Förtroende

Hej! Jag är orolig för min man och för vårt förhållande. Han dricker starka groggar nästan varje dag, både öppet när han lagar mat, sköter trädgård och snickrar, och i smyg. Det har eskalerat sedan han gick i pension för några år sedan. Det märks inte så mycket på honom att han dricker för han verkar tåla mycket. Men jag märker att han blir annorlunda eftersom jag känner honom så väl. Vi har samtalat om hans smygdrickande många gånger och han säger att han ska minska ner drickandet, men inte sluta dricka helt. Sista året har han börjat glömma så mycket. Han minns inte att vi sett ett tv-program, vad vi köpt för present, vad jag berättat o.s.v. Jag känner att jag inte litar på honom längre. Förtroendet har blivit förstört. Vad är det som händer? Demens? Alkoholdemens? När vi pratar om problemen går han i försvar: "Du glömmer ju också.", "Du dricker ju också.", o.s.v. Han tycker att jag är elak när jag försöker prata om det.
Är det någon här som vet mer om detta och hur man hanterar det?

Blade Runner

Min man ( snart ex man) glömmer också mycket. Jag har vant mig men är säker på att det är alkoholrelaterat. Det är svårt eftersom jag lärt mig att återupprepa saker i syfte att han ska komma ihåg och då tycker han jag är tjatig. Om jag inte tjatar och han glömmer säger han att jag aldrig sagt något och bara inbillar mig. Om jag tar upp hans minne säger han att mitt minne är jättekonstigt. Så ja jag känner mig i din beskrivning :-(
Blade Runner