Hej alla

Jag blev medlem här idag eftersom jag insett att alkoholen gjort mera skada än nytta åt mig. Anser att jag är en riskbrukare sedan länge och är periodvis beroende av alkohol. När helgen kommer kryper det i kroppen och man är rastlös och skall köpa "Bag-in-box" helt utan syfte utan enbart för att bli lugn och känna rusets behag. Jag får ofta ångest dagen efter och har gjort något ångestladdat oavsett om jag är ute på krogen eller sitter hemma vid datorn. Under julledigheten blev det på tok för mycket slutade tvärt att dricka i Lördags. Denna helgen vill jag inte dricka alls och mitt mål att att undvika alkohol i minst 3 månader. Fast varför skall man sätta upp datum? Är det inte bättre att ta en dag i taget och njuta av att vara helt nykter en helg även fast denna hemska ångest kommer?

För övrigt har jag jobb, god ekonomi och flickvän som jag älskar som är måttlig i sin konsumtion. Har mina spärrar att jag sällan dricker på vardagar eller är hemma p.g.a alkoholen. Jag försöker att träna minst 3 ggr/vecka och vara social emot nära och kära. Min höga helgkonsumtion har pågått i 20 år till och från och tycker att jag haft koll på läget och ibland tagit vita månader. Men idag reflekterar jag över mitt liv att denna alkoholen har sällan gjort mig framgångsrik. Det ligger mycket psykologi bakom detta och har även haft ett par depressioner innan i livet som mycket väl kan beror på alkoholen. Jag är en känslomänniska som grubblar och funderar mycket. Har innan även ätit antidepp som Zoloft/Sertralin och dem gjorde mig väl lite stabilare. Men idag vill jag helst slippa att äta sånt utan väljer att gråta ut min ångest när jag är ledsen m.m. Alkoholen har botat min ångest i livet men med facit i hand är det inte värt det när dagen efter kommer.

Vill ha stöd och råd ifrån andra i liknande situationer och tycker att detta forum verkar bra med många individer som har ett ont förhållande till drogen alkohol. Jag hoppas att en dag klarar av att under resten av mitt liv klara av att ta 2-3 glas vin och sen känna att det räcker. Klarar jag inte det får man leva med att avstå.

Mvh//Fernando

m-m

Välkommen hit Fernando. Det finns mycket matnyttigt att läsa och förhoppningsvis kunna ta till sig. Känner igen mig i ditt sätt att dricka, även om jag har druckit även på vardagskvällar i perioder. Har också depression bakom mig som jag självmedicinerat delvis med alkohol, vilket givetvis inte gjorde den bättre. Har nu hållit uppe i drygt 3 månader, och det går riktigt bra.
Tror att det är bra att inte sätta upp några bestämda mål om hur livet (med alkoholen) ska se ut i framtiden. Ta en dag i taget och se vart det leder.
Lycka till!
/m

Fernando

Tackar m-m

Det är skönt att prata med andra som upplever samma problematik som jag gör/har gjort. Vad underbart att vakna i morse utan att vara bakfull och slippa den typen av ångest. Jag kommer säkert att få det idag igen men tänker välja att träna på gymmet istället. Bra gjort att kunna avstå i 3 månader och att du kanske hittat en bra strategi? En dag i taget är nog en sund tanke och strategi.

Trevlig helg
/Fernando

konstnären

Försök att inte sätta upp några mål är mitt råd. Ta en dag i taket och
försök att inte se varken framåt eller bakåt. Det är nu idag som gäller.
Så är det för mig, och inte kan jag tänka att en dag kan jag kanske dricka
2-3 glas vin, men jag vet nu att det inte går för mig. Har nog provat ett 10-tal
ggr. blev värre och värre för varje gång tills jag slog totalt i botten. Så
för mig finns inga alternativ. Jag beundrar måttlighetsdrickarna som inte vill
ha mer. Jag ville bara ha mer och mer. Nu har jag varit nykter drygt 4 månader
och är riktigt stolt.
Lycka till
Konstnären

Fernando

Det är skönt att man har andra som referenspunkt och hur våra liv har gestaltat sig genom alkoholen. Haft min första vita helg sedan i början av November och det är skönt att vakna utan ångest. Min strategi är att leva i nuet och att ha en målbild där alkohol inte längre är det primära under helgen. Tror att detta forumet kan vara för mig genom era öden och erfarenheter.

Sköt om er!

LillPer

Jag har nästan på pricken samma problem som du.
Jag mår så fruktansvärt dåligt idag och alla andra dagar då jag druckit dagen före.
Min ångest och rastlöshet går inte av för hackor ska du veta.

Men för vilken gång i ordningen jag slutat går inte hålla koll på.
Nu är jag ju övertygad om att jag måste sluta nu!
Jag tror en dag i taget är så man måste göra.
Tänk absolut inte för långt fram.
Det gör jag och det går åt h-e varje gång.

Lycka till oss båda!

LP

Fernando

Jag vill ha en helt ny livsstil och då framförallt på helgerna. Har planer på att flytta ihop med min särbo och hon är en förebild för mig när det gäller alkoholen även fast jag måste fortsätta att vara observant på mitt beteende. Idag är min ångest lindrigare och det tar säkert ett tag innan hjärnan helt återställts ifrån alkoholen trots mina vita vardagar. Kan man sova bra utan alkohol, äta rätt och träna är mycket vunnet!

Jag känner mig stark fast ändå en sorg i mitt hjärta över hur jag hamna här P.g.a detta okynnesdrickande.
Men att Tro,vilja och att ha rätt strategi brukar ju vara framgångsrikt.
Lycka till nu alla vänner här!
//Fernando

Måttlighet

Hej,
Har idag kommit till den punkten att jag måste sluta dricka.
Min ångest är oerhörd jobbig just nu