Nu är jag här igen, jag har haft mitt drickande under kontroll en lång tid, men nu finns längtan efter berusningen där varje gång jag tar ett glas vin, och jag dricker mer än jag tänkt mig. Jag vill avstå nu , så det inte drabbar minfamilj. Skammen och skulden kommer som ett brev på posten, speciellt gentemot mina barn som förtjänar en närvarande förälder. För varje återfall blir insikten djupare om att det här är ett problem jag kommer få slåss mot hela mitt liv. Jag hoppas denna morgon är början på något nytt!

Kram

tillbaka !

Du följer schemat för beroende sen får sk läkare säga vad de vill om att alkisar kan dricka kontrollerat.
Sjukdomen är kronisk, progressiv och dödlig och det enda som skiljer oss åt är hur lång tid det tar för oss att nå vår botten.

En dag i taget !

Kram !!

Minz

Det är konstigt att det funkar ett tag och sen barkar det åt h-vete. Och denna skam som är så förgörande. Så många gånger som jag tänkt att nu klarar jag det, ingen fara. Det var nog en liten släng av missbruk, som försvann på vägen. Och, åh, vad jag hoppas, varje gång, för jag vill inte vara alkis. Men nu är det slut med sirensången, för mina barns skull. För min
skull. Liselott, håll kvar, håll ut. Det här är början på något nytt, något bra!

Liselott

Dag två.nu har den här gråa nedstämdhetdkänslan infunnit sig, livet är grått och trist, ingenting är roligt. Jag har närmare till gråt, barnen går på mina nerver och jag vill bara lämna min man. Bakfyllan är ingenting mot den här känslan, den kommer följa mig i veckor kanske månader. Jag tar en dag i taget och står ut.

Liselott

Dag tre, idag känns allt helt plötsligt så avlägset. Va? Har jag tänkt att jag har problem , Nää. Fast jag låg i söndags och tänkte nu får det vara nog! Stigen i hjärnan är upptrampad som en motorväg, jag måste komma ihåg att jag har problem !

Minz

Jag försöker tänka att jag har en allergi. Någon är allergisk mot nötter, en annan mot pollen. Till min allergi finns ingen allergimedicin, så jag måste undvika ämnet för att inte bli dålig. Det känns bättre och blir inte så tungt att bära. Du klarar det här! Så klart vi gör, även om det är motigt och hjärnan spelar spratt. Det är grått och trist nu, men sen väntar en än så längre grönska :)

Mammy Blue

fånigt när man tänker det, men jusi meningen
Glöm inte att komma ihåg att du har problem.

är superviktig. Man vill så gärna "bli frisk" att man lätt förtränger eländet som ledde till punkten man är vid nu. Och frisk är man - så länge man inte tar det första glaset!

/MB