Hemligheter

Hur vet man egentligen med säkerhet att någon är alkoholist. Min pappa förnekar och min mamma är medberoende. Har aldrig lärt mig att lita på min egen känsla och lita på att min instinkt är rätt. Enligt min mening är ju pappa alkoholist. Han har alltid skött jobbet och har en välordnad fasad. Är ingen som super sig redlös och ”blir borta från världen”. Men... han isolerar sig tillsammans med min mamma, har inga vänner och inga intressen. Hela dagen är en rastlös jakt för tills han kan ta första glaset vin och slappna av. Han dricker vin och flera stora groggar varje dag. Blir dimmig och lullig och ibland aggressiv. Avstängt känsloliv, isolerad, håller saker hemligt. I min värld har alkoholen/avstängdheten ett för stort grepp och hindrar närhet/intimitet i alla hans relationer. Men är han alkoholist?

Välkommen hit. Bra att du skriver här där många känner igen sig. Som du beskriver är din pappa alkoholist. Dricka varje dag är inte normalt.
Någon som dricker normalt kan ju ta alkohol på fest, eller något glas till helgen. Inte varje dag.
Du ska gå på din magkänsla som jag hör att du har innerst inne. Lyssna på den.

Småland

Hej!
Tycker inte man ska kategorisera han spelar ju ingen roll i vilket fall.
Det är ju konsekvenserna som är intressanta.
Hur mår du och din mamma har ni skam skuldkänslor oro rädsla sömnproblem mm.
Tycker du ska prata med din mamma hur du mår .
Om han själv inte lider av sitt drickande men har vetskap om att ni gör det kanske han kan göra förändringar.
Du har tagit ett kliv i rätt riktning ser fram emot att läsa mer av dig.