Hej

Jag är som jag sa i rubriken så jäkla rädd för mina alkoholvanor! Jag är ny här och vet inte vilket stöd jag kanske kan få men en sak är solklar och det är att jag orkar inte bära all skuld och skam och ångest längre ensam Idag har jag vaknat bakis men återhämtat mig och haft en lugn lördag trots allt med några glas vin framför tv,,,Ska sova nu men vill så gärna fortsätta ha kontakt med andra som också har problem....Har ett top jobb (högst i hierarkin inom finans) som jag ALDRIG misskött däremot har jag misskött mig själv och mina närmaste-:(((((((

Mulleman

Då har du nog kommit till ett bra ställe här. Många många har gjort samma resa som du och med erfarenheter kring vad alkoholen gör med människor när den bygger om en person till alkoholberoende som inte längre kan hantera spriten på ett socialt och vettigt sätt. Varför man nu egentligen skulle behöva lära sig det överhuvudtaget kan man ju fundera över. Att för sig själv acceptera och erkänna att man inte längre kan hantera sitt drickande är det viktigaste steget, sen startar jobbet med vägen framåt som nykter och här finns det många som så gärna slår följe med dig! Här finns en fin gemenskap av personer som Vet av egen erfarenhet, vet att det ligger beslutsamhet och arbete framför den som fattar beslutet om att starta ett liv på nytt som nykter. Men du, det går och det kan bli förunderligt annorlunda och berikande på många sätt. Men få klarar det på egen hand, man behöver varandra och då är det så fint att det finns just det... många andra i sällskapet.
Som sagt, välkommen att dela med dig till andra, det är så viktigt och du, det är fint att vara en nykter person också!
God Natt. /Mm.

wimsan

Jag har ju varit härinne och läst lite av och till de senaste veckorna och förstår att jag är långtifrån ensam med min ångest och mina skuldkänslor. Bara det känns lite bättre och jag kommer nu försöka låta bli "vardags drickandet" till att börja med. Mitt vardags drickande består mest av 2,8% folköl. Det är en vana sedan många år kanske 25år! Jag har nog tyvärr blivit beroende under åren av dessa öl 2-4 ibland 6st varje veckodag har det ofta blivit och jag har nu mkt svårt att "varva ned" när jag kommer hem utan dessa öl. Öppnar en öl är det första jag gör när jag klivit innanför dörren och tillsammans med en cigarett kan jag andas ut på min balkong och samla tankarna och reflektera över dagen och livet överhuvudtaget samt känner mig liiite gladare. Jag får också som lite inspiration att lägga i tvätten städa upp och ringa nån vän osv men innan kl 20 har jag då druckit färdigt. Då börjar ofta något tv program jag tänkt se och då brukar jag istället laga nåt lite men gott och äter sedan framför tv:n. Då mår jag ganska bra och ngr öl för att mota bort stress och ångest till vardags gör mig inte bakis eller så och kanske inte är så farligt men jag är rädd att jag blivit helt beroende av det och att det i sig skapar ångest hos mig. Sedan dricker jag ofta för mycket på helger särskilt fredagar. Måste liksom fira att veckan är över och jag är ledig osv men slutar ju alltför ofta med att jag istället förstör lördagen med ångest dålig sömn osv:-(
Jag lever ensam och är 50 plus och har ingen att ta hänsyn till just nu. Ingen som vet om mina vanor. Men jag har en dotter som jag älskar över allt annat på jorden och hon vet (har sett mig spåra ur ibland under åren)och oroar sig för mig och för hennes skull vill jag bli en frisk sund och stark mamma hon kan vara stolt över. Hon är 23år och har dom senaste åren varit ständigt på resande fot med mitt hem som bas just nu i USA.

Men som sagt SKA börja denna vecka och se om jag orkar bryta vardagsmönstret på egen hand.

Tack för allt stöd jag känner finns här och stor kram till er alla som kämpar med dessa problem på olika sätt.

//W

Ölhävaren

Precis som du är mitt beroende baserat på öl av precis samma orsak. Började för många år sedan med att öppna en öl för avkoppling efter en stressig dag. Fungerade jättebra i början. Mellanöl dagligen i allt större doser och på senare tid kompletterat med bolagets 7,5 som gav lite bättre "effekt". Börjar precis på dag 9 som alkoholfri. Kunde efter en arbetsdag längta hem till ciggen och första ölen.

Så här lång går det bra. Tänker på de negativa effekterna. Ångest, viktökning, dyrt med mera.

Jag är med dig och stöttar i den mån jag förmår.

Eftersom din berättelse är lik min skulle det vara roligt att få sällskap av dig på resan. Du behöver INTE bryta vardagsmönstret på egen hand. Häng här, så märker du det. Det har jag gjort efter en vecka!

Mammy Blue

Välkommen!

Jag blev också fast i ölträsket. Nykter sedan ett år. Jag tror att en av anledningarna till att jag själv hade relativt lätt för att sluta var att jag började med LCHF. Öl är mycket kolhydratrikt. Kolla gärna på nätet, googla på kolhydrater+dopamin, så kommer du förstå vad jag menar. Om inte google ger dej helt andra sökresultat... Suck...
:-)

Välkommen!
MB