Jag hoppade in på den här sidan därför jag hoppades på råd och förslag när det kommer till att dricka måttligt. Jag är inte alkoholist, men tenderar ibland att dricka för många glas vin på en middag eller på krogen. 7 av 10 gånger så funkar det bra, och jag känner av när det börjar susa för mycket i kupan. Men 3 av 10 gånger så missar jag känslan av när sista glaset är drucket. Vanligtvis verkar jag resonera (vid dessa tillfällen) som att: Nu börjar jag bli skönt berusad, tar jag ett, två eller tre glas till - då blir det ännu trevligare.
Där har jag fel - såklart. Istället blir jag jättefull och vill genast sova.

Nu skriver jag här, för jag önskar tips och förslag på hur man kan hålla den nivå man själv har för avsikt. Jag vill inte bli full, och är betydligt roligare när jag är lätt berusad.
Min ambition är inte att bli helnykterist, då jag som sagt gillar vin och även öl (dricker inte starksprit). Säsrkilt jag jag älskar middgar med god mat, så vill jag naturligtvis kunna dricka annat än vatten till maten. (Dricker inte läsk, och förselå inte alkoholfritt vin då det smakar dålig saft).

Kanske har fel ambitioner eller befinner mig i fel forum, men jag väljer ändå att ställa frågan.

Hej på dig!

Välkommen till forumet! Med risk för att verka ironisk - vilket jag faktiskt inte är (just nu) - så tror jag att ALLA på det här forumet har sökt efter detta svar. Svaret på hur man gör för att dricka "lagom" och att inte dricka mer än man tänkt sig. Problemet är nog att när man väl har börjat dricka lite för mycket, så är det inte så himla enkelt att inte fortsätta med det. Om du hittar detta svar, så får du mer än gärna dela med dig av dina kunskaper!

Hälsningar

farmor

Det finns forskning som visar att många kan lära sig att dricka kontrollerat. Forskarna Sara Wallhed Finn och Anders Hammarberg har en artikel i tidningen Modern Psykologi nr 3/2015. Enligt den behöver inte alkoholberoende vara en kronisk sjukdom utan minska över tid. De är verksamma på Riddargatan 1 i Stockholm. Det finns även ett program från Kropp och själ P1 som tar upp den här frågan, det sändes för nåt år sedan och finns på SR play. Jag strävar efter samma mål och inleder med ett uppehåll på 6 veckor för att levern ska då vila och för att jag ska minska min alkoholtolerans. Jag tror att det är viktigt att försöka hitta sitt eget mönster. När dricker jag för mycket? Vad gjorde jag innan? Vad driver mig att fortsätta? Hjärnans belöningssystem är lurigt, det gäller att överlista. Dricker man för ofta och för mycket så kräver hjärnan alkoholen förnatt överhuvudtaget ge oss en dusch av dopamin. Men genom att ta en paus och börja om från början så återställer hjärnan sin produktion av dopamin. Jag vet inte hur lång en sådan paus som krävs. Kanske är det individuellt.... Vad tror du?

Stingo

Jag är av samma åsikt. Många kan klara av måttlighetsdrickande, men vägen dit är inte lätt och det går inte alls för alla.

Det Finska läkarsällskapet (Duodekim) skriver på nätet, att man har väldigt dåliga chanser om man försöker börja dricka igen med mindre än 3-6 månaders paus. Också annanstans har jag läst att det tar ca ett halvår för dopamincykeln att normalisera sig. Toleransen tror jag håller i ännu längre. Mina och andras erfarenheter här säger att det händer väldigt förändringar mycket i hjärnan under de första 4-6 månaderna av nykterhet.

Själv satte jag förra hösten ett mål på 5 nyktra månader, som sedan blev sex och nu har jag tillbringat ännu tre månader till med mycket lågt alkoholbruk (mindre än ett glas per vecka i medeltal och max tre enheter på en kväll). Tillsvidare har allt gått bra och jag längtar inte efter att dricka mera.

Svea

Hej Stingo,

GRATTIS! Vilken framgångssaga. Enormt inspirerande.

Och tack för den oerhört konkreta informationen. Jag blir nyfiken på att veta mera!
- Hur lång tid tog det för dig att sluta tänka på alkohol i de situationer du normalt skulle ha tagit ett glas?
- Vad hade du för trick för att inte ta det där glaset?
- Hur höll du motivationen uppe när de första 5 månaderna var tillända? Kände du förbättringar, mentalt eller annars i livet, som ökade motivationen?
- Vad är det som gör, tror du, att du inte söker samma höga rus som tidigare. Jag förstår att dopaminet ligger mer högt konstant, men är det något annat som har ändrats?

Tack för ditt glädjande inlägg.
Ha en fortsatt trevlig lördagskväll!

En rockie / Svea

Stingo

Tack, men jag skulle inte kalla det en framgångssaga ännu. Jag är fortfarande i allra högsta grad "på resa" och håller en hög medvetenhet visavi min relation till alkoholen. Kanske det är där nyckeln ligger till att det tillsvidare gått så bra.

Min resa kan du läsa mera om i två trådar här på forumet. Den ena hittar du högt uppe i "vidare livet" och i första meddelandet där finns en länk till min äldre tråd. Liknande och annorlunda resor kan du läsa om om du söker efter äldre texter av andra (steglitsan, LenaNyman, m, PP, santorini, akvariet, mulletant... bara för att nämna några som varit inspirerande för mig, det finns många andra också). Mycket att läsa, javisst, men jag tror du får en väldigt mycket bättre bild av de trådarna. än vad jag skulle kunna ge så här i efterskott.

Några direkta svar på dina frågor:

- Jag tänker fortfarande mycket på alkohol, men det är inte mera i form av "sug", "vill ha", "saknad", utan mera en form av konstaterande introspektion. "Jaha, nu hade jag druckit vin", "skönt att inte behöva det där glaset"...

- 1. Ingen alkohol hemma - ingen alls. Den regeln följer vi fortfarande tillsammans med min fru. I början betydde det att inget fick finnas ens i skåpen, numera står där väl en vinflaska, men det är underförstått att den inte öppnas om vi inte har middagsgäster.
2. Inte för törstig, för hungrig eller för trött. Törst och hunger förväxlar man väldigt lätt med alkoholsug i början.
3. Förse dig med annat gott att dricka - Om du är van att dricka när du lagar maten, så fixa till en god (gärna speciell) a-fri drink före du börjar. Om du brukar dricka framför TVn så förse dig med a-fri dryck. Mina favoriter är 0-öl och tonic (som jag blandar med bubbelvatten för att få ner kalorierna).
4. Starka smaker hjälper mig. Om du läser mina trådar, så nämns där chili titt som tätt :). Mintpastiller, salmiak (saltlakrits), sockrad ingefära... Mörk choklad har också många andra tyckt fungerar bra mot sockersuget.
5. Kicks - vad ger dig kicks utan att vara farligt eller ohälsosamt? Bejaka dina behov av kicks.

- Enormt mycket förbättringar, läs min tråd. Jag är så mycket friskare, 10 kg lättare, kondisen är massor bättre och jag mår mentalt väldigt mycket bättre. Dessutom har jag mitt äktenskap kvar ;). Det mentala går i vågor och äktenskapet likaså, men grundriktningen är tydligt uppåt. Läste i en annan tråd om dina tankar att koppla ihop nykterhet med att också annars satsa på stärka dig mentalt. Där är du definitivt inne på rätt väg, jag skulle nästan våga säga att det är den enda rätta vägen.

- Vet inte riktigt. Den viktigaste grejen för mig tror jag var då jag började tro på att jag kan trivas med ett liv utan (daglig) alkohol. Då jag ännu drack och ännu en lång tid efter det kändes det som en väldigt främmande tanke. M skrev alldeles nyss om hur tänket ändras från att "man är fri om man kan dricka" till "man är fri om man inte behöver dricka". Det ligger väldigt mycket i det. En annan sak är att alkoholen inte ger mera mig samma känsla. Den där omedelbara avslappningen som jag fick av en öl, den verkar inte finnas där nuförtiden.

Summa summarum: Jag slutade tidigt tala om att "återgå till normaldrickande". Ett normaldrickande har jag aldrig haft, eller om jag haft det så är normaldrickande inte hälsosamt. Det jag talar om nu är att kanske övergå till ett kontrollerat måttlighetsdrickande. Vet inte vad det här kan betyda i framtiden, just nu betyder det: ingen alkohol hemma eller på vardagen och stor måttlighet vid sociala tillfällen.