. Blev värre och värre för varje gång.
Just nu är jag glad för varje dag i nyktert tillstånd.
Tack varje min egen vilja att sluta.
Forumet som hjälpt mig jättemycket.
Min fina fina hund, har troget varit vid min sida i vått och torrt.
Önskar dig en fin dag
Fär mig no akohol idag
Konstnären